hanbto Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 hvor mange uker/mnd skal de være før man gir de vekk etter fødsel? de har vel godt av å være en god stund hos sin mor
Lilith Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Kattunger skal være hos mammaen sin til de er 12 uker gamle
Gjest Sisu Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Hos omplasseringssteder som FOD er de 12 uker, ihvertfall.
maren Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Enig med disse, 12 uker er det optimale. Og da er kattemor rimelig lei av disse krakylene sine...
spezitas Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Kattunger skal være hos mammaen sin til de er 12 uker gamle Signerer denne jeg!!
Gjest Meii<33 Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 kattunger skal være MINST 12-14 uker gamle før de kan forlate moren og søsknene sine! og da mener jeg MINIMUM. kattunger flest har ikke vondt av å være hos moren til 15-16 ukers alderen heller:)
maren Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 kattunger skal være MINST 12-14 uker gamle før de kan forlate moren og søsknene sine! og da mener jeg MINIMUM. kattunger flest har ikke vondt av å være hos moren til 15-16 ukers alderen heller:) Hvorfor mener du dette? 16 uker er jo fire mnd, har opplevd at kattene har tilogmed blitt kjønnsmodne i denne alderen... Jeg synes det er å overbeskytte kattene.
Gjest meii<33 Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 ja vel, så mener du det. men det betyr ikke at det er riktig!? jeg stoler mere på veterinærer,NRR, FIFè og proffesjonelle oppdrettere.
spezitas Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 (endret) ja vel, så mener du det. men det betyr ikke at det er riktig!? jeg stoler mere på veterinærer,NRR, FIFè og proffesjonelle oppdrettere. I enkelte tilfeller hvor lav vekt og evt. sykdom forekommer, kan det være greit at kattungene er hos kattemor lengre enn 12 uker, men vanligvis er dette en grei leveringsalder. Dette er reglene vi oppdrettere holder oss til iallefall: Uttdrag fra fra FIFés oppdretts og registreringsreglement OR med NRR's tillegg: Punkt 3.3.3 Kattunger: Kattunger overlates ikke til ny eier (nytt hjem) før de er 12 uker gamle og er fullvaksinert mot Panleucopenia og ”katteinfluensa”, med mindre veterinæren har tilrådd noe annet. Tillegg for NRR: Ved overlevering av kattunge skal det også følge med en vaksinasjonsattest som viser at den er vaksinert med gyldig vaksine. (GF 1998) Jfr. i NRRs GL § 5: Det ikke er tillatt for medlemmer/oppdrettere som er tilsluttet en NRR-klubb å selge eller overdra katter med NRR-/FIFe-stamtavle til dyreforretninger eller lignende institusjoner eller organisasjoner. Se NRRs GL § 5: Oppdrettere som er tilsluttet en NRR-klubb, har ikke lov til å levere fra seg en kattunge som er yngre enn 10 uker. NB! Ingen veterinær kan gi et medlem av en NRR-klubb disp. fra denne NRR-regel. I tillegg til salgsattest: Original kjøpekontrakt utarbeidet av NRR, samt helseattest og vaksinasjonsattest fra veterinær skal følge med ved salg av katter. Vaksinasjonsattesten skal vise at katten er vaksinert med gyldig vaksine Endret 1. mars 2008 av spezitas
Gjest en annen gjest Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Hvorfor mener du dette? 16 uker er jo fire mnd, har opplevd at kattene har tilogmed blitt kjønnsmodne i denne alderen... Jeg synes det er å overbeskytte kattene. Grunnen til at de bør en god stund hos mora går ikke kun pga trygghet. Like mye er at de skal lære seg å bli katter. Dette lærer de fra mora og kullsøsken, de lærer seg da å forholde seg til andre katter, lære seg å kommunisere. I tillegg er det bare sunt for dem å oppleve å bli avvist av mora. Dette hjelper dem til å lære å takle stress. I tillegg er det jo en fordel at de har fått begge vaksiner før de omplassereres (når de er 12 uker og 14 uker).
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 kattunger skal være MINST 12-14 uker gamle før de kan forlate moren og søsknene sine! og da mener jeg MINIMUM. kattunger flest har ikke vondt av å være hos moren til 15-16 ukers alderen heller:) Støttes! ALDRI lever fra deg en kattunge som er under 12 uker, det opptimale er 14 uker!
Gjest Ingunn igjen Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Hvorfor mener du dette? 16 uker er jo fire mnd, har opplevd at kattene har tilogmed blitt kjønnsmodne i denne alderen... Jeg synes det er å overbeskytte kattene. Overbeskytte kattene?? Nei,nei,nei!Det har da ikke noe med det å gjøre! Katter er også små skapninger som må bli lært opp av mor om hva hun eller han skal gjøre mht. vasking, renslighet på do mm - MEN det har også noe med trygghet og tillhørighet å gjøre! En katt som blir tatt fra mor for tidlig vet ikke bestandig hva den skal gjøre mht. vasking, renslighet på do, får problemer med avføringen da mor ikke kan "vaske myk" endetarmen, samt at katten får et unaturlig suttebehov og "tråkke" behov langt opp i årene! Hør på råd og ikke bare blås dem vekk er du grei!!!!
maren Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 Overbeskytte kattene?? Nei,nei,nei!Det har da ikke noe med det å gjøre! Katter er også små skapninger som må bli lært opp av mor om hva hun eller han skal gjøre mht. vasking, renslighet på do mm - MEN det har også noe med trygghet og tillhørighet å gjøre! En katt som blir tatt fra mor for tidlig vet ikke bestandig hva den skal gjøre mht. vasking, renslighet på do, får problemer med avføringen da mor ikke kan "vaske myk" endetarmen, samt at katten får et unaturlig suttebehov og "tråkke" behov langt opp i årene! Hør på råd og ikke bare blås dem vekk er du grei!!!! Oj,oj... Her tråkket jeg visst på noens føtter. Fikk du med deg at jeg spurte om hvorfor du mente det du skrev? Er ikke det er legitimt spørsmål da? Har jeg ikke lov til å være av den oppfatning at jeg synes det er overbeskytting å ha kattungene i 16 uker? Altså, jeg mener selvfølgelig at man skal ta personlig vurdering av hvert enkelt katt, men det høres her ut som du mener at jeg tar kattene fra moren sin når de er 6-8 uker liksom. Husk at det er ikke noe vits i å hisse seg opp, jeg har ikke gjort noe galt her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå