Gjest always Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Hei! Jeg skal skrive litt om eventyr og hvordan påvirkning de har på barn. Har sett litt på fornying av gamle eventyr hvor de nye eventyrene har fått lykkelige slutter, mens i de gamle kan hovedpersonen dø som i feks. Den lille havfruen. Skåner vi bran for mye, bør de bli opplært til at alt har en lykkelig slutt? Uansett, det jeg lurer på er hvor jeg kan lese mer spesifikt om dette. Noen som har tips, linker osv?? eventyr og barn blir kanskje vanskelig, men om barn generelt og hvordan vi skåner dem, tror at vi gjør det beste for dem osv. Tusen takk på forhånd!!
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 moralen i eventyr er vel ikke at det alltid blir happy ending. det handler vel mer om konsekvenser - hvis du er slem blir du spist av trollet, og hvis du er snill får du hele kongeriket. (jeg liker det - det enkle er ofte det beste )
Gjest Valiant Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Det er ingentvil at veldig mange foreldre skåner barna alt for mye.
Gjest always Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Det er ingentvil at veldig mange foreldre skåner barna alt for mye. Men er det ingen som vet hvor jeg kan gå for å finne info om dette? Gå litt psykologisk til verk her?
Gjest Sisu Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Du kan jo sjekke ut noe av det Atle Dyregrov har skrevet, for eksempel. vis du googler navnet, får du en del treff. Ellers er jeg ikke i tvil om at barn skånes altfor mye. Som liten var jeg f.eks med på slakting av både sau og gris uten å ha tatt skade av det. En bekjent av meg jobber i barnehage, og de ansatte hadde tatt opp på et foreldremøte at de vurderte å ta med barna til en gård for å se slakting av gris. Dette for at barna skal lære hvor maten faktisk kommer fra. Foreldrene var blitt sjokkerte og hadde lurt på hva de ansatte tenkte på. Barna kunne jo ta skade av det!! Men som en generell regel er det lurt å være ærlig og åpen med barna. Jeg er av den oppfatning at de fort merker det dersom det fortelles hvite løgner osv for at de skal skånes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå