Gjest Gjest_Same_* Skrevet 26. februar 2008 #21 Skrevet 26. februar 2008 De jeg har snakket med har sagt akkurat det motsatte. Tremenninger regnes som veldig nær familie, som man da ikke gifter seg med. Nei, det er ikke riktig det. Bor selv i en samebygd, og her er det flere kusiner/fettere som er gift. Naboen min er gift med sin kusine, og foreldrene til han er og fetter og kusine. Det er veldig vanlig blant samer.
Gjest enda en same Skrevet 26. februar 2008 #22 Skrevet 26. februar 2008 Nei, det er ikke riktig det. Bor selv i en samebygd, og her er det flere kusiner/fettere som er gift. Naboen min er gift med sin kusine, og foreldrene til han er og fetter og kusine. Det er veldig vanlig blant samer. Men da er det vel snakk om fire og femmenninger. I Kautokeino er i hvert fall uvanlig at søskenbarn gifter seg. Og slik har det alltid vært.
Gjest Gjest_Same_* Skrevet 26. februar 2008 #23 Skrevet 26. februar 2008 Men da er det vel snakk om fire og femmenninger. I Kautokeino er i hvert fall uvanlig at søskenbarn gifter seg. Og slik har det alltid vært. Nei, de er tremenninger. Det samme er foreldrene til mannen. Og det er i Kautokeino. Er faktisk ikke helt sikker på om de er gift, men de har flere barn og har bodd sammen i flere år. Foreldrene til mannen er gift da
Gjest En tredje same Skrevet 27. februar 2008 #24 Skrevet 27. februar 2008 Men da er det vel snakk om fire og femmenninger. I Kautokeino er i hvert fall uvanlig at søskenbarn gifter seg. Og slik har det alltid vært. Dette stemmer ikke. Jeg vet om mange tilfeller i Kautokeino hvor søskenbarn (ikke tremenninger, firmenninger osv.), er gift. Bare studer sleksboka om du ikke tror meg
ashera Skrevet 27. februar 2008 #25 Skrevet 27. februar 2008 Hvorfor nevnes bare samene her? På noen av øyene utenfor Ålesund var det f.eks. tidligere nokså vanlig med søskenbarnekteskap - har noen kommentarer til dette så kan vi supplere samecatfighten med en sunnmøringcatfight.
:-) anna Skrevet 27. februar 2008 #26 Skrevet 27. februar 2008 Jeg synes dere skal gå for det. Det blir sikkert noen reaksjoner i begynnelsen, men det kan dere best forebygge ved å ta en seriøs prat med foreldrene deres. Om dere snakker alvorlig med dem, forteller hvordan ting er, og gjør det klart at dette er sånn det er og noe de må forholde seg til. Så går det npok bra. Og uansett så vil det gå seg til med tiden!!
Hasselnøtt Skrevet 27. februar 2008 #27 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har vokst opp med alle mine søskenbarn som om de var mine halvsøsken omtrent. Bodd vegg-i-vegg og lekt sammen hele oppveksten. Selv nå i voksen alder har alle kontakt med flere søskenbarn ukentlig. Dersom noen av dem hadde blitt sammen med hverandre så hadde jeg syns det var rart. Men uansett er det ikke min sak, og det viktigste er at de er lykkelige. Andre søskenbarnforhold tror jeg ikke jeg ville reagert på.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mars 2009 #28 Skrevet 17. mars 2009 Jeg beklager at det jeg sier nå er brutalt, slemt og hjerterått, men jeg fant denne artikkelen fordi jeg drev med noe research... kjenner nemlig noen i tenårene som ikke føler seg så bra med tanken på at moren og faren er fetter og kusine... (et perspektiv av saken ingen av dere har tenkt igjennom)... Men det er derfor jeg spør? Hvor går grensen for innavl? Kan virkelig barna til fetter og kusine kalles innavl? innavl er desverre et middels vanlig skjelldsord hos ungdomen, og for noen virker da dette naturligvis ubeskrivelig treffende, selvom drittslengeren egentlig ikke har den fjerneste anelse om at mor og far er fetter og kusine... så hvor går grensen?
Pialill Skrevet 17. mars 2009 #29 Skrevet 17. mars 2009 For noen er det vel tabu, men iht. norsk lov kan fetter og kusine både gifte seg og få barn. hvorfor ikke? jeg kunne aldri blitt sammen med en fetter, men hvis dere er forelsket er det jo ikke noe dere kan noe for=) men er det ikke sånn at fetter og kusine kan gifte seg, men de må søke om lov? var det jeg trodde i hvertfall, er vel en lov der for å hindre at innvandrere blir tvangsgiftet bort til søskenbarnet sitt...
Emoticon Skrevet 17. mars 2009 #30 Skrevet 17. mars 2009 Jeg kjenner en som er gift med sin kusine. De er et lykkelig par med to flotte barn :-) Jeg vet at noen i familien reagerte litt på det nære familieforholdet da det ble kjent at de var sammen, men det ga seg fort. Håper ikke dere lar slektskapet ødelegge for dere. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #31 Skrevet 17. mars 2009 Min tante og onkel er gift og har to friske flotte barn. De er fetter og kusine og har vært sammen siden de var fem eller noe sånt. De giftet seg før jeg ble født. Jeg har hørt etter jeg ble voksen at de vurderte mye frem og tilbake før de bestemte seg for å få barn.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #32 Skrevet 17. mars 2009 Det er høyere risiko for medfødte feil på barn av fetter og kusine selv om det går bra i noen tilfeller...hvorfor? Jo fordi man deler genmateriale som er for nært..det er bevist opplest og vedtatt. Det har ikke alltid vært lovlig i Norge for fettere og kusiner å gifte seg..det måtte man søke om...tydelig oppløst nå den loven?..men jeg synes det er creepy og innavl. Hvis barna deres parrer seg opp mot søskene deres barn...synes dere det er ok???...Er faktisk det som er søsken barn...og innavl...man prøver til og med å ungå det med dyreavl i lengden...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #33 Skrevet 17. mars 2009 Vært sammen siden de var 5 år?..høres ut som arrangert ekteskap ja..hvor fra...tyrkisk landsby?...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #34 Skrevet 17. mars 2009 Den loven er ikke til for å forhindre tvangs ekteskap mellom utlendinger...den er gammel og er til for å forhindre innavl.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #35 Skrevet 18. mars 2009 Jeg er lykkelig gift med mitt søskenbarn, og vi har 3 flotte, friske barn sammen. Vi måtte ikke søke eller noe som helst, og alle våre nærmeste var glad på våre vegne. Et par stykker trengte litt tid på å venne seg til tanken, men nå er det ingen som tenker over det lengre. Vi var å snakket med legen før vi bestemte oss for barn, og han sa at det kun er 2 % mindre sjanse for å få et helt friskt barn for oss, enn for de som ikke er i slekt. Og det dreier seg da kun om event. arvelige sykdommer som vi begge bærer på (autoimmune sykdomer som leddgikt f.eks), og overhode ikke Downs syndrom eller lignende som mange tenker.. Er det kjærlighet så er det kjærlighet, og den er verd å kjempe for!!
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #36 Skrevet 18. mars 2009 Min tante og onkel som har vært sammen siden de var 5 har på ingen måte et arrangert ekteskap. De har jo ikke vært SAMMEN siden de var 5, men de har vært venner og hengt sammen siden de var små. Uadskillelige. Og er fortsatt uadskillelige. Det virker som de har det veldig bra. Og de er forøvring etnisk norske. Folk får æsje og dømme som de vil. Det er jo helt forferdelig med disse voksne menneskene som elsker hverandre og vil være sammen.
Shinana Skrevet 18. mars 2009 #37 Skrevet 18. mars 2009 Fetter og kusine kan gifte seg lovlig i Norge. Mine nærmeste naboer er fetter og kusine, gift, men har valgt å ikke få barn. (tror jeg) Synes det er helt greit jeg.
Tanna Skrevet 18. mars 2009 #38 Skrevet 18. mars 2009 Hmm.. selv om det ikke er ulovlig med giftemål mellom søskenbarn i Norge så ser jeg ingen grunn til å praktisere loven uten sunn fornuft - søskenbarn har foreldre som er søsken. Slik jeg ser det er dette genmaterialet for likt til at dere bør planlegge å få barn sammen. Jeg har dermed ikke noe problem med forholdet (folk må da få gjøre som vil dersom det bare går ut over dem selv, uten at jeg skal legge meg opp i det). Men! Jeg syns dere bør unngå å få barn sammen dersom dere satser på forholdet, dvs barn med deres felles gener.
Gjest noen Skrevet 18. mars 2009 #39 Skrevet 18. mars 2009 Jeg kjenner bare til to par som er søskenbarn: Kong Olav og kronprinsesse Märtha og ett i barndomstraktene. Kong Haakon og dronning Maud. Edvard Hagerup Grieg (komponisten) og Nina Hagerup. Charles Darwin og Emma Wedgwood. Albert Einstein og Elsa Löventhal (søskenbarn på morsiden, tremenninger på farsiden).
teebie Skrevet 18. mars 2009 #40 Skrevet 18. mars 2009 Hmm.. selv om det ikke er ulovlig med giftemål mellom søskenbarn i Norge så ser jeg ingen grunn til å praktisere loven uten sunn fornuft - søskenbarn har foreldre som er søsken. Slik jeg ser det er dette genmaterialet for likt til at dere bør planlegge å få barn sammen. Jeg har dermed ikke noe problem med forholdet (folk må da få gjøre som vil dersom det bare går ut over dem selv, uten at jeg skal legge meg opp i det). Men! Jeg syns dere bør unngå å få barn sammen dersom dere satser på forholdet, dvs barn med deres felles gener. Leste du hva legen hadde sagt til vedkommende over her? Når det er sagt, så er det slik at for bare noen generasjoner siden var dette veldig vanlig over hele Norge, spesielt på landet. Jeg er helt sikker på at disse som synes dette er så ekkelt, har flere forfedre som var både søskenbarn og til og med kanskje dobbelt søskenbarn. :dåne:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå