Gjest Hurpa Skrevet 28. februar 2008 #41 Skrevet 28. februar 2008 Har dere småbarn som kryper på gulvene, er det jo direkte dumt å ikke kle av seg skoene. Neste gang kan du jo dekke til kaffekosen på gulvet! Da kommer de nok på andre tanker...
Serene Skrevet 28. februar 2008 #42 Skrevet 28. februar 2008 Det er jo regnet som folkeskikk i Norge å ta av seg på beina, så klart det er en del av kulturen. I store deler av Asia og den arabiske verden er det vanlig å ta av seg på beina, både når man kommer hjem til folk og når man besøker templer og moskeer. Poenget er: hvis man kommer fra et hjem, feks på landet, der det er vanlig å beholde skoene på, og man kanskje tror det er sånn det det skal være/ glemmer seg bort, skal man da si at de folka mangler folkeskikk? Dette er jo da tydeligvis normalen for dem. Siden alle i den familien gjorde det, så høres det for meg ut som en vane de drar med seg andre steder. Men for all del, de burde jo kanskje blitt gjort oppmerksom på at ikke alle andre praktiserer denne vanen.
Gjest Elfrida Skrevet 29. februar 2008 #43 Skrevet 29. februar 2008 Poenget er: hvis man kommer fra et hjem, feks på landet, der det er vanlig å beholde skoene på, og man kanskje tror det er sånn det det skal være/ glemmer seg bort, skal man da si at de folka mangler folkeskikk? Dette er jo da tydeligvis normalen for dem.Hvis man skal si at noe er folkeskikk i det hele tatt så ja. Hvis en familie alltid sniker i køer fordi det er vanlig for dem, selv om de har blitt gjort oppmerksom på at folk reagerer negativt på det og ønsker at de skal slutte, skal man ikke si at de mangler folkeskikk?
Gjest AnneShirley Skrevet 29. februar 2008 #44 Skrevet 29. februar 2008 Poenget er: hvis man kommer fra et hjem, feks på landet, der det er vanlig å beholde skoene på, og man kanskje tror det er sånn det det skal være/ glemmer seg bort, skal man da si at de folka mangler folkeskikk? For det første så kan man ikke bare bestemme seg at noe annet er "normalt for meg" og dermed være unnlatt hva andre mener er folkeskikk (da kan man jo bare bestemme seg for nesten hva som helst) For det andre så "glemmer man seg" ikke HVER GANG. For det tredje så tror man vel ikke at "det er sånn det skal være" lenger i voksen alder, for da har man fått med seg hva andre oppfatter som folkeskikk. For det fjerde så vil jeg protestere på din antydning om at det skulle være vanligere å gå inn med skoene på "på landet". Jeg har selv vokst opp på bygda og det var ingen vi kjente som ikke tok av seg skoene når de kom på besøk til folk.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. februar 2008 #45 Skrevet 29. februar 2008 Å dele ut slike blå plasttrekk til skoene hver gang de kommer på besøk er ingen dum idé.
Gjest Evalina Skrevet 29. februar 2008 #46 Skrevet 29. februar 2008 Å ta av seg skoene før man går inn i andres hjem er normal folkeskikk ja.Ikke bare i Norge,men i så og si alle verdens land.Jeg hadde sagt det til dem i en vennlig,men klar tale. Nope, i de fleste land i verden er det ikke vanlig å ta av seg skoene når man går inn i private hjem.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #47 Skrevet 29. februar 2008 Nope, i de fleste land i verden er det ikke vanlig å ta av seg skoene når man går inn i private hjem. Både det å ta av seg skoene og det å ikke ta av seg skoene er veldig vanlig i mange land. Å påstå at en regle gjelder for "de fleste land i verden" blir like dumt uansett hva man påstår at regelen er. I de fleste asiatiske land f.eks tar man av seg skoene, og det finnes mange asiatiske land
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #48 Skrevet 29. februar 2008 Å dele ut slike blå plasttrekk til skoene hver gang de kommer på besøk er ingen dum idé. Greit nok,men det er jo som regel like fort gjort å bare ta av skoene.
Serene Skrevet 29. februar 2008 #49 Skrevet 29. februar 2008 For det første så kan man ikke bare bestemme seg at noe annet er "normalt for meg" og dermed være unnlatt hva andre mener er folkeskikk (da kan man jo bare bestemme seg for nesten hva som helst) For det andre så "glemmer man seg" ikke HVER GANG. For det tredje så tror man vel ikke at "det er sånn det skal være" lenger i voksen alder, for da har man fått med seg hva andre oppfatter som folkeskikk. For det fjerde så vil jeg protestere på din antydning om at det skulle være vanligere å gå inn med skoene på "på landet". Jeg har selv vokst opp på bygda og det var ingen vi kjente som ikke tok av seg skoene når de kom på besøk til folk. Nja, "landet" kan vel være så mangt. Det er vel flere som har nevnt i tråden at det var vanlig der de bodde. Det betyr ikke at alle som ikke bor i by har denne skikken. Noen har også med seg slike vaner fra kontinentet. Neida, jeg bare forstår ikke hvorfor en hel familie skulle trampe inn med sko til andre folk på den måten, forsøker å skjønne logikken her, det er litt vanskelig å tro at en hel familie mangler folkeskikk, men selvsagt ikke umulig. Man søker alltid en forklaring på en adferd, og for meg virker det mest logisk til at de gjør som de er vant til. Kanskje de ikke hadde gjort slikt til vilt fremmede, men siden de mener de er sin sønns hus, så tenker de at han aksepterer... Men uansett så er det litt respektløshet overfor adferden, da du også bor under samme tak, og de burde kanskje spurt deg. Jeg er ganske sikker på at en liten samtale med dem ville ha vært opplysende for begge parter.
Gjest Evalina Skrevet 29. februar 2008 #50 Skrevet 29. februar 2008 Både det å ta av seg skoene og det å ikke ta av seg skoene er veldig vanlig i mange land. Å påstå at en regle gjelder for "de fleste land i verden" blir like dumt uansett hva man påstår at regelen er. I de fleste asiatiske land f.eks tar man av seg skoene, og det finnes mange asiatiske land Vel, jeg påstår fortsatt like hardnakket at det i de fleste land i verden ikke er vanlig å ta av seg skoene. Om det så bare er 51%, så har jeg rett!
Midus Skrevet 9. mars 2008 #51 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg synes man skal ta av seg på føttene når man er på besøk hos andre (med mindre man blir bedt om å la være av en eller annen grunn). Stemora mi er et godt eksempel på manglende folkeskikk. Hun og faren min var på besøk en gang, og hun labbet rett inn med store vintersko på. Jeg sa rett ut at "du kan gjerne ta av deg skoa når du går inn, gulvet er til og med nyvasket". Hun svarte bare "Nei, jeg tenkte jeg skulle ha de på jeg". Faren min hadde til og med tatt med tøfler hun kunne ha på seg mens hun var hos oss. Hva sier man til sånt? Endret 9. mars 2008 av Midus
LukaFrost Skrevet 9. mars 2008 #52 Skrevet 9. mars 2008 Jeg kommer fra det man gjerne kaller "landet". Der er det vanlig høfflighet å ta av seg skoene. Sånt gjør man både hjemme hos seg selv og hos andre. Like vel har pappa labba inn med skittne sko/støvler mang en gang, til mammas store fortvilelse. At man bor på landet synes jeg ikke er noen unnskyldning for å beholde skoene på. Uansett, jeg har synda og gått inn med sko.
Gjest Reka Skrevet 9. mars 2008 #53 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg kommer fra hovedstaden og bor i hovedstaden. Har aldri opplevd å komme hjem til noen som ikke tar av seg skoene inne. Jeg hadde helt enkelt og greit kastet ut de som hadde nektet å ta av seg skoene i mitt hjem, jeg har ikke mange tepper eller noe slikt, men ikke søren at jeg gidder å vaske huset etter hver gang jeg har hatt besøk! Endret 9. mars 2008 av Reka
Gjest Reka Skrevet 9. mars 2008 #54 Skrevet 9. mars 2008 Jeg synes man skal ta av seg på føttene når man er på besøk hos andre (med mindre man blir bedt om å la være av en eller annen grunn). Stemora mi er et godt eksempel på manglende folkeskikk. Hun og faren min var på besøk en gang, og hun labbet rett inn med store vintersko på. Jeg sa rett ut at "du kan gjerne ta av deg skoa når du går inn, gulvet er til og med nyvasket". Hun svarte bare "Nei, jeg tenkte jeg skulle ha de på jeg". Faren min hadde til og med tatt med tøfler hun kunne ha på seg mens hun var hos oss. Hva sier man til sånt? Jeg hadde blitt skikkelig provosert i mitt hjem er det mine regler som gjelder, av med sko dermed basta!
Kosemose Skrevet 9. mars 2008 #55 Skrevet 9. mars 2008 Ja, som tittelen beskriver så håper jeg på litt respons fra folket her inne.. Hvordan ville DU reagert om folk tråkket rett inn hos deg med utesko på når de kom på besøk? Altså ikke bare i gangen men hele veien forbi kjøkken og inn i stua? Er dette normal oppførsel hos folk flest, er det bare jeg som er prippen, eller er dette noe de fleste ville reagert på? - Usikker Jeg syns jeg aldri opplever at folk ikke vil ta av seg på bena, og det hender jeg for eksempel sier "bare gå inn, du trenger ikke ta av deg" men likevel syns jeg de aller, aller fleste kvier seg for å trampe inn med utesko på. Så for meg er det en litt merkelig problemstilling. Men jeg hadde selvsagt blitt irritert hvis det til stadighet kom mennesker som trampet inn på nyvaskede gulv og tepper med utesko! Siden de konsekvent gjør dette alle mann i mannen din sin familie, ville jeg vel regnet med at det er en inngrodd vane hos den familien (kanskje de er fra Danmark eller et eller annet annet land der det ikke er vanlig å ta av seg på bena når man går inn) og ergo ikke tatt det personlig. Det som forundrer meg litt er at du har guts nok til å henge opp en plakat i gangen der det står at folk skal "vennligst ta av seg på bena takk" men at du ikke har mot til å minne dem pent på det verbalt, ansikt til ansikt når de står i gangen? "Du, gidder du å ta av deg på beina, jeg har nyvaskede gulv skjønner du" og et smil. Det kan da ikke være så vanskelig? Og at du da heller velger å la det koke i deg så fælt at du ikke engang orker å sitte sammen med dem? Det skjønner jeg mindre av.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #56 Skrevet 9. mars 2008 Ja, som tittelen beskriver så håper jeg på litt respons fra folket her inne.. For de som vil lese lang-versjonen av saken, så kommer den her, de som bare vil lese kort-versjonen, scroll ned til etter den stiplede linjen nederst -------------------- Saken er den at jeg nå sitter her og kooooker snart.. Det er irritasjon som har bygget seg opp mer og mer over tid (år). Det virker nemlig som om hele slekta til mannen min har som helt naturlig vane å tråkke rett inn med utesko på beina når de kommer på besøk. Selv om de skal være på besøk noen timer. Rett forbi gangen der man normalt tar av seg sko, tråkker rett over teppet i entreen, videre over gulvet ved kjøkkenet, opp på penstue-teppet... Videre inn i trapper og TV-stue. Uten å tenke tanken at det kanskje var rent på gulvet før man tråkket inn. Så sitter de der og skravler ivei om alt og ingenting med uteskoene fortsatt på. De første årene nøyde jeg meg med å bare sende blikk på skoene som forsiktige hint.. Det gikk aldri igjennom, så etterhvert fikk jeg en ide å klistre opp en DIGER lapp på døra i gangen: "TA AV SKOENE FØR DU GÅR INN, TAKK". Dette fungerte en gang eller to, og så virket det som om de ikke enset lappen mer og alt var tilbake til det gamle. Så jeg bet tenna sammen og holdt ut. Men det er jo utrolig frustrerende når man støvsuger og vasker og så kommer besøket som bare tråkker rett inn. Så noen år senere igjen måtte jeg bare si det (på en pen måte) kan du/dere vær så snill å ta av på beina, så jeg slipper å vaske om igjen? Det har fungert ganske greit en god stund nå (selv om jeg stusser på at man i det hele tatt må si ifra om sånt). Men nå er det besøk her igjen, av en annen i slekta hans som også bare har tråkka rett inn. Så nå fikk jeg litt nok og bare gikk, orker ikke sitte der å irritere meg mer og mer for en så unødvendig ting. For noen få uker siden var det tre andre fra slekta der som spasserte rett over det splitter nye penstueteppet til 11.000 kr. Kjente jeg reiv meg i håret mens jeg så på, men fikk meg ikke til å si noe... ------------- Ok, dette var bakgrunnshistorien, så det jeg lurer på nå er: Hvordan ville DU reagert om folk tråkket rett inn hos deg med utesko på når de kom på besøk? Altså ikke bare i gangen men hele veien forbi kjøkken og inn i stua? Er dette normal oppførsel hos folk flest, er det bare jeg som er prippen, eller er dette noe de fleste ville reagert på? - Usikker Er de Engelske?he he.... nei, kjenner ikke noen som gjør slikt. Ikke barn heller. Når hele slekta er sånn, så var vel din mann også slik? ville jo være rart om han var den eneste i den fam som tok av seg,men du har tydeligvis oppdratt han. Du, får bare stå i gangen når de kommer,.......be de ta av seg. Skal ike mange ganger med en vaktbikkje før det hjelper. bare si du ikke gidder å ta på deg mer arbeide enn nødvendig med renhold.
t_one Skrevet 9. mars 2008 #57 Skrevet 9. mars 2008 Hvis noen hadde tråkket med utesko på teppet til 11 000 kr hadde jeg nok sagt ifra! Her er det heldigvis ikke et problem, folk tar alltid av seg skoene og gjør de ikke det hadde jeg sagt ifra. Jeg er ikke en person som liker å vaske, og hadde mest sannsynlig blitt panisk med tanken på å måtte tørke etter folk i mitt eget hjem. Du kan jo gi dem regninga fra renseriet eller sette en bøtte med grønnsåpe og klut foran døra så de ikke kan gå uten å gjøre opp for seg!
Kosemose Skrevet 9. mars 2008 #58 Skrevet 9. mars 2008 Du kan jo gi dem regninga fra renseriet eller sette en bøtte med grønnsåpe og klut foran døra så de ikke kan gå uten å gjøre opp for seg! Er det ikke da en mye enklere og hyggeligere løsning og simpelthen be de ta av seg før de skitner til teppet?
Kamikatze Skrevet 10. mars 2008 #59 Skrevet 10. mars 2008 (endret) Normal folkeskikk er vel å ta hensyn til andre, slik at man ikke påfører dem merarbeid og vemmelse. Synes mange av løsningsforslagene nærmest er verre enn det skotraskerne presterer av uhøflighet. - Sag av dem føttene! Gjør det lettvint å ta hensyn. Sørg for en stol eller benk i entréen, som de kan sitte på, når de skal ta på seg skoene igjen. Og selvsagt et godt langt skohorn, av skikkelig metall, ikke slike billiggreier av blikk eller plast, som knekker eller brekker, og skaper skyldfølelse. Lag gjerne et mer iøynefallende skilt. Formet som et forbudskilt, med sko på. Og fest etpar kroker under, med slike fotposer. Og gjør det helt klart at huset er skofri sone. Du greier jo fint å diskutere dette med vilt fremmede mennesker, så du burde jo kunne ta en diskusjon om temaet med dem det gjelder. Hvorfor er dere kvinner så sykelig konfliktsky, at dere ikke kan formidle et ønske om at folk ikke påfører dere en ekstra gulvvask. Du anklager dem jo ikke for mord, heller. Men det er klart... - Er jo fint om info utveksles slik at de ikke sitter igjen med en følelse av at det nettopp er en like stor forbrytelse de anklages for, hehe. Jeg kan forestille meg at disse menneskene som er vant til å ha sko på inne, føler en slags antipati mot å gå på sokkelesten. Nettopp fordi at hjemme hos dem, vil jo slikt medføre møkkete og uapetittlige sokker. Si klart fra at du synes det er hyggelig at de smetter innom og hilser på, men at du kan styre deg for at du må vaske ellers nyvaskede gulver hver gang de har vært på besøk, fordi du synes at gatas tildragelser ikke er noe særlig å få inn på teppet. Og at det vil koste deg minst XXX kr å få dem bort... Voksne mennesker skjønner dette. Men de må få beskjed så tidlig at det ennå er en beskjed, og ikke en bebreidelse. Endret 10. mars 2008 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #60 Skrevet 10. mars 2008 Jeg synes man skal ta av seg på føttene når man er på besøk hos andre (med mindre man blir bedt om å la være av en eller annen grunn). Stemora mi er et godt eksempel på manglende folkeskikk. Hun og faren min var på besøk en gang, og hun labbet rett inn med store vintersko på. Jeg sa rett ut at "du kan gjerne ta av deg skoa når du går inn, gulvet er til og med nyvasket". Hun svarte bare "Nei, jeg tenkte jeg skulle ha de på jeg". Faren min hadde til og med tatt med tøfler hun kunne ha på seg mens hun var hos oss. Hva sier man til sånt? Åh - hadde blitt VELDIG provosert eg òg. Og dersom dette var ein normal haldning frå stemor, ville eg hatt store problem med å bli venninne med ho. Frekt!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå