Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest papiret
Skrevet

Samboeren er veldig deprimert til tider. Jeg prøver så godt jeg kan å støtte han, men det er ikke så lett alltid. Han blå-nekter å gå til lege eller psykolog. Problemet er at når han er deprimert, pleier han å psyke meg ned for å psyke seg selv opp. - Som regel ved å si sårende ting som svir noe skikkelig. Jeg vil helst ikke gå inn på hva han har sagt, bare at det har vært utrolig sårende.

Dessuten pleier han å sitte forran pc'en i timesvis hver dag. Når han kommer hjem fra jobb, spiser han middag, så setter han seg foran skjermen fram til leggetid. Det sammme gjelder i helgene.

Jeg har prøvd å både lokke, true og "lure" han bort fra pc-skjermen, uten at det funker noe særlig.

Er det noen som har noen gode råd????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke denne adferden "ligner" på depresjon, men slike tilstander kan jo slå ut på mange ulike måter da....

...syns rett og slett at hans adferd ligner litt på hverdagsflukt... men han har det tydeligvis ikke bra....hvordan er selve "kjæresteforholdet" deres EGENTLIG? ...befinner det seg i en tilstand dere begge ønsker at det skal vare inn i framtiden..? Snakker dere om slike ting?

...utfører han jobben sin greit? Det vil en person med depresjon ha store problemer med...

..du må prøve å konfrontere han med at forholdet kan være i ferd med å ebbe ut, fordi dere ikke kan ha det slik! Reaksjonen hans på et slikt utspill, forteller deg litt om videre "strategi".

Skrevet

Sandman, ikke glem at når man diskuterer parproblemer med damer er det alltid MANNEN som må forandre seg, det er alltid HAN som er vanskelig, deppa, umulig osv....

Dersom menn hadde benyttet av samme mynt som kvinner, sagt ifra hver eneste gang kvinner var en plage, - men menn er ikke skapt sånn. Vi er skapt til å holde ut selv om dama er fæl, vi tier når vi blir psyket ut, latterliggjort foran andre venninner, vi svelger våre tårer istedet for å felle dem, .... slik er menn.

Men damer KLAGER hele tiden, de forstår ikke at menn trenger litt tid for seg selv, fra evig mas og kjekling,.... men hva skjer da????

- Da er han deprimert... altså å ikke holde dama i hånden hele dagen er det samme som å være deppers.... eller HAN er problemet. Man setter symptoner på menn, men aldri for damer de er uansvarlige i følge seg selv og de er alltid uskyldige.....

Nei, det er nok noen år til den endelige likestillingen.

Waco

Gjest papiret
Skrevet

Hei, Sandman.

Han har problemer på jobben også, ja... Han har hatt fem jobber det siste halvåret...

Skrevet
Hei, Sandman.

Han har problemer på jobben også, ja... Han har hatt fem jobber det siste halvåret...

...da spår jeg at han snart går ut i arbeidsledighet... hvis han ikke tviholder på den jobben han har, han vil få større og større problemer med å skaffe seg en jobb...

...waco har noen poenger her, selv om han på sedvanlig måte setter ting litt morsomt på spissen... :ler:

papiret... Du har ikke svart på hvordan selve forholdet kan ha påvirket han...? Isolert sett så virker han lite voksen, og ganske egoistisk...

Er dere veldig unge...? dvs under 22-23...?

Skrevet

Høres seriøst ut som eksen min!!

Flott menneske, men ikke for meg!

Unnskyld, bare første tanken som datt inn i hodet mitt!

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

høres ut som eksen min også...

jeg får kramper av flashbackene her.

dette er vondt for deg... det er ikke deg det er noe galt med- ikke la det han sier går ut over deg.

Skrevet

Hei papiret

Det høres ikke enkelt ut, det der.

Men du kan nok neppe hjelpe kjæresten din ut av et mønster, hvis han ikke vil selv. Du kan ikke endre noen andre enn deg selv, nemlig. Så vil ikke kjæresten din endre seg, er det som sagt lite du kan gjøre fra eller til.

Du bør heller bruke kreftene dine på å finne ut hva du vil. Vil du fortsette å være kjæreste med ham? Og hva skal til for at du vil eller ikke vil det?

Hvordan kan du møte den ned-psykingen du beskriver? Høres ikke særlig ok ut, spør du meg.

Og når du vet hva du vil, kan du jo fortelle kjæresten din det, og se hvordan han reagerer. Det vil gi deg et tegn på om han vil fortsette som han gjør, eller om han ser at han må endre noe.

Dette er veldig vanskelig, men den du har ansvar for, er faktisk deg selv. Så ta godt vare på deg......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...