Gå til innhold

Mat til konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster skal konfirmeres 25. mai og jeg og mamma prøver å planlegge 3-retters meny, men er litt i villrede... - Er det noen som har noen gode ideer/oppskrifter?

Det er ikke aktuelt med koldtbord eller tapas.

- Vi kommer til å ha ha selskapet hjemme og det blir ca 30 personer.

- Vi har leid inn et eldre ektepar som skal stelle på kjøkkenet, men de har

ikke noe kokkeutdannelse så de kan ikke lage veldig avanserte ting, da må

vi evt lage det selv på forhånd og så varme det opp.

- Vi har et normalt stort og utstyrt kjøkken

Setter pris på råd og inspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo lage istand kalde forretter og desserter, dette kan jo være litt mer utradisjonelt.... så kan dette eldre paret lage en god stek eller noe slikt til hovedrett... Man kan jo gjøre det så lett eller så vanskelig man bare vil....

eks forretter:

noen melba toast med litt rømme rogn og litt rødløk( er kjempegodt)

litt spekemat med eks jordbær.

scampi med hvitløk og chilli på spidd.

røkelaks mousse i porsjonsformer med noen reker, grønn mango og salat, pluss filotrekanter eller melbatoast

mini terter eks løkterter, skinkepaier osv.

de fleste supper

eks hovedretter:

roastbeef med poteter grønnsaker og saus

laks eller ørret med tilbehør

lammelår med tilbehør

kalkun med tilbehør

kalvestek med tilbehør

osv osv

eks dessert

mini sahra bernard kaker med friske bær og evt litt is, den skal fryses så det kan man jo egentlig lage allerede nå.

alle former for mousse, f.eks sjokolade og kaffe mousse

friske bær med italiensk is eller sorbet evt krumkaker...

varme pærer med after eight

key lime pai

et utvalg av frikse bær og frukt som er dyppet i sjokolade....

mini kvæfjordkaker med jordbær

en gos vaniljeis med varme bjørnebær, bringebær osv gjerne litt likør i bærene... evt krumkaker eller tynne kjeks ved siden av....

lykke til uansett hva dere ender opp med...:)

Skrevet

Vi har lite kjøkken, men hadde ca 15 gjester og dette var menyen:

Forrett:

Rekecocktail, enkelt siden man så og si kan lage det dagen før, må bare danderes.

Hovedrett:

Roastbiff (tror vi serverte den kald, så ikke så mye jobb der heller), ratatoui (?) og gratinerte poteter (som var kjøpt ferdig på ultra)

Dessert:

Is med varme bær fra hagen

Dette var vår meny hvertfall, får håpe det kanskje var til noe hjelp/inspirasjon.

Skrevet

I min konfirmasjon (som nå begynner å bli noen år siden) hadde vi roastbeef. Denne var stekt ferdig på forhånd, og ble servert kald. Som tilbehør hadde vi fløtegratinerte poteter, som jo lager seg selv i ovnen, varm bearnaise, grønnsaker og hele småløk.

Husker ikke hva vi hadde til forrett, men søsteren min pleier å lage en forrett med avocado og scampi. Hun tar halve toastskiver, rister disse og har på en slags avocadorøre (tror den består av avocado, creme fraiche, hviltløk, sitron). På toppen legger hun et par scampi som er stekt etter å ha ligget i en marinade med bl.a. litt chili.

Til dessert er det jo greit å servere noe som kan lages ferdig i porsjonsformer på forhånd. Panna Cotta, sjokolademousse, creme brulee e.l.

Skrevet

Fortsett å komme med inspill, er bra å høre hva andre har hatt osv! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg serverte i en kofirmasjon som en venninne holdt.

Husker hverken meny eller noe mer. Tror det var rundt 20-30 gjester.

Hun hadde gjort en avtale med en nabo om at vi kunne bruke kjøkken og komfyr der i tillegg til det hun hadde i egen bolig. Bare et tips dersom du trenger ekstra vedr. komfyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...