Minni-Mus Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Har lest i gammle tråder nå, men ble ikke klokere.... Hvordan spare til barna på best måte?? har ennda ikke opprettet egen konto for knøttet vårt. Vil ha en sparekonto som går ann å bruke av underveis også. Slik at barnet selv kan være med på å spare til ny sykkel ol. MÅ da kontoen stå i mitt navn? Visst kontoen står i barnets navn, kan man da ikke ta ut penger av den før barnet er 18 og da barnet får pengene? Kan den ene forelderen opprette en sparekonto til barnet alene, eller må begge foreldre skrive under osv?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Har lest i gammle tråder nå, men ble ikke klokere.... Hvordan spare til barna på best måte?? har ennda ikke opprettet egen konto for knøttet vårt. Vil ha en sparekonto som går ann å bruke av underveis også. Slik at barnet selv kan være med på å spare til ny sykkel ol. MÅ da kontoen stå i mitt navn? Visst kontoen står i barnets navn, kan man da ikke ta ut penger av den før barnet er 18 og da barnet får pengene? Kan den ene forelderen opprette en sparekonto til barnet alene, eller må begge foreldre skrive under osv? har stått barnets navn i bøker de har fått, med påskrift om hvem som skal ta ut. Og når barnet er stor, så må de ha mor/far godkjennelse til å ta ut penger frem til de er 18 år
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 har stått barnets navn i bøker de har fått, med påskrift om hvem som skal ta ut. Og når barnet er stor, så må de ha mor/far godkjennelse til å ta ut penger frem til de er 18 år Men dersom kontoen blir en en viss størrelse, er det vel en viss sjanse for at overformynderiet tar over styringen?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Vi gjør begge deler. Barna har sin egen konto i eget navn der de setter inn penger de får f.eks i bursdagsgave og når de tømmer sparegrisen. I tillegg sparer vi penger i eget navn som er tiltenkt barna. Disse står i vårt navn av flere grunner: - vi ønsker ikke at barna skal vite om pengene og dermed forvente/kreve å få dem når de blir 18 (vi vil selv bestemme når de skal få dem og til hva) - slipper å bekymre oss for overformyderi - har pengene tilgjengelig om det skulle oppstå en krise så vi trenger å låne/bruke av dem
Minni-Mus Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2008 Ja, mener det er 75000 grensa er på før overformynderiet tar over. Men blir liksom ikke kolk på om mman BØR opprette konto i barnets navn, elle rom det er enklere å ha det i foreldrenes navn....
Malama Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Om saldoen blir for stor, kommer overformynderiet inn ja. Og blir den forrtsatt stor etter at de er passert 18, klusser det med lånekassa, som ser at studenten har "formue" og derfor reduserer stipend. Men sparing til sykkel etc i mer "forsiktige former" vil ikke komme opp i dette problemet. Putte inn en andel av "ukepengene", bursdagspenger etc, og ta ut igjen ved kjøp av f.eks ny sykkel. Så kan heller foreldrene spare penger i tillegg, som de kan utbetale i små "periodiske tilskudd til opphold" som lånekassen fint aksepterer uten kutt i stipendet, når den tid kommer (det fine med dette er i tillegg st foreldrene kan tilpasse det sin økonomiske situasjon, da det er foreldrenes penger). Eller som tilskudd ved første boligkjøp (putte inn på bsu-konto når "barnet" begynner å jobbe og skatte?)
Minni-Mus Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2008 Vi gjør begge deler. Barna har sin egen konto i eget navn der de setter inn penger de får f.eks i bursdagsgave og når de tømmer sparegrisen. I tillegg sparer vi penger i eget navn som er tiltenkt barna. Disse står i vårt navn av flere grunner: - vi ønsker ikke at barna skal vite om pengene og dermed forvente/kreve å få dem når de blir 18 (vi vil selv bestemme når de skal få dem og til hva) - slipper å bekymre oss for overformyderi - har pengene tilgjengelig om det skulle oppstå en krise så vi trenger å låne/bruke av dem dette hørtes mer ut som vår greie. Vi har ikke god nok økonomi nå til å spare massevis til barnet som vi ikke kan bruke av. men jeg vil spare til barnet (klær, ting og tang, turer osv) men da vil jo de pengene som blir spart også brukt av i perioder. Så kan jo snuppa få en konto der hun sparer med penger som hun får i gaver og sparebøssa osv.
Malama Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Det tror jeg blir vår løsning også. Slik er jeg oppvokst. Jeg hadde egen konto. En gang i året dro vi til banken med sparebøssa og tømte den oppi tellemaskina, og satte pengene inn på kontoen. Opp i sparebøssa havnet gjennom året deler av ukepengene (i tillegg hadde jeg en annen sparebøsse med gummipropp i bunnen, som jeg etterhvert som jeg ble eldre brukte til sparing av penger jeg planla bruke på kortere sikt), noe småpenger vi fikk hist og her (når morfar nektet plent å ta mot penger for det han hadde handlet for mamma.. tilslutt tok mot, og delte det mellom meg og min bror, f.eks) og noe bursdagspenger (men noe av det fikk vi handle for mer umiddelbart også) Stolt var jeg når vi tok ut disse pengene når jeg skulle få ny sykkel. Hverken jeg eller min bror hadde nok til ny sykkel, men foreldrene våre betalte resten da (og vi skrapavel ikke kontoen heller) men vi var stolte over å ha kjøpt sykkelen "selv", og det lærte oss verdien av å spare. Dette ønsker jeg å viderebringe til mine barn. Og ved at det er "barnas penger" som sparer slik, og vi sparer penger selv, som kanskje noe av det går til barna senere, gir oss større fleksibilitet i den sparingen. Dumt å sette igang en goood spareordning for første ungen... andre ungen... og ende opp med å ha problemer med det når den tredje kommer... Og hvao m det kommer dumpende en ikke planlagt atpåklatt som man i alle fall ikke der og da har råd til å spare like mye til, som de andre har fått? Spare selv, og dele mellom de barna man får, det tror jeg passer meg bedre. Mellom de barna man får, og familiens/foreldrenes egne behov, ettersom hvordan verden utvikler seg.
Minni-Mus Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2008 Det tror jeg blir vår løsning også. Slik er jeg oppvokst. Jeg hadde egen konto. En gang i året dro vi til banken med sparebøssa og tømte den oppi tellemaskina, og satte pengene inn på kontoen. Opp i sparebøssa havnet gjennom året deler av ukepengene (i tillegg hadde jeg en annen sparebøsse med gummipropp i bunnen, som jeg etterhvert som jeg ble eldre brukte til sparing av penger jeg planla bruke på kortere sikt), noe småpenger vi fikk hist og her (når morfar nektet plent å ta mot penger for det han hadde handlet for mamma.. tilslutt tok mot, og delte det mellom meg og min bror, f.eks) og noe bursdagspenger (men noe av det fikk vi handle for mer umiddelbart også) Stolt var jeg når vi tok ut disse pengene når jeg skulle få ny sykkel. Hverken jeg eller min bror hadde nok til ny sykkel, men foreldrene våre betalte resten da (og vi skrapavel ikke kontoen heller) men vi var stolte over å ha kjøpt sykkelen "selv", og det lærte oss verdien av å spare. Dette ønsker jeg å viderebringe til mine barn. Og ved at det er "barnas penger" som sparer slik, og vi sparer penger selv, som kanskje noe av det går til barna senere, gir oss større fleksibilitet i den sparingen. Dumt å sette igang en goood spareordning for første ungen... andre ungen... og ende opp med å ha problemer med det når den tredje kommer... Og hvao m det kommer dumpende en ikke planlagt atpåklatt som man i alle fall ikke der og da har råd til å spare like mye til, som de andre har fått? Spare selv, og dele mellom de barna man får, det tror jeg passer meg bedre. Mellom de barna man får, og familiens/foreldrenes egne behov, ettersom hvordan verden utvikler seg. Enig i den, slik var det da jeg også vokste opp. Men når jeg skal i banken for å oprette konto til barnet. Kan jeg gjøre det alene, elle rmå pappaen også skrove under på papirer ol?
Minni-Mus Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2008 har undersøkt nå, og begge foreldre må skrive under osv. Man kan ha med legitimert fullmakt for den ene forelderen som event. ikke er med i banken. Vil man ha en konto på barnet uten den andre forelderen, kan det også ordnes visst det er en spesiell grunn for at den andre forelderen ikke skal ha tilgang til barnets konto. For at penger skal kunne taes ut av kontoen må begge foreldre skrive under på det, så den ene forelderen kan ikke ta ut penger uten samtykke av den andre.
Malama Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 Greit å vite. Det er noen måneder til vi skal åpne konto til nurket (det må vel være en fordel at ungen er født og har et navn og et personnummer først... men sikkert lurt å ha på plass før dåpen, kjenner jeg svigerfar rett) (antar at "barnet bor sammen med mor, far bor ikke sammen med mor og barn" er en "god nok grunn" til at far ikke skal trenge å være med på dette bankgreiene. For det er jo en del aleneforeldre her i landet)
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 (antar at "barnet bor sammen med mor, far bor ikke sammen med mor og barn" er en "god nok grunn" til at far ikke skal trenge å være med på dette bankgreiene. For det er jo en del aleneforeldre her i landet) Nei, det er det faktisk ikke. Har du eneforeldreansvar så må du ha papirer på dette som du kan vise i banken. Ellers må begge foreldre skrive under (evt sende med fullmakt) så lenge begge to har foreldreansvar. Ikke spesielt lettvint..
Malama Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Tungvindt å måtte ha med fullmakt fra en far som bor en helt annen plass, hver gang man skal ta ut penger da... For selv de mest fraværende fedre har jo rett på foreldreansvar, selv om de ikke har noe samvær... Jaja, heldige meg, slipper å tenke på det, lykkelig gift med faren til spiren min, og har derfor ikke noe problem med det.
sanmal82 Skrevet 28. februar 2008 #15 Skrevet 28. februar 2008 HEI HEI Føler meg litt blåst og flau for å måtte spørre , men hva mener dere med overformynderiet? og hva gjør de om saldoen på kontoen blir over 75000.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. februar 2008 #16 Skrevet 29. februar 2008 Det er fullt mulig å opprette kontoen i barnas navn, men at foreldrene står som brukere/ansvarlige. Barnet har da ingen mulighet til å ta ut penger derifra uten godkjenning fra dere. Barnet får heller ikke automatisk tilgang på kontoen ved fylte 18 år. For at dette skal skje, må dere i banken og fraskrive dere ansvaret for kontoen. Uvist om barnet kan kreve at dere fraskriver dere ansvaret hvis noe skjer, og dere allikevel ikke vil at barnet skal ha pengene. Tenk også på at dersom dere sparer penger i eget navn, der pengene er tiltenkt barnet, kan pengene bli underlagt arveregler ved overføring, og barnet må da betale skatt/avgift av dette.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. februar 2008 #17 Skrevet 29. februar 2008 Nei, det er det faktisk ikke. Har du eneforeldreansvar så må du ha papirer på dette som du kan vise i banken. Ellers må begge foreldre skrive under (evt sende med fullmakt) så lenge begge to har foreldreansvar. Ikke spesielt lettvint.. Jeg mener dette går fint. Man kan jo opprette en konto i barnets navn, der kun den ene foreldren står som ansvarlig. Banken har da ingen ting med de ulike familiesituasjonene rundt omkring i landet!
Malama Skrevet 29. februar 2008 #18 Skrevet 29. februar 2008 Tenk også på at dersom dere sparer penger i eget navn, der pengene er tiltenkt barnet, kan pengene bli underlagt arveregler ved overføring, og barnet må da betale skatt/avgift av dette. Ja, men det spørs helt hvordan man overfører det. Om man overfører alt i en sum, selvsagt, men om man mer "stikker til dem" små drypp i ny og ne, er det helt lovlig arvefritt, så lenge det altså er snakk om nettopp det, og ikke en bevisst del av en formuesoverførsel til neste generasjon. Men, nå er det jo et fribeløp pr foreldre til hvert barn før arveavgiften kommer inn også da, og det vi snakket om her var jo faktsik mer "ordinær sparing", ikke foreldre som skal overføre mange hundre tusen til sine barn?
Flugelhorn Skrevet 29. februar 2008 #19 Skrevet 29. februar 2008 Sparekontoen står i vårt navn, men når han blir litt eldre så skal han få en egen "sparebøsse" konto Grunnen til at vi velger å ha det i vårt navn er at vi ikke er garantert noe hvordan det går med han i livet.... f. eks Plutselig kommer han i feil miljø i ungd.tiden og havner på kjøret, og da skal han ikke få en konto med masse penger på som han styrer selv... Jeg skal ikke være den som har sponset mulig overdose. Uff, høres helt groteskt ut når jeg leser det, men en vet ikke hva fremtiden vil bringe.... Men blir han (som vi selvføgelig håper på) en oppegående gutt, så får han jo selvfølgelig råderett over de når vi føler han er klar for det
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 har undersøkt nå, og begge foreldre må skrive under osv. Man kan ha med legitimert fullmakt for den ene forelderen som event. ikke er med i banken. Vil man ha en konto på barnet uten den andre forelderen, kan det også ordnes visst det er en spesiell grunn for at den andre forelderen ikke skal ha tilgang til barnets konto. For at penger skal kunne taes ut av kontoen må begge foreldre skrive under på det, så den ene forelderen kan ikke ta ut penger uten samtykke av den andre. Jeg er alenemor, og har ikke hatt noe problem med å opprette både fonds- og sparekonto i barnets navn i to forskjellige banker. Det er kun jeg som sparer der, så jeg ønsker ikke at barnets far skal ha tilbang til kontoene. Jeg har aldri måttet vise noen papirer i banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå