Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

2,5 åringen vår har vært hos mormoren sin i helgen. Hun fortalte at han nesten ikke hadde sovet om natten, bare grått og ville være oppe. Han hadde også holdt seg for ørene. Da hun spurte om han hadde vondt hadde han sagt nei. Da vi hentet han oppdaget vi at han var veldig sutrete og varm. Ikke fikk vi røre ved ørene hans heller. Vel hjemme hadde han da 38,8 i temp. Ikke noe voldsomt, men nok til at vi besluttet å holde han hjemme fra barnehagen på mandag. Natt til mandag sover han også veldig dårlig, og ender opp med å sove hos oss. Mandagsmorgen hadde han 37,8 i temp, men såklart var hjemme fra barnehagen. Mandagskvelden hadde han 38,6 i temp, javel, hjemme på tirsdag også. Natt til tirsdag sover han gjennom hele natten, og det virker som han begynte å bli bra. I dag morges 37,5 i temp, og tenkte at han skal i barnehagen i morgen. Så, i kveld, temp, 39,2. Han må da være hjemme i morgen også. Nå er spørsmålet om jeg skal ringe legen i morgen?

Vi har vært vant til at ungene våres har hatt ørebetennelse titt og ofte, og som regel har vi latt det gå over. Nå syns jeg at tempen skulle vel egentlig blitt synkende, men den stiger, da lurer jeg jo på om jeg skal dra til legen med han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt han med til legen. Når tempen ikke har sunket på disse dagene og han sannsynligvis har hatt det i helgen også, hadde jeg tatt en sjekk hos legen.

Skrevet

Kjøp nesespray og gi han. Paracet 250 mg stikkpille 3 ganger i døgnet hvis feber over 39. Har han ørebet bør han få døgndosen med paracet uansett 2-3 dager så han ikke skal ha vondt stakkars.

Du må gjerne dra til legen. Men tror du får samme svar der, som du nå fikk av meg. De gir ikke lenger antibiotika pga ørebet.

Bygg også opp senga hans litt, så han ligger litt høyere med overkroppen.

Skrevet

Han hadde 36,9 i dag morges. Han hadde visst fått en stikkpille i natt av pappa, da han hadde våknet og var lysvåken. (skulle jo leke klokken 00:30 om natten). Da hadde han også over 39. I dag morges hadde han 36.9

Vi ble enige om å ikke dra til legen allikevel. Vi får se det an i løpet av dagen. Og han får nesespray. Allikevel, tusen takk for tipset. :)

Han sier nei, hvis vi spør om han har vondt, men vil ikke at vi skal ta på øret hans. Men til storebroren sin fortalte han at han hadde vondt.. :fnise:

Skrevet
Kjøp nesespray og gi han. Paracet 250 mg stikkpille 3 ganger i døgnet hvis feber over 39. Har han ørebet bør han få døgndosen med paracet uansett 2-3 dager så han ikke skal ha vondt stakkars.

Du må gjerne dra til legen. Men tror du får samme svar der, som du nå fikk av meg. De gir ikke lenger antibiotika pga ørebet.

Bygg også opp senga hans litt, så han ligger litt høyere med overkroppen.

Jeg synes man skal være svært forsiktig med å skrive slikt på internett. Ikke engang en LEGE ville svare på en slik måte. Man skal være forsiktig med å gi råd på nettet, og foreldre burde i utgangspunktet heller konsultere en lege/helsestasjon enn et nettforum dersom de bekymrer seg for barnets helse. Og det er jo tydeliug at forelderen er bekymret siden hun tar seg bryet med å legge inn spørsmål om det her inne. BRUK LEGEN! Det er tryggest, og GRATIS til så små barn!

Skrevet

Blir stadig vekk sjokkert over folk som kun hører på råd de får av anonyme på ett nett sted når det gjelder noe så alvorlig som helsen til barnet sitt....Hadde tatt deg to sekunder å ringe en lege for lenge siden. Skjerp deg!

Skrevet (endret)
Blir stadig vekk sjokkert over folk som kun hører på råd de får av anonyme på ett nett sted når det gjelder noe så alvorlig som helsen til barnet sitt....Hadde tatt deg to sekunder å ringe en lege for lenge siden. Skjerp deg!

Skjerp deg selv du! Poden har en enkel ørebetennelse, som han har hatt flere ganger før. Han er ikke døende. Du kan umulig vite almenntilstanden til mitt barn. Han løper rundt i farta med 39,2 i feber, og virker hverken slapp eller dårlig. Det eneste er tempen som ikke er normal. Jeg ville vite om noen hadde ringt til legen for å få medisin, slik at han kunne bli frisk raskere.

Så skjerp deg selv!

Endret av Femiline
Skrevet
2,5 åringen vår har vært hos mormoren sin i helgen. Hun fortalte at han nesten ikke hadde sovet om natten, bare grått og ville være oppe. Han hadde også holdt seg for ørene. Da hun spurte om han hadde vondt hadde han sagt nei. Da vi hentet han oppdaget vi at han var veldig sutrete og varm. Ikke fikk vi røre ved ørene hans heller. Vel hjemme hadde han da 38,8 i temp. Ikke noe voldsomt, men nok til at vi besluttet å holde han hjemme fra barnehagen på mandag. Natt til mandag sover han også veldig dårlig, og ender opp med å sove hos oss. Mandagsmorgen hadde han 37,8 i temp, men såklart var hjemme fra barnehagen. Mandagskvelden hadde han 38,6 i temp, javel, hjemme på tirsdag også. Natt til tirsdag sover han gjennom hele natten, og det virker som han begynte å bli bra. I dag morges 37,5 i temp, og tenkte at han skal i barnehagen i morgen. Så, i kveld, temp, 39,2. Han må da være hjemme i morgen også. Nå er spørsmålet om jeg skal ringe legen i morgen?

Vi har vært vant til at ungene våres har hatt ørebetennelse titt og ofte, og som regel har vi latt det gå over. Nå syns jeg at tempen skulle vel egentlig blitt synkende, men den stiger, da lurer jeg jo på om jeg skal dra til legen med han?

Både innleget ditt og overskriften med spørsmål om du skal gå til legen er klare indikasjoner på at du er bekymret. Da får du rekne med pepper når du istedet for bare å ringe legen heller går til anonyme forumbrukere for å få råd om helsen til barnet ditt... Jeg er enig med Jens: skjerp deg!

Skrevet

Jeg synes ærlig talt at folk her er overhysteriske.

Man trenger ikke springe til legen i tide og utide. Yngste sønnen min på 2,4 år har hatt ørebet i forrige uke. Han fikk nesespray og paracet. Feberen var oppe i 39,9.

Han må til lege om ca 2 mnd for å få sjekket ørene igjen. Men her i gården har ungene hatt ørebet flere ganger, og de får IKKE antibiotika. Legene er restriktive med å pøse ut antibiotika, og bra er jo det.

Jeg synes dere er bra frekke når dere kritiserer TS. Hun spør om råd og får det. Hvis dere har bedre råd å komme med, må dere jo gjerne gjøre det.

Skrevet
Hvis dere har bedre råd å komme med, må dere jo gjerne gjøre det.

Ja, vi har jo prøvd: RING LEGEN ISTEDET!!!

Gjest gåsemor
Skrevet

Som en regel, ring legen dersom du er usikker. Du får snakket med spl. som kan hjelpe deg å vurdere situasjonen.

Og en annen ting; noen skriver at leger ikke gir antibiotika for ørebetennelser lenger, dette er tull og feilinformasjon.

Har selv en "øregutt", noen ganger må han ha penicillin, andre ganger ikke. Det er forskjell på ørebetennelse og ørekatarr, som er det vanligste barna har. Da gir man ikke penicillin.

Jeg har fått forklart dette av både 2 leger og en øre-hals-nese spesialist, det er forskjeller på øretilstander, og noen av de krever penicillin.

Gutten vår har hatt så mye puss og betennelse at det har kommet ut øynene også, så når systemet går tett er det ikke annet å gjøre enn å gi penicillin.

Ellers er det viktig som andre skriver her og gi jevnt med paracet gjennom døgnet slik at de får mest mulig smertelindring. Ørebetennelse er skikkelig vondt.

Skrevet

datteren min hadde ørebetenelse for et par uker siden.hun er 2 år og fikk antibiotika.vondt i ørene er jo noe av det vondeste som finnes.har aldri hørt om at de ikke lenger skrver ut antibiotika for ørebetenelse.

Skrevet

Synes det er for dumt å legge ut hele sykehistorien her på KG og spørre om man bør kontakte lege. Hva i all verden er vitsen med å vente med å ringe når man er bekymret for ungen sin og lurer på om han burde ha behandling? Er det ikke bedre å ringe lege en gang for mye enn en gang for lite, da? :forvirra:

Skrevet (endret)
Skjerp deg selv du! Poden har en enkel ørebetennelse, som han har hatt flere ganger før. Han er ikke døende. Du kan umulig vite almenntilstanden til mitt barn. Han løper rundt i farta med 39,2 i feber, og virker hverken slapp eller dårlig. Det eneste er tempen som ikke er normal. Jeg ville vite om noen hadde ringt til legen for å få medisin, slik at han kunne bli frisk raskere.

Så skjerp deg selv!

Du er klar over at barn som har ørebetennelse "titt og ofte" som du sier skal behandles med antibiotika?* Foreslår at du får henvisning fra fastlege til en øre-nese-hals-spesialist som kan avgjøre om det bør settes inn dren!

* Står i informasjonshefte man får utlevert på legevakta, St.Olav i Trondheim ved mistanke om ørebetennelse hos små barn.

Endret av la Flaca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...