Gå til innhold

Hold

Gjest Gjest_maja_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maja_*
Skrevet

Hei!

Jeg har et stort problem og det er at nesten hver gang jeg løper så får jeg så innmari hold. I magen, siden, skuldra, og det verste er når det liksom er i lungene på et vis, så jeg ikke får puste. Dette skjer uansett om jeg har spist 5 timer før eller 2 timer før, om jeg løper fort eller jogger rolig. Jeg har prøvd å ignorere det, men da blir det bare verre og verre helt til jeg ikke klarer å stå oppreist lenger.

Noen som har noen forslag? Er det noe som helst man kan gjøre? Har ikke problemer med dette når jeg svømmer, er på spinning, aerobic, spiller squash eller noen annen form for trening, er kun et problem med løping. Dette er skikkelig irriterende for endelig har jeg god nok kondis til å kunne lange skikkelig ut også får jeg absolutt ingen glede av det, det er bare vondt :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to tips i forhold til hold:

1) Tren magen både med vanlige og kryssende sit-ups til både høyre og venstre.

For å kunne puste inn og ut er vi avhengig av muskulaturen i mageregionen. Sting, eller hold, kommer gjerne ved høy aktivitet hvis magemusklene er svake, fordi utrente magemuskler ”stivner” på samme måte som utrente ben.

2) Unngå tungfordøyelig mat før trening

Tungt fordøyelig mat brytes først ned i tykktarmen, ved hjelp av små bakterier som bryter ned mat til karbon. Dette gir en følelse av oppblåsthet, og kan også medføre kramper i nederste del av magen. Dette medfører igjen ubehag når man skal løpe fort og yte maksimalt.

Ikke minst er det viktig å tygge maten godt, og la det gå et par timer mellom siste måltid og trening.

God trening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...