Gå til innhold

Hva er normal folkeskikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Som noen andre sa. Kjøp skotrekk (slike blå) og gi dem når de kommer inn.

Kan hende de faktisk synes det er enklere å ta av seg på beina. Jeg blir sur om noen trasker med sko på mitt rene gulv og tepper.

De skotrekkene som man får hos tannlegen var en god ide.. Skal faktisk til tannlegen imorgen, kanskje jeg skal snappe med meg et par hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg haaaater å ta av meg på bena og er vokst opp med å ha på sko, noe jeg har videreført i mitt eget hjem.

Bor litt "rart", med gårdstun og driftsbygninger, så det har aldri passet for oss å ta av oss skoene til enhver tid.

Følgelig misliker jeg å ta av meg hos andre også, men går selvsagt ikke inn med søle under skoene.

Vet de fleste foretrekker at man tar av seg på bena, men jeg kan gå så langt som at jeg viser skoene og argumenterer med at de er vasket/tørket av/rene etc for å slippe... ;)

Går nok på vanen dette

Skrevet

Normal folkeskikk tilsier at man IKKE går inn til andre med sko på..

Skrevet

Jeg hadde nok låst døren da jeg hadde vist at de er kommende, da må en ringe dørklokken og da kan du bare si det på døren.

Ellers - ja det er absolutt normalt å ta av skoene.

Gjest Gjest_bygdedyret_*
Skrevet

Jeg er så sær at jeg tar av meg skoene når jeg er på visning også jeg. Godt oppdratt. :)

Jeg ser ingen grunn til at folk skal vandre inn til meg med sko på selv om de er vant til det hjemmefra. Må de ha noe på beina så skal de alltids få låne tøfler av meg.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg har gått til innkjøp av noen billige tøfler i diverse størrelser på Europris.

De står klare uti gangen, og det er bare å smette dem på seg når en tar av seg skoene. :)

Grunnen til det er at det er gulvkaldt hjemme hos oss, og siden jeg hater å bli kald på beina regner jeg med at det gjelder de som kommer på besøk også...

En hyggelig bieffekt er at ingen går inn med sko fordi de har alternativer, og jeg slipper å mase om møkkete gulv.

Skrevet

Lag et skilt i gangen hvor det står TA AV DERE PÅ BENA før dere tråkker inn.

Evt heng opp skogamasjer på skiltet.

Skrevet
Ja hallo??!! hva om de i tillegg har for vane å bare gå rett inn fra utgangsdøra (ikke alltid de ringer på heller), og så rett inn i stua? Står jo ikke alltid klar i gangen da hehe

Da må du ha ytterdøren låst slik at de må slippes inn :) Da har den som åpner døren og slipper dem inn alltid muligheten til å be dem om å ta av seg på beina.

Skrevet
Å ta av seg skoene før man går inn i andres hjem er normal folkeskikk ja.Ikke bare i Norge,men i så og si alle verdens land.Jeg hadde sagt det til dem i en vennlig,men klar tale. :)

Jeg har da aldri opplevd at noen tar av seg skoa i USA, Italia, Frankrike eller Spania.

I andre land har jeg i liten grad vært i private hjem, slik at jeg ikke kan uttale meg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg syns det høres helt merkelig ut hele greia. Altså at de både går inn med sko etter at du har sagt fra flere ganger, og at de kan gå rett inn uten å ringe på. Kanskje særlig at de går med sko på teppet. For meg er det absolutt ikke normalt. Hva med mannen din oppi dette? Hva tenker han? Kan han sette seg ned og snakke ordentlig med dem, siden det er hans familie? Dette krever åpenbart mer enn diskrete hint og forsiktige oppfordringer.

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Å ta av seg skoene før man går inn i andres hjem er normal folkeskikk ja.Ikke bare i Norge,men i så og si alle verdens land.Jeg hadde sagt det til dem i en vennlig,men klar tale. :)

Helt feil, jeg har bodd flere steder i utlandet og har venner i mange land. I USA, Storbritannia og de fleste sydeuropeiske land er det ikke vanlig å ta av seg på bena.

Jeg har da aldri opplevd at noen tar av seg skoa i USA, Italia, Frankrike eller Spania.

I andre land har jeg i liten grad vært i private hjem, slik at jeg ikke kan uttale meg.

Signerer.

Forøvrig er jeg selvfølgelig enig med TS, i Norge tar vi av oss på bena! Gjenta til du blir blå i trynet at de må ta av seg. Og hvis mannen din blir flau over å måtte si ifra bør du minne ham på at det er slektningene hans som burde være flaue, ikke han.

Gir de seg ikke, hadde jeg tatt det opp med hver og én av dem på en ordentlig måte. "Nå har jeg minnet dere på dette hver gang dere kommer hit, kan dere være så snill å respektere at vi ikke ønsker utesko inne?" eller noe slikt.

Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna på mannen om ikke han kunne si ifra til sin egen familie. Og er det familien som ikke hører etter uansett hvem som prøver å si ifra hadde jeg sagt det hver eneste gang de kom på besøk. I mitt hus tar man av seg på beina, så enkelt er det. Gjenta og gjenta og gjenta - det må da synke inn til slutt?? Joda, man skal komme overens med familien, man skal svelge kameler og alt det der, men et sted går grensa...

Enkelte mennesker altså... :murvegg:

Skrevet

Her i heimen er det vanlig folkeskikk å ta av skoa i gangen eller på trappa om det er veldig sølete ute. Men har jo hvert borti de tilfellene hvor jeg virkelig skulle ønske de hadde beholdt skoa på pga lukten :spy: og om det er grunnen til at dine gjester beholder skoa så støtter jeg forslag om å dele ut blå overtrekk.

Håper du får skikk på gjengen før du må kjøpe nye tepper :pisk:

Skrevet

Jeg var utvekslingsstudent et år i USA, og der jeg bodde var det helt vanlig å ta av seg på beina når man gikk inn i sitt eget eller andres hus. Alle gjorde det. Så vil tro dette er noe som varierer i de forskjellige delene av USA. Var lang og kald vinter der jeg bodde, så mulig at det var noe de gjorde for å ikke dra med seg mengder med snø og slaps inn? I tillegg til at skoene var altfor varme til å gå med inne. Kunne jo være logisk at om det å ta av seg sko/beholde sko på i stor grad er påvirket av klima på det aktuelle stedet?

Skrevet

hadde blitt kjempeirritert om de gikk inn uten å ta av seg skoa ^^

mitt sted, mine regler ^^ er kanskje litt ømtålig når det kommer til denslags, men sko skal tas av i gangen :P måtte bare føye meg til listen :P

Skrevet

Jeg støtter forslaget om tøfler. Da kan man mase på en hyggelig måte. Hver gang de traver inn med sko kan du løpe etter dem med tøflene. Etterhvert må det da gå inn. Evt kan du gi tøfler til alle til jul og bursdager hvert år :)

Skrevet

Det er jo bare så utrooolig irriterende når noen bare valser inn med sko når man nettopp har vasket, eller man har tepper på gulvet. De som gjør dette er enten menn som overlater til kona å ta gulvvasken hjemme, eller det er folk som ikke bryr seg om gulvet hjemme hos dem er skittent.

Jeg er enig i at det kan være andre skikker i andre land. Hos min samboers foreldre i Belfast er det ikke vanlig å ta av seg på beina, og familie og venner går nærmest ut og inn av huset hele dagen. Det samme gjelder for andre jeg har vært hos der borte også. Det morsomme er jo at når samboeren min har besøk av sine slektninger her, så er de kjempenøye med å ta av seg på beina! De ler litt når de kommer inn i vindfanget, noe som er et uvanlig rom for dem, og ser alle skoene som står der. Så selv om de ikke er vant till å ta av seg på beina så respekterer de at vi har det sånn og de er veldig flinke til å gjøre det her. Og da kjenner de godt varmekablene på badet og synes det er deilig :)

Jeg føler med trådstarter og tror nok at jeg hadde fått mannen til å ta en prat med disse "tråkkerne". Ellers så var jo tøffelidéen veldig god!

Skrevet

Ja, vet ikke om vi skal kalle det folkeskikk, kanskje heller kultur? Både i USA og i mye av det øvrige Europa beholder man skoene på. Men den norske kulturen bærer vel preg av å ta av skoene før man går inn ja.

Så når du sier at hele din manns familie praktiserer dette, så har jeg lyst til å anta at det ikke har noe med deres mangel på folkeskikk å gjøre, men kanskje deres kultur? Kommer de fra landet kanskje? Eller har kontinentaler vaner? Siden alle gjør det, så tror nok de bare er vant til å ha det slik hjemmefra. Men bevares, man sier ifra, ditt hus, dine regler.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ja, vet ikke om vi skal kalle det folkeskikk, kanskje heller kultur? Både i USA og i mye av det øvrige Europa beholder man skoene på. Men den norske kulturen bærer vel preg av å ta av skoene før man går inn ja.
Det er jo regnet som folkeskikk i Norge å ta av seg på beina, så klart det er en del av kulturen. I store deler av Asia og den arabiske verden er det vanlig å ta av seg på beina, både når man kommer hjem til folk og når man besøker templer og moskeer.
Skrevet

Man tar av seg skoene når man går inn i et hjem.

Husker svigermoren min syntes det var helt teit. Vi må gjøre det hos dem, men når de var hos oss, var det ikke så farlig...

Uansett om det er rent eller sølete, tørt eller vått, jeg vil ikke ha gata inn i stuen, bikkjepiss og spytt og griseri som joda, sitter fast på skoene og så skal det dras rundt i hsuet, opp i sofaen og ikke minst i senger... nei, ærlig talt!

Jeg går ikke hjemme med innetreningssko jeg har brukt på senter heller. Dette handler om hygiene og bakterier og ikke bare om sølekaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...