Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Er du ei guttejente eller jentejente, eller kanskje noe annet? Lyst å fortelle litt om det?
eximus Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Har alltid vært en guttejente og selv om jeg kan kle meg opp er det veldig "rart" å være så pynta.
Gjest Nedfall Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Er du ei guttejente eller jentejente, eller kanskje noe annet? Lyst å fortelle litt om det? Nei.
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 hva er liksom en "guttejente" og hva er en "jentejente"? jeg er ikke så dum at jeg ikke skjønner hva du mener, men jeg er veldig imot de begrepene der. noen som har tenkt noe videre over det? dette går, såvidt jeg har fått med meg, på interesser blant annet. jeg blir kalt guttejente fordi jeg har valgt mannsdominerte yrker (ikke "mannsyrker"), fordi jeg har interesser mange forbinder med menn. men det betyr ikke at jeg er noe mer gutt enn andre jenter, jeg er jente (eller kvinne, eller hva man skal si) med mine interesser og egenskaper, som alle andre. ja, jeg synes det er litt latterlig med slik kategorisering av kjønn når det gjelder interesser og egenskaper. særlig interesser. 1
Gjest milkyway Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Er vel mest guttejente. Handler heller "accessories" på gutteavdelinga på H&M (spiderman wuhei!!) enn på glitter og andre dolle-plasser. Synes det er gøyere å diskutere musikk o.l. enn å sladre om venninner som ikke er tilstede. Om det var sånn du mente. Men jeg er vel jentejente siden jeg har pupper og mus 1
*melis* Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Antakeligvis guttejente siden jeg trives desidert best sammen med gutter, både når det gjelder humor, interesser og tankemønster. Har nesten bare guttevenner og sliter med å få meg nye jentevenner. Føler meg rett og slett ikke vel på sammenkomster med bare jenter, bortsett fra når det er med de få barndomsvenninnene mine. Gutter er (erfaringsmessig) mye mindre kompliserte og være sammen med, de tar ikke seg selv så høytidelig og de bruker mye mer humor enn jenter. Jeg merker også at jeg forstår mange gutter bedre enn jeg forstår enkelte jenter. Også kan jeg godt gå et par timer på Clas Ohlson, fremfor å saumfare den nye kolleksjonen til H&M. Bortsett fra dette så elsker jeg å pynte meg, har valgt et typisk kvinneyrke, befinner meg på den "kvinnelige" siden av politikken (jeg er ikke noen fan av det faktum selv, men det virker som om kvinner har en tendens til å helle mot venstre, mens menn går motsatt vei). Jeg er også ganske feminin av utseende, og blir tiltrukket av typiske "macho"-menn. Jeg griner når jeg ser dyr som dør på TV. I bunn og grunn tror ikke jeg heller på dette fenomenet med guttejenter og jentejenter. Jeg tror absolutt alle mennesker har både "feminine" og "maskuline" interesser og sider ved seg selv, og de aller fleste er nok en blanding. Men det finnes helt klart forskjeller mellom kjønnene, og enkelte egenskaper, interesser og tankemåter er fremdeles typiske for et av kjønnene. 1
lolita90 Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 jeg er meg selv, men folk vil nok kalle med en jentejente 1
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 (endret) hva er liksom en "guttejente" og hva er en "jentejente"? jeg er ikke så dum at jeg ikke skjønner hva du mener, men jeg er veldig imot de begrepene der. noen som har tenkt noe videre over det? dette går, såvidt jeg har fått med meg, på interesser blant annet. jeg blir kalt guttejente fordi jeg har valgt mannsdominerte yrker (ikke "mannsyrker"), fordi jeg har interesser mange forbinder med menn. men det betyr ikke at jeg er noe mer gutt enn andre jenter, jeg er jente (eller kvinne, eller hva man skal si) med mine interesser og egenskaper, som alle andre. ja, jeg synes det er litt latterlig med slik kategorisering av kjønn når det gjelder interesser og egenskaper. særlig interesser. Jeg er helt enig. Hvorfor skal noen interesser gjøre at en som jente framstår som mer maskulin? Disse kategoriene er noe vi har skapt, og jeg ser ikke helt poenget med dem. Jeg føler meg som en jente, liker å pynte meg, men har samtidig enkelte interesser som jeg har mer til felles med mine guttevenner enn jentevenner. Holder ikke det med en slik beskrivelse - må jeg puttes i en bås også? Endret 26. februar 2008 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Jeg er helt enig. Hvorfor skal noen interesser gjøre at en som jente framstår som mer maskulin? Disse kategoriene er noe vi har skapt, og jeg ser ikke helt poenget med dem. Det er vel mange studier som kan påvise at kjønnene til en viss grad er biologisk forskjellige. At det er større sjanse for at et gjennomsnittlig guttebarn vil plukke opp en bil og leke med den, og en gjennomsnittlig jente vil interessere seg for en dukke, selv om de ikke har blitt lært opp til det, ja, selv om foreldrene bevisst prøver å få dem til å heve seg over kjønnsrollene. At menn har lettere for teknisk innsikt, generelt sett (selvfølgelig finnes det unntak). jeg tenker f.eks. på undersøkelsen som man lett kan gjenta i eget hus/egen skole/barnehage, der gutter og jenter blir bedt om å tegne en sykkel. Jentene har fine farger, "vakre" streker. Selv om det kan se ut som to hjul med en strek mellom. Mens guttene klarer ofte å tegne pedalene og kjedehuset, på en slik måte som viser at de faktisk skjønner hvordan apparatet fungerer. Poenget med å kategorisere? Fiordi det er interessant og gøy å utforske forskjellene våre, vel.
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Det er vel mange studier som kan påvise at kjønnene til en viss grad er biologisk forskjellige. At det er større sjanse for at et gjennomsnittlig guttebarn vil plukke opp en bil og leke med den, og en gjennomsnittlig jente vil interessere seg for en dukke, selv om de ikke har blitt lært opp til det, ja, selv om foreldrene bevisst prøver å få dem til å heve seg over kjønnsrollene. At menn har lettere for teknisk innsikt, generelt sett (selvfølgelig finnes det unntak). jeg tenker f.eks. på undersøkelsen som man lett kan gjenta i eget hus/egen skole/barnehage, der gutter og jenter blir bedt om å tegne en sykkel. Jentene har fine farger, "vakre" streker. Selv om det kan se ut som to hjul med en strek mellom. Mens guttene klarer ofte å tegne pedalene og kjedehuset, på en slik måte som viser at de faktisk skjønner hvordan apparatet fungerer. Poenget med å kategorisere? Fiordi det er interessant og gøy å utforske forskjellene våre, vel. jeg synes tydeligvis at dette er betydelig mindre interessant å snakke om enn hva gjennomsnittet synes. vi vet at det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner, det finnes jo ikke noe nytt i det der. denne faktainformasjonen blir imidlertid ofte brukt dårlig - synes jeg - som en argumentasjon for at menn og kvinner er veldig ulike (på omtrent alle områder)og at det er det som er naturlig. det er ikke det som er naturlig selv om et flertall av gutter f eks leker med biler og et flertall av jenter som leker med dukker. det er bare en generell tendens, og sier ingenting om hva som er riktig og naturlig for hvert individ. med mindre vi snakker om fysikk er jeg stort sett totalt likegyldig til hvilket kjønn folk er - å si at anna er ei "guttejente" fordi hun går på jakt eller at torhild er ei "jentejente" fordi hun er mest opptatt av shopping... jeg blir faktisk litt irritert på vegne av mitt eget kjønn jeg, hvis jeg skal dra dette veldig langt. akkurat som om man ikke kan være helt og fullt jente om man har aktive interesser, skru bil, er stabil følelsemessig, er en dyktig leder, ogsåvidere ogsåvidere. da er man liksom guttejente.
Gjest *Ulla* Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 Jeg er jentejente etter det jeg legger i begrepet. Ikke mye gutteaktig å spore i min personlighet. Kanskje utenom at jeg har en interesse for bil.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Det er vel mange studier som kan påvise at kjønnene til en viss grad er biologisk forskjellige. At det er større sjanse for at et gjennomsnittlig guttebarn vil plukke opp en bil og leke med den, og en gjennomsnittlig jente vil interessere seg for en dukke, selv om de ikke har blitt lært opp til det, ja, selv om foreldrene bevisst prøver å få dem til å heve seg over kjønnsrollene. At menn har lettere for teknisk innsikt, generelt sett (selvfølgelig finnes det unntak). jeg tenker f.eks. på undersøkelsen som man lett kan gjenta i eget hus/egen skole/barnehage, der gutter og jenter blir bedt om å tegne en sykkel. Jentene har fine farger, "vakre" streker. Selv om det kan se ut som to hjul med en strek mellom. Mens guttene klarer ofte å tegne pedalene og kjedehuset, på en slik måte som viser at de faktisk skjønner hvordan apparatet fungerer. Poenget med å kategorisere? Fiordi det er interessant og gøy å utforske forskjellene våre, vel. Ja, forskere antar at det fins visse forskjeller. Ut fra hva jeg vet er det sånn at kvinner generelt gjør det noe bedre på språklige tester, mens menn gjør det noe bedre på spatiale tester. Men forskjellene skal visstnok ikke være så store at man kan si at menn er dårlige på språk f.eks. Slike generaliseringer kan dessuten virke hemmende, fordi man vil ha forventninger om hva et person skal være god på og ikke, og hva den skal interessere seg for. Uansett om noe gjaldt et flertall, ville det uansett finnes mange unntak. Når det gjelder sykkeltesten du snakker om, så kan man jo ikke vite om forskjellene skyldes biologiske forskjeller. Jeg har en bekjent som sa at hun var overrasket over hvor liten jenta henne svar da hun ga uttrykk for at hun foretrakk rosa klær. Men man kan ikke uten videre påstå at det ligger i genene at man skal like bestemte farger. Saken er nok heller at jenter får positiv respons når de pynter seg (gjerne i rosa), mens gutter får det når de er tøffe eller flinke til å fikse noe f.eks. Jeg tror dette i høyeste grad påvirker barn. Man ville f.eks. heller aldri gi en gutt en dukke som han skal pynte, på samme måte som jeg tror flere gutter opplever å få byggesett. Disse tingene er nok også med å påvirke deres interesser, i tillegg til at jeg tror mange fedre og mødre tar barna med på aktiviteter i hjemmet avhengig av kjønn. Det er mange som liker å tenke at kjønnsforskjeller er medfødte. Det er gjerne litt mindre komplisert enn å tenke på hvordan de har utviklet seg gjennom oppveksten. Jeg tror derimot at mye mer enn det man tror utvikler seg gjennom komplekse sosialiseringsprosesser.
Sørlandsmamma Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Jentejente, helt ut til fingertuppene
Gjest D'oh Skrevet 26. februar 2008 #18 Skrevet 26. februar 2008 Jeg liker godt å pynte meg og handle og slike ting. Samtidig er jeg skikkelig sports-interessert, og kan godt sitte inne en hel lørdag å se fotball. Skifte dekk gjør jeg også, så jeg er vel litt av begge deler da
HeleneHarepus Skrevet 26. februar 2008 #19 Skrevet 26. februar 2008 Begge deler vil jeg anta. Liker å pynte meg, kle meg sexy, skravle med venninner, bake, shoppe etc, men også spille trommer, diskutere med kamerater, snakke direkte uten baksnakking. Så jeg er meg med noen myke sider og noen røffere sider.
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. februar 2008 #20 Skrevet 26. februar 2008 Begge deler vil jeg anta. Liker å pynte meg, kle meg sexy, skravle med venninner, bake, shoppe etc, men også spille trommer, diskutere med kamerater, snakke direkte uten baksnakking. Så jeg er meg med noen myke sider og noen røffere sider. og du mener de "myke" sidene, som er å pynte seg, skravle, bake, shoppe, baksnakke... er feminine, mens de "røffe" sidene som er å spille trommer, "diskutere med kamerater", og å ikke baksnakke er maskuline? hvorfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå