Gå til innhold

Bekjent med spiseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm, vanskelig tema dette her!

Men det har seg slik at jeg og flere venninner er sikker på at en jente i klassen vår har spiseforstyrrelser. Hun har nettopp begynt i klassen vår, men en av venninnene mine er god venn med hun fra før. I følge min venninna har denne jenta hatt Anoreksi før, men hun sier at hun er ferdig med det nå. Hun sier blandt annet at jenta spiser i friminuttene, noe hun ikke gjorde før.

Men vi er veldig usikkre, fordi denne jenta snakker om hvor tykk hun er ofte, og det er ikke vanlig "jeg sier at jeg er tykk fordi dere skal si at jeg er tynn" -snakk .

Vi er veldig bekymret for henne, fordi hun er veldig tynn. Dette kan jo være fra naturens side, men siden hun har hatt Anoreksi før er vel det grunnen.

Jeg tror egentlig hun er "over" det, men man blir vel egentlig aldri kvitt det helt? Er bare redd for at det hele skal starte igjen nå som hun har byttet skole. Hun ble mobbet før, men her har hun det bedre tror jeg!

Vi målte BMI'en vår i går (Natur og Miljø- forsøk) og hun hadde en BMI på 13 (hun er 15 år) Dette er veldig lavt, men hun ga senere uttrykk for at hun syntes det var høyt! Hun sa også "Å nei, jeg er over 40 kg," til seg selv.

Foreldrene hennes vet ikke at hun hadde Anoreksi før, og jeg tror denne jenta trenger profesjonell hjelp!

Selv om hun kanskje mener hun har kontroll nå, kan det fort forverre seg!

Jeg og noen venninner vurdere å gå til læreren vår å snakke om det, fordi vi ikke tør snakke direkte men hun, men vi er så redd for at det ikke er noe galt med henne, og at vi roter til alt sammen! Noen med erfaringer?

Dette ble veldig rotete, men måtte bare få ut noen tanker!

Videoannonse
Annonse
Gjest angeleyes
Skrevet

Hei

Det er veldig viktig at dere skaffer henne hjelp. Hvis det er mulig så anbefaler jeg dere å få henne til å gå til legen. Dere kan da forklare situasjonen for ham eller henne før venninnnen deres kommer slik at hun ikke behøver å fortelle dette selv. Hun vil nok sannsynligvis ikke inrømme at hun har et problem.

Det er kanske lettere å få henne til å gå med på et legebesøk hvis dere kun sier dere er beskjymret for henne og vil at hun skal ta noen blodprøver ol for å sjekke at alt er ok. Så kan legen avgjøre hva han vil gjøre. Da vil ikke dere fremstå som truende for henne og dere har større sjanse for å beholde vennskapet.

Obs. Dette er bare tips. Jeg snakker ut i fra egen erfaring. Hadde selv en bmi på 12 da jeg ble sendt til lege. Det er nå over et år siden og jeg kjemper fortsatt med å bli frisk. Anoreksi er et helvete å komme ut av og nesten ingen greier det alene. Jeg går til både psykiater og psykiatrisk sykepleier. I tillegg har jeg vært innlagt en måneds tid. Ikke press venninnen deres til å snakke, men fortell henne ofte at dere er der hvis hun har behov for å snakke. Det er en trygghet som gjør at det kanskje vil være lettere for henne å åpne seg senere.

Hvis hun nekter å gå til lege så spør om hensesøster på skolen kan ta en prat med henne. Hjelper ikke dette heller så ring foreldrene og fortell at dere er redde for venninnen. Hun trenger profesjonell hjelp.

Uff, får vondt av å høre om henne pga alle tankene som dukker opp

Lykke til!

Skrevet

Hørtes ut som en vanskelig situasjon...

Ville prøvd å snakke med læreren, helsesøster eller sosiallærer...

Sjekk også ut www.iks.no og husk, det er mulig å bli helt frisk fra spiseforstyrrelser! :)

Lykke til og husk å ta vare på venninna deres :) Hun virker heldig som har dere :)

Hilsen ei som har levd med SF

Skrevet

Tusen takk! Skal ta det opp med en lærer, må bare vente på at vi skal møte den rette læreren! Vi har ikke han vi har tenkt å ta det opp med så ofte, men vil heller ta det opp med han, for han er jeg sikker på at gjør noe og ikke bare blir bekymret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...