Gå til innhold

Hva er normal folkeskikk?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Ja, som tittelen beskriver så håper jeg på litt respons fra folket her inne..

For de som vil lese lang-versjonen av saken, så kommer den her, de som bare vil lese kort-versjonen, scroll ned til etter den stiplede linjen nederst :)

--------------------

Saken er den at jeg nå sitter her og kooooker snart.. Det er irritasjon som har bygget seg opp mer og mer over tid (år). Det virker nemlig som om hele slekta til mannen min har som helt naturlig vane å tråkke rett inn med utesko på beina når de kommer på besøk. Selv om de skal være på besøk noen timer. Rett forbi gangen der man normalt tar av seg sko, tråkker rett over teppet i entreen, videre over gulvet ved kjøkkenet, opp på penstue-teppet... Videre inn i trapper og TV-stue. Uten å tenke tanken at det kanskje var rent på gulvet før man tråkket inn. Så sitter de der og skravler ivei om alt og ingenting med uteskoene fortsatt på.

De første årene nøyde jeg meg med å bare sende blikk på skoene som forsiktige hint.. Det gikk aldri igjennom, så etterhvert fikk jeg en ide å klistre opp en DIGER lapp på døra i gangen: "TA AV SKOENE FØR DU GÅR INN, TAKK". Dette fungerte en gang eller to, og så virket det som om de ikke enset lappen mer og alt var tilbake til det gamle.

Så jeg bet tenna sammen og holdt ut. Men det er jo utrolig frustrerende når man støvsuger og vasker og så kommer besøket som bare tråkker rett inn. Så noen år senere igjen måtte jeg bare si det (på en pen måte) kan du/dere vær så snill å ta av på beina, så jeg slipper å vaske om igjen? Det har fungert ganske greit en god stund nå (selv om jeg stusser på at man i det hele tatt må si ifra om sånt).

Men nå er det besøk her igjen, av en annen i slekta hans som også bare har tråkka rett inn. Så nå fikk jeg litt nok og bare gikk, orker ikke sitte der å irritere meg mer og mer for en så unødvendig ting.

For noen få uker siden var det tre andre fra slekta der som spasserte rett over det splitter nye penstueteppet til 11.000 kr. Kjente jeg reiv meg i håret mens jeg så på, men fikk meg ikke til å si noe...

-------------

Ok, dette var bakgrunnshistorien, så det jeg lurer på nå er:

Hvordan ville DU reagert om folk tråkket rett inn hos deg med utesko på når de kom på besøk? Altså ikke bare i gangen men hele veien forbi kjøkken og inn i stua?

Er dette normal oppførsel hos folk flest, er det bare jeg som er prippen, eller er dette noe de fleste ville reagert på?

- Usikker

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili Pepper
Skrevet

jeg ville bedt dem om å ta av seg skoa.

Skrevet
jeg ville bedt dem om å ta av seg skoa.

Okey, already done mange ganger.. Ser ikke ut som det går igjennom. Det blir liksom "glemt", fordi det virker som så naturlig oppførsel for dem at de ikke skjønner helt hva jeg maser om.

Hadde det bare vært en av dem så hadde jeg tenkt at ok den personen mangler vel litt folkeskikk, men når det er så MANGE fra samme slekta så begynner jeg jo å lure om det bare er jeg som er oppdratt for fisefint.

Det kunne rett og slett ikke falle meg inn å tråkke inn med sko hos andre med mindre de sier klart ifra at "Du trenger ikke å ta av deg på beina".. Egentlig pleier jeg å gjøre det uansett da og, med mindre det er så skittent der at det ikke gjør noe fra eller til...

Skrevet (endret)

Dette er normalt hos oss, men de fleste tar av skoene likevel. Jeg bryr meg ikke så mye om det, men vi har laminat på gulvene, ikke teppe, så det er veldig enkelt å støvsuge eller koste.

I din situasjon ville jeg ganske enkelt bedt folk ta av seg skoene, eventuelt be mannen si ifra også. Verre enn det er det vel ikke. Bare kast hintene over bord: Her tar man tydeligvis ikke hintet, så da må du bare si det rett ut.

Eller legg fluepapir på gulvet som en barriere, så skoene blir sittende fast :fnise:

Endret av Harlekin
Gjest Elfrida
Skrevet

Normal folkeskikk er (i Norge) slik jeg ser det å ta av seg på beina når man kommer hjem til folk, eventuelt å spørre om det er greit at man beholder skoene på hvis man av en eller annen grunn ønsker det. Andre kulturer har forskjellige 'regler' på dette.

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Okey, already done mange ganger.. Ser ikke ut som det går igjennom. Det blir liksom "glemt", fordi det virker som så naturlig oppførsel for dem at de ikke skjønner helt hva jeg maser om.

Hadde det bare vært en av dem så hadde jeg tenkt at ok den personen mangler vel litt folkeskikk, men når det er så MANGE fra samme slekta så begynner jeg jo å lure om det bare er jeg som er oppdratt for fisefint.

Det kunne rett og slett ikke falle meg inn å tråkke inn med sko hos andre med mindre de sier klart ifra at "Du trenger ikke å ta av deg på beina".. Egentlig pleier jeg å gjøre det uansett da og, med mindre det er så skittent der at det ikke gjør noe fra eller til...

jeg leste den korte versjonen. ;) *lat*

hvis jeg hadde vært i litt godt humør kunne jeg kanskje funnet på å lagd en stor plakat som jeg hengte fra vegg til vegg i gangen, som sperret inngangen til resten av huset hvor det stod TA SKOENE AV UOPPDRAGNE RØVERPAKK eller noe. eller du kan dele ut slike blå plastposer til å ha på beina. eller du kan prøve å si skikkelig ifra, rett og slett kjefte litt, hvis det er tusende gangen de får beskjed om å ta av seg og de fortsatt klarer å "glemme" det. eller gi dem vaskekosten i hånda før de får gå hjem.

nei, altså, jeg er litt flåsete (selv om jeg fint kunne brukt et par av de forslagene selv), men det høres merkelig ut at voksne mennesker ikke har lært seg det der. og da hjelper kanskje det eneste å bli litt ekstrem tilbake. forbered deg på å bli "hu gærne dama"! men da husker de ihvertfall at du har sagt ifra.

Skrevet

Å ta av seg skoene før man går inn i andres hjem er normal folkeskikk ja.Ikke bare i Norge,men i så og si alle verdens land.Jeg hadde sagt det til dem i en vennlig,men klar tale. :)

Skrevet

Det er ikke god folkeskikk å ikke ta av seg skoene i gangen.

Dette gjelder for husets beboere så vel som for gjester.

Trodde ikke folk gikk inn i stuen med sko på, hos seg selv eller andre, så jeg lurer på beholder de skoene på hjemme i stuen hos seg selv også?

Skrevet

Hadde ikke ramla meg inn å gå inn til noen med skoa på. Det skjer nesten aldri at noen besøkende gjør det hos oss. I de tilfellene har vi bedt dem ta av seg skoene.

Skrevet

Kjøp slike blå sko-poser som du deler ut til dem der de sitter i soffaen med kaffen sin...

Kanskje de tar hintet da (DET husker de garantert, selv om du kanskje blir sett på som litt rar - ergo - det er mannen din som må gjøre det)

Jeg synes det er ufordragelig at noen kommer inne med sko.

Svigermor gjorde dette her før, men har fått beskjed, og har nå med seg innesko i stedet.

(hun synes det er så kaldt på gulvet her, at hun MÅ ha sko)

Skrevet

Hallo??!!

Du må jo bare si i fra før de går inn da, TS!!!

Er det mulig... :kaffe:

Skrevet

Ville sagt at mannen din får si i fra til de, siden det er hans familie ;)

Ja, vil si det er normal folkeskikk å ta av seg på beina hvis ikke annet blir nevnt :) I hvertfall her i Norge. Når jeg er i USA så er det ingen som tar av seg på beina hjemme hos hverandre, er ikke normalt der.

Skrevet

Enig med sørlandsmamma, hvorfor sier ikke mannen din noe? Siden det er "hans" familie så kan det jo hende han lettere kan si ifra?

Skrevet

de neste uken reiser du rundt hos hele slekta hans kliner inn skoene dine med hundemøkk eller noe slikt, før du vasler inn og legger skoene ¨pent på salongbordet.. er det noen som kommenterer noe, sier du bare:" jeg trodde det var slik dere gjorde det jeg" funker ikke det, bør du kanskje vurdere å si i fra hver gang du får besøk at: " beklager at det er litt fullt på skohylla, men du kan bare sette de der"... da bør de skjønne det, i alle fall så lenge du gjør det hver gang de kommer, og du får mannen din til å gjøre det samme... da kan ingen påstå at du er frekk, samtidig som du får de til å gjøre det du vil... jeg hadde nok blitt kjempesint dersom noen tråkket inn med sølete sko på et fint teppe eller linende, men jeg kan godt si til noen som er iferd med å ta av seg skoene for å gå noen meter inn at det går bra det trenger de ikke( så lenge det går bra da!!) håper du får gjort noe med den uoppdragne gjenge. lykke til!!!

Skrevet (endret)

Jeg synes folk burde respektere de reglene som gjelder i det huset de trer inn i, hvis ikke får de bare holde seg unna. Å ta av seg skoene før man går inn er enkel sak for de fleste å få til. Jeg er dårlig til å si fra på en ordentlig måte selv, men hadde jeg vært i din situasjon, hvor dette har pågått over så lang tid, hadde jeg måttet bringe fram strengstemmen. Ett er det at gulv og tepper blir synlig skittent, men hva med alle bakterier og dritt som også dras inn! Nettopp tråkka i ei spyttklyse, for så å plante restene utover det nye teppet ditt! Fysjom!

Håper du viser dem hvor landet ligger. Det hadde IKKE blitt godtatt hjemme hos meg :riste:

Endret av SweetS
Skrevet
Det er ikke god folkeskikk å ikke ta av seg skoene i gangen.

Dette gjelder for husets beboere så vel som for gjester.

Trodde ikke folk gikk inn i stuen med sko på, hos seg selv eller andre, så jeg lurer på beholder de skoene på hjemme i stuen hos seg selv også?

Noen av dem gjør faktisk det ja hehe.. Ikke alle, men noen av de når jeg har vært på besøk hos dem så har dem på joggeskoene inne. Kan ikke helt skjønne at det kan være noe behagelig, men på den annen side, hvis man alltid går inn med uteskoene, så blir jo gulvet litt skittent etterhvert, og da blir man jo skitten på sokkene om man tar av skoene. Ergo: Kanskje like greit å beholde skoene på hele tiden? hehe... Ikke vet jeg

Skrevet
Hallo??!!

Ja hallo??!! hva om de i tillegg har for vane å bare gå rett inn fra utgangsdøra (ikke alltid de ringer på heller), og så rett inn i stua? Står jo ikke alltid klar i gangen da hehe

Skrevet
Hallo??!!

Er det lizzom mulig å lese svarene hennes? TS har gjort det. :duskedame:

Gjest lillebøll
Skrevet

Som noen andre sa. Kjøp skotrekk (slike blå) og gi dem når de kommer inn.

Kan hende de faktisk synes det er enklere å ta av seg på beina. Jeg blir sur om noen trasker med sko på mitt rene gulv og tepper.

Skrevet
Enig med sørlandsmamma, hvorfor sier ikke mannen din noe? Siden det er "hans" familie så kan det jo hende han lettere kan si ifra?

Ja det er jo hans ansvar har bedt ham si ifra mange ganger, men han syns vel det er litt pinlig å irettesette sin egen familie muligens.. Dessuten var han fæl til å gå inn med sko selv før, har jo måttet oppdra ham litt der :P

Hender bare innimellom at han "bare skal forte meg inn og hente noe".. (Blir jo ikke mindre skittent om man løper eller går vil jeg tro menmen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...