L@dy Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har en avtale med Sats om noen dager for å se litt i lokalet, og få litt informasjon. Men, jeg lurer på dere som har full jobb og små barn, hvor mye trener dere og når på dagen/kvelden får dere trent? Jeg har ei jente på 2 1/2 og kjente at når leggingen med henne gikk bedre, så fikk jeg også mer lysten på å begynne å trene, men det er jo en kabal som må opp. Jeg tenker å trene to faste dager i uken, eventuelt 3 om jeg trener i helgen, men i utgangspunktet er det 2 ganger jeg ser for meg er greitt. Må innrømme at jeg på den ene siden tenker at dette blir gøy, og så er det en annen stemme som sier....stress, stess....
Annikken Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Du lurer på om det er verd det? Ja det er det Tenk hva ungen din vil få igjen på grunn av ditt overskudd! En psykisk og fysisk friskere mamma. Dersom barn kommer til å hindre meg i å trene tror jeg faktisk ikke jeg vil ha noen... så nå må du bevise for meg at det går an
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har en avtale med Sats om noen dager for å se litt i lokalet, og få litt informasjon. Men, jeg lurer på dere som har full jobb og små barn, hvor mye trener dere og når på dagen/kvelden får dere trent? Jeg har ei jente på 2 1/2 og kjente at når leggingen med henne gikk bedre, så fikk jeg også mer lysten på å begynne å trene, men det er jo en kabal som må opp. Jeg tenker å trene to faste dager i uken, eventuelt 3 om jeg trener i helgen, men i utgangspunktet er det 2 ganger jeg ser for meg er greitt. Må innrømme at jeg på den ene siden tenker at dette blir gøy, og så er det en annen stemme som sier....stress, stess.... Ja, det er en evig greie det der; treningen gir meg mye, men det blir litt stress også. Men så trener jeg nesten hver dag, og er alene med to unger. Den eldste er så stor at hun kan være barnevakt av og til, det letter. Ellers benytter jeg meg av barnepassen på sats. Men over til deg! Jeg tror det må være mulig å få til trening 2 hverdager og 1 helg. Det spørs jo hva du skal trene, men på sats er det jo mange muligheter. Hvis du ikke er avhenig av å være med på gruppetimer, er det jo bare å stikke ut når barnet har lagt seg, så tar du sofasløvingen etterpå. En mulighet i begynnelsen er å trene en hverdag og en helg, altså to treninger, til du kommer inn i det. Mindre stress. Lykke til!
Yummy_Mummy Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Det finnes også noen treningsprogram som kan lastes ned til ipod dersom du har det. Sliter også med å finne tid til å trene. Får dårlig samvittighet dersom jeg skal bruke barnepass når jeg trener når poden tross alt er i barnehagen hele dagen. Og dersom jeg skal trene etter at han har lagt seg (krever at mannen er hjemme, og han bruke helst ha trent litt han også), så er det så sent at jeg ikke har overskudd til det. (Nå er vår bare et år, og sover fremdeles ikke hele natta, så det blir kanskje litt annerledes likevel).
