Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så nettopp et klipp fra ett eller annet tv-program, hvor ei jente sier: Jeg er sjalu og det må han bare respektere.

Må man respektere partnerens irrasjonelle sjalusi dersom man vet selv at man har rent mel i posen?

Jeg mener at det er den som er sjalu som har et problem og må ta tak i det. Man kan ikke legge bånd på andre mennesker pga egen usikkerhet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg syns ikke man skal behøve å tolerere (i alle fall ikke ekstrem) sjalusi. At jeg skulle gått rundt og vært bekymret for å gjøre noe som fikk min mann til å bli sjalu, nei, det hadde jeg ikke orket. Jeg har aldri gitt han noen grunn til å være sjalu, og da forventer jeg å bli behandlet deretter.

Skrevet

Er for så vidt i prinsippet enig, man skulle ikke måtte leve med andres sjalusi. Men etter mine erfaringer er alternativet da å gi opp kvinner helt og holdent, for i det minste *litt* sjalu er dere alle sammen! *generaliserer vilt og uhemmet*

Så da er det bare å bite i seg...inntil et visst punkt. Går det helt over stokk og stein eller hun ikke engang gidder å prøve å jenke seg er det byebye.

Skrevet

Alle mennesker har rett til å være akkurat slik de vil (så lenge de ikke begår lovbrudd osv), også handler det jo bare om å finne et annet menneske som er komfortabel med å leve med en slik en er.

Skrevet

Sjalusi (den ekstreme og uprovoserte) er en psykisk sykdom som trenger profesjonell behandling.

Skrevet

Irrasjonell sjalusi er ikke skadelig i seg selv, så lenge man vet at det er nettopp det; Irrasjonelt. Men man har ingen rett til å kreve at partneren skal tekkes sjalusien så lenge den er irrasjonell.

Skrevet

Sjalusi kan komme av flere ting. En ting kan være at man er usikker på seg selv og vurderer om man er bra nok for den man er sammen med, der grunnet redd for at kjæresten skal finne noen andre. Da er det viktig å prate med parteren om det. Sammen kan man jobbe med det selv om det da er den sjalue som må gjøre grovarbeidet.

En annen grunn er at parteren har gjort ting før som gir en usikkerhet om han/hun er til å stole på. Da er den andre parten som må gjøre noe får å gjenvinne tilitten hos kjæresten.

Sykelig sjalusi vet jeg ikke mye om, men handler det om å ville ha kontroll og makt over den andre må man vel ha hjelp til problemet sitt.

Som oftest ligger det vel en grunn for sjalusi endten som det gjeler usikkerhet hos den som er sjalu eller noe den andre parten har gjort for å svekke tiltten hos kjæresten sin.

Små sjalusi kan jo være litt søtt også. Hvis typen min viser at jeg er hans ved å kysse meg hvis noen andre prøver seg, må jeg smile litt for meg selv- slikt er bare søtt og viser at han elsker meg, tenker jeg da.

Skrevet

Normal sjalusi kjenner vel de fleste, og den kan vel være litt sunn også i bittesmå doser.

Jeg tenker at det går utover det normale når man for eksempel nekter kjæresten sin å dra på fest/tur e.l. uten at en selv er med, fordi man bare MÅ tro det verste.

Gjest Tigress
Skrevet
Må man respektere partnerens irrasjonelle sjalusi dersom man vet selv at man har rent mel i posen?

Jeg mener at det er den som er sjalu som har et problem og må ta tak i det. Man kan ikke legge bånd på andre mennesker pga egen usikkerhet.

Eg er heilt samd.

Skrevet

Videre kan man heller ikke tvinge noen til å elske eller respektere en, eller forhindre utroskap.

Man kan derimot forårsake utroskap, ved å lage gnisninger i forholdet.

Skrevet

Dette gjelder ikke for alle som er sjalu, men den som er sjalu, og er redd for at partneren skal være utro på enten sydenturer, eller når han er på byen feks.

Har vært utro selv. De vet at det går ann. Har de gjort det før, kan vel partneren deres gjøre det og....

Enten stoler du på din partner, eller ikke. Velger du ikke, sier vel utfalle seg selv til slutt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...