Gå til innhold

Hvordan kan noe bli rent på 30 graders vask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jvnf. reklamene i det siste.

Hvordan kan et vaskemiddel vaske effektivt på 30 grader? Om flekk og svette blir borte, hva med bakterier? De dør på 60 grader, såvidt jeg vet.

Og om disse vaskemdlene fjerner flekker og bakterier, kan det ikke være så miljøvennlig likevel pga at det da må tilsettes en del ekstrakjemikalier?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det samme tenkte jeg da jeg så reklamen.

Skrevet

Vel, jeg sjekka omo sin hjemmeside jeg... (ariel fant jeg ikke hjemmesiden til der og da) og det står at du kan vaske på 30 grader, "ting som ikke trenger en hygiensik vask".

Ikke treningstøy, undertøy, kluter etc... så altså, bukser da, og gensre som man har hatt noe under? Jahh... det var ikke mange maskinene i uka akkurat...

Skrevet

Man tilsetter enzymer, som får reaksjoner til å skje ved lavere temperaturer enn ellers nødvendig.

Skrevet (endret)

Kjøpte meg nettopp to dongeribukser, fikk da beskjed om å vaske de på vranga på 30 grader. De holdt mye lengre da.

Men jeg også lurer på om det virkelig blir rent ved 30 grader :forvirret:

Endret av kospia
Gjest Stearinpikken
Skrevet

Undertøy blir ikke rent på 30 grader iallefall, det har jeg testet ;)

Men for oss som bare er to og ikke har så mye å vaske så er det jo bedre å fylle opp maskinen på 40/60 enn å vaske mange maskiner.

Skrevet

Klarer ikke å finne det tilbake nå, men husker at det for noen år tilbake (?) var en stor sak om at det var "krise" at mye undertøy er merket med 40-grader, fordi man ikke får tatt knekken på bakteriene ved dem temperaturen. Eksperter (biologer?) kom raskt på banen og sa at man ikke trengte å bekymre seg for bakteriene, og tror konklusjonen var at lavere temperaturer på en del ting går helt fint selv om bakterier kan overleve. Kanskje noen andre klarer å spore opp denne saken i nettavisene eller liknende?

Skrevet

Ja, det er jo nettopp det.

Mye av det som kan vaskes på lavere temp, vasker jeg sammen med tøy som trenger en "hygienisk vask" for å fylle opp maskina, nettopp for mange halvtomme maskiner i alle fall ikke er miljøvennlig og strømbesparende, så da er det ikke mye igjen som skan vaskes på 30...

Gjest Elfrida
Skrevet

Er det noe vits i å sterilisere tøyet da? Det viktigste for meg er at tøyet ser rent ut og lukter rent, og helst ikke krymper, mister fasongen eller blir slitt alt for fort. Hos meg er det topper og bukser som fyller opp maskina, ikke truser og kluter. Treningstøy syns jeg også har gått fint å vaske på lav temperatur, jeg har jo bare hatt det på en times tid eller så, og det stinker ikke.

Skrevet
Er det noe vits i å sterilisere tøyet da? Det viktigste for meg er at tøyet ser rent ut og lukter rent, og helst ikke krymper, mister fasongen eller blir slitt alt for fort. Hos meg er det topper og bukser som fyller opp maskina, ikke truser og kluter. Treningstøy syns jeg også har gått fint å vaske på lav temperatur, jeg har jo bare hatt det på en times tid eller så, og det stinker ikke.

Ja, mye treningstøy er jo i stoffer som ikke tåler så høye temperaturer heller. Jeg har i alle fall en god del som er merket med 30 grader, jeg vasker dem i så fall på 30 (eller 40 hvis jeg skal fylle en maskin), og opplever ikke at det virker skittent eller noe når det er vasket.

Skrevet

Sterilisere, nei.

Få rent, absolutt.

Og jeg sliter, muligens mentalt bare?, med å se for meg at svette t-skjorter fra mannen, eller undertøyet mitt (eller, truseinnleggene) skal bli helt rene og klar til ny bruk på 30 grader.

Skrevet
Er det noe vits i å sterilisere tøyet da?

Enig. Poenget er vel ikke å fjerne absolutt alt av bakterier. Hvis tøyet ser rent ut, ikke lukter og hvis man ikke blir syk av å bruke det så er vel antall bakterier på plagget totalt uvesentlig.

Skrevet
Sterilisere, nei.

Få rent, absolutt.

Og jeg sliter, muligens mentalt bare?, med å se for meg at svette t-skjorter fra mannen, eller undertøyet mitt (eller, truseinnleggene) skal bli helt rene og klar til ny bruk på 30 grader.

Nei, kommer jo helt klart an på stoffene og hvordan de er brukt, og jeg vasker jo ting på 60 jeg og, men syns ikke det er så veldig mange ting som krever så høy temperatur (eller høyere). Sengetøy og håndklær går på 60, har jeg plass tar jeg t-skjorter og slike ting som er merket med 60 med også.. Men jeg tror ikke at f.eks. nevnte undertøy og treningstøy nødvendigvis må vaskes ved en så høy temperatur. :) Man merker vel om klærene ikke er rene nok? (lukt, flekker eller liknende..)

Skrevet

Bakterier blir man jo aldri kvitt uansett, dessuten er det ikke bare temperatur som dreper bakterier, kjemikalier også. Vaskemiddel er jo i utgangspunktet ikke miljøvennlig.

Skrevet

det er mange som vasker hendene sine i kaldt vann også. Såpen gjør sitt.

Hvor varmt vann bruker dere til håndvasken, forresten?

Skrevet

Ja, mye treningstøy er jo i stoffer som ikke tåler så høye temperaturer heller. Jeg har i alle fall en god del som er merket med 30 grader, jeg vasker dem i så fall på 30 (eller 40 hvis jeg skal fylle en maskin), og opplever ikke at det virker skittent eller noe når det er vasket.

Det var en ekspeditør på en sportsforretning som sa til meg en gang at særlig treningstøy skulle vaskes etter anvisningene, for ved å vaske klærne (feks fleece baserte jakker) på for høy temperatur, fikk stoffer i svetten til å sette seg fast i tøyet og det var det som var ofte skyld i at treningstøy luktet svett og surt, selv etter vask på høy temperatur.

Skrevet

<en jeg kjenner jobber på renseri og er utdannet innen det. Og han sier at det der er bare humbug.

Ingenting blir virkelig rent på 30 grader.

Men så er det jo også slik at mange av plaggene våre kan vaskes på høyere temperatur enn anvist. Bortsett fra ull og silke.

Jeg har en jakke som er merket med 30 grader, og han sier den glatt kan vaskes på 60.

Men ang renhet ville han tro at klær som brukes mye og som har vaskeanvisning som viser høyere temp bør vaskes på denne temp for å få det rent.

Da er det bedre å vaske fulle maskiner, og kanskje se på om man skal bruke forkle når man lager mat så klærne holder lenger uten vaske feks..

Gjest Gjest_sine_*
Skrevet

Hvordan er det for dere som er så redde for bakterier å bli tatt på, av feks leger som ikke kokvasker hendene sine? ;)

De fleste bakterier liker seg ikke i vann, uansett temperatur..

Skrevet (endret)

I Japan vaskes alt på kaldt vann. Og jeg finner det vanskelig å tro at 120 millioner mennesker kan være helseskadelig uhygieniske.

Endret av Nigo-san
Skrevet

Har også lurt på det. :ler:

Og kan ikke helt tro/skjønne at klær blir rent ved 30 grader. :klø:

På Lilleborg sine sider står det at klær ikke blir rent ved 30 grader, og vil lukte surt etterhvert.

Samtidig som de hevder at alt tøy kan ikke vaskes på 30 grader, men det er jo ikke noe nytt.

Jeg vasker alltid hendene (siden det var snakk om det) over 37 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...