Gjest hasselnøtt i.i. Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Jeg jobber 8-16 og har to små barn (1 og 3 år) de legger seg kl 1845 og 1915. Tirsdager og torsdager går jeg på trening på et senter. Går sammen med en venninne så jeg ikke skulker. Timene er 19:50 og 20:00 og varer en time. I tillegg jogger jeg en halvtime en eller to ganger i uken, alt etter hva som passer/været/hva jeg orker. Dette er ganske nytt for meg, har bare holdt på i noen uker. Det er klart det er travelt, men trening er noe jeg har kommet frem til at bare må prioriteres. Så får heller støvsuging utsettes til en annen dag. Nå har jeg en mann som er hjemme på kveldstid så det er ikke noe problem å komme seg ut.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Nå har jeg en mann som er hjemme på kveldstid så det er ikke noe problem å komme seg ut. Nei, men da blir kabalen en annen både for overskudd, økonomi og rammebetingelser... Jeg er alene, hovedomsorgen tilsvarende 90% av tiden. Er tilmeldt et senter, men sliter med logistikken når barnet skal ha sin fritidsaktivitet en dag i uka, ha god tid til lekser og måltider, venner på besøk hos seg, ha litt tid sammen også, komme seg i seng til rimelig tid osv. Det er ikke akkurat plenty med tid igjen. Ideelt sett skulle jeg ha trent tre ganger i uka. Det går ikke. Det blir på en bra uke to ganger, og jeg har, som tidligere nevnt i tråden, svart samvittighet for at jeg faktisk henter ungen fra ett barneoppbevaringssted for så å plassere det i et annet... Trening hjemme er det dårlig lass til, i tillegg til at det faktisk begrenser seg hva man får til av styrke og kondistrening i en liten stue. Har vel forsonet meg med (later som i alle fall) at jeg ikke kommer til å få noen dreis på ting før barnet er mye større. Føles ikke bra, men sånn er det.
Emile Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Nei, men da blir kabalen en annen både for overskudd, økonomi og rammebetingelser... Jeg er alene, hovedomsorgen tilsvarende 90% av tiden. Er tilmeldt et senter, men sliter med logistikken når barnet skal ha sin fritidsaktivitet en dag i uka, ha god tid til lekser og måltider, venner på besøk hos seg, ha litt tid sammen også, komme seg i seng til rimelig tid osv. Det er ikke akkurat plenty med tid igjen. Ideelt sett skulle jeg ha trent tre ganger i uka. Det går ikke. Det blir på en bra uke to ganger, og jeg har, som tidligere nevnt i tråden, svart samvittighet for at jeg faktisk henter ungen fra ett barneoppbevaringssted for så å plassere det i et annet... Trening hjemme er det dårlig lass til, i tillegg til at det faktisk begrenser seg hva man får til av styrke og kondistrening i en liten stue. Har vel forsonet meg med (later som i alle fall) at jeg ikke kommer til å få noen dreis på ting før barnet er mye større. Føles ikke bra, men sånn er det. Ja, hvis det er sånn det er, så er jo det beste å forsone seg med det. Meeen, jeg vil likevel komme med tips jeg da! Hvis det er sånn at mannen din er hjemme på morgenen kan du ta deg en morgenøkt en av dagene i helga? Deilig lykkepille å starte dagen med en løpetur på 30-40 min! Det tar tid å innarbeide seg treningsvaner, og det beste er å begynne i det små. Kanskje du får til en økt en ettermiddag/kveld i uka også? Jeg er en av de damene som drasser med seg ungen sin på barnepassen på sats. Synes det er et kjempetilbud. Det er mange ganger jeg vingler; hjemme eller trening? Man må rett og slett prioritere. Selvsagt er barna viktigst, men mitt ve og vel er minst like viktig, og der veier trening tungt.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er alene, hovedomsorgen tilsvarende 90% av tiden Som jeg skrev Ingen mann her verken i helgene eller ellers. Men vet du om en knakendes kjekk fyr, send ham gjerne denne veien
Gjest prestekrage Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Nei, men da blir kabalen en annen både for overskudd, økonomi og rammebetingelser... Jeg er alene, hovedomsorgen tilsvarende 90% av tiden. Er tilmeldt et senter, men sliter med logistikken når barnet skal ha sin fritidsaktivitet en dag i uka, ha god tid til lekser og måltider, venner på besøk hos seg, ha litt tid sammen også, komme seg i seng til rimelig tid osv. Det er ikke akkurat plenty med tid igjen. Ideelt sett skulle jeg ha trent tre ganger i uka. Det går ikke. Det blir på en bra uke to ganger, og jeg har, som tidligere nevnt i tråden, svart samvittighet for at jeg faktisk henter ungen fra ett barneoppbevaringssted for så å plassere det i et annet... Trening hjemme er det dårlig lass til, i tillegg til at det faktisk begrenser seg hva man får til av styrke og kondistrening i en liten stue. Har vel forsonet meg med (later som i alle fall) at jeg ikke kommer til å få noen dreis på ting før barnet er mye større. Føles ikke bra, men sånn er det. Nå skriver du jo ikke alder eller antall barn da- men jeg kan jo fortelle hvordan jeg organiserer min trening (jeg er enslig med ett barn- 1.klassing- har 90% omsorg) 1. Jeg har engasjert meg i hennes idrett! Jeg er treneren- og en aktiv sådan (vil jeg påstå). Jogger/spurter ungene så -jogger/spurter jeg med de. Når de leker (høyaktivitetsleker) så leker jeg med. Når de tøyer- så tøyer jeg også! Blir god og varm da!!! PS: Hadde jeg ikke vært trener hadde jeg brukt timen til en jogge/sykkeltur = 1 time i uka 2. Treningssenter. 1-2 ganger på ukedager. Har en "samarbeidsavtale" med mammaen til bestevenninne- slik at jentene besøker hverandre mens den andre forelderen trener. Vesla er med i "barneparken" (på senteret) en gang i uken. De helgene vesla er hos pappa så trener jeg enten fredag kveld eller lørdag morgen samt søndag ettermiddag- slik at jeg er ferdig rett før hun kommer hjem. De helgen hun er hos meg- så trener jeg lørdag formiddag mens hun er i barnepark evt. venner/besteforeldre. PS: Ett tips er å få med venners foredre på trening! Da kan ungene leke sammen på senteret )og alle er fornøyd- for sannsynlig sliter disse foreldrene også med "kabalen". = minimum 2 timer i uka 3. Sommerhalvåret (fra tidlig vår til sen høst) SYKKEL! Vi sykler dit vi skal! Mulig jeg er "heldig" som har en lettvekter- som fortsatt kan sitte bakpå. Blir hun for stor- så kan hun sykle ved siden av. = min 1 time uka 4. Hjemmetrening. Har en ellipsemaskin (crosstrainer) eller trimsykkel som fint kan brukes under forex nyhetene. Hoppetau i stua. Trampoline (liten) i stua" I tillegg har jeg mine "sære" treningsmetoder; fant igjen "dokrakken" til vesla- den bruker jeg til step. Ellers bruker jeg trappa- også til step. Samme trapp kan fint brukes til diverse arm-øvelser. Situps tas på stuegulvet. Rumpeøverlser (knipeøvelser) tas mens jeg glaner på tv! = 1-2 timer i uka 5. Dans! Vesla og jeg har ofte disco i stua! Hopper rundt og er gale! Men koser oss glugg ihjel! = ca 30-60 min uka 6. Ute aktiviteter! Bli med ungene ut! Gå på turer - spill fotball, gå på skøyter/ski. Hopp tau/strikk. = snitt 1 time i uka Leksene tar vi sammen- på kjøkkenet mens jeg lager middagen! Vennebesøk organiserer vi med regelen: slik skal IKKE avtales ungene i mellom på skolen samme dag- dog hender vi bryter denne rett som det er. Oversikt= muligheter for planlegging= spart tid. Og skal jeg være ærlig; synes jeg tilbringer kveldene (etter hennes leggetid) sittende på ræva i sofaen jeg! Klesvasken tar 3 min å setter på- 5 min å henge opp, 10 min å legge sammen. Oppvaskmaskina surrer og går og tømmes på 5 minutter. Kanskje får du noen tips her? Fungerer i allefall bra for vår del! Endret 29. februar 2008 av prestekrage
Emile Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Som jeg skrev Ingen mann her verken i helgene eller ellers. Men vet du om en knakendes kjekk fyr, send ham gjerne denne veien Ok. Jeg er også alene 100% med barna og trener veldig mye. Men så er jeg student og kan ta mange økter på dagtid. Bortskjemt. Synes Prestekrage hadde mange gode råd her, imponerende liste! Jeg tror også man må se på hvorfor man vil trene. Er det fordi alle gjør det? Er det for egen del? For meg er det en måte å få utløp for alt mulig rart på, ha det moro(aerobic, step), vektkontroll, bedre psyke, søvn, utholdenhet osv. Og da må jeg bare skvise inn trening. Men jeg kjenner mange som lever lykkelig uten å trene, så det er jo ikke noe alle må gjøre da.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Jeg for min del synes at trening på treningssenter er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg .. og ender opp med å kjøpe dyrt medlemsskap som knapt blir brukt. Men trening er jeg avhengig av - og jeg har gjort det slik: Spaserer fram og tilbake til jobb hver dag - uansett vær og vind. Har gjort om yngstesønnens "lekse-rom" til treningsrom. Her har jeg TV, DVD-spiller, tykk og god treningsmatte på gulvet, treningsball, håndvekter, en postret treningsstang, strikker, mm .. Virkelig å anbefale .. Sommerhalvåret går og sykler jeg når jeg skal steder hvor jeg ikke trenger bil. Går tur med hunden hver kveld .. Tar aldri heis .. går trapper uansett hvor høyt jeg skal i en bygning. På denne måten så får jeg inn trening i dagliglivet uten at det føles som stress og ork ..
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har ikke barn, men det med plassmangel tror jeg ikke er en unnskyldning. Selv er jeg student og rommet mitt er 15 kvm. Seng, klesskap, skrivebord ol. tar mye plass, men vil man, så vil man Trener hjemme, flytter 'stuebordet' inntil veggen, og legger meg på teppet. Tar situps, trener med lette vekter (kostet 150 kr), knebøy osv her. Har du ikke en snill nabo som kan passe ungene en times tid etter at de har lagt seg? Da kan du ta en joggetur Husk: Det du vil, får du til!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har ikke barn, men det med plassmangel tror jeg ikke er en unnskyldning. Selv er jeg student og rommet mitt er 15 kvm. Seng, klesskap, skrivebord ol. tar mye plass, men vil man, så vil man Trener hjemme, flytter 'stuebordet' inntil veggen, og legger meg på teppet. Tar situps, trener med lette vekter (kostet 150 kr), knebøy osv her. Har du ikke en snill nabo som kan passe ungene en times tid etter at de har lagt seg? Da kan du ta en joggetur Husk: Det du vil, får du til! Veldig enig i dette! Vil man så kan man. Unnskyldninger kan man finne masse av hvis man bare vil, selv den som har de beste forutsetninger til hva det nå enn måtte være, og i denne sammenheng; trening.
Catzy Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Prestekrage: Så utrolig bra opplegg! Er ikke i din situasjon, men må se du har et opplegg som høres smart og oppnåelig ut.
Gjest Gjest_Linnea_* Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Hei! Jeg er alene med tre barn fra syv til fjorten år. De er hos faren sin annenhver helg og en ettermiddag den uken de ikke er hos ham i helgen. Nå kan heldigvis minsten være hjemme sammen med de store mens jeg trener, men noen ganger er han med på Mini-Sats. Innimellom er han hos vennene sine og da avtaler jeg med foreldrene der, sånn at de vet når jeg er hjemme. I nabolaget her "bytter" vi barn ofte og det er alltid noen som er hjemme. Jeg trener i gjennomsnitt fem ganger i uken på Sats. Når jeg trener kommer an på hva ungene skal den dagen. Mitt opplegg kommer etter deres, på en måte. Jeg jobber 100% stilling som leder og er rett og slett nødt til å trene for å unngå stressnakke. I tillegg er det deilig å ha en time i løpet av dagen som bare er min, der jeg ikke skal konsentrere meg om annet enn å plassere føttene på rett sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå