Gå til innhold

Barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår skal snart begynne i barnehage. Han kan ikke gå.

Hva trenger han av utstyr?

Leser på nett om at folk har flere utedresser og slikt. Vi har kun 1 og den er egentlig litt for liten (og i dun). Han har også regntøy som er litt for stort. Vi pleier ikke ha han så mye ute på bakken, kun på tur i vogn. Men i barnehage pleier man vel å leke ute selv om de ikke kan gå? Må kanske ha en utedress da? Blæ, mye som må kjøpes.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg er førskolelærer og jobber på småbarnsavdeling. Mange av barna hos oss, kunne ikke gå da de begynte i barnehagen, men de er jo ute på lik linje med de andre barna likevel.

Du trenger ingen tykk vinterdress nå. Kjøp heller en dress som kan brukes utover våren, og bruk ull/fleece under en periode framover. Regntøy må han ha, samt støvler og gode sko. Flere par votter er også greit å ha.

Mye skiftetøy er også et must å ha hengende i barnehagen til en hver tid. Barna kan bli våte, søle med maling, mat eller andre ting, og da må man ha nok skift.

Ta en prat med personalet ved oppstart, så kan de helt sikkert hjelpe deg med å finne ut av hva barnet ditt måtte trenge.

Skrevet

Mye er ting man MÅ ha og andre ting bør man ha/kan være kjekt å ha. alt etter som hvordan du ser dette selv.

Min liste på hva jeg synes en bør ha er:

Utedress

regntøy

støvler

sherrox

sko

tøffler

ullsokker

luer

votter

ull klær

fleece klær

hals/skjerf

Sovevogn

voksipose e.l.

merkelapper for å merke tøy, el merkepenn.

matboks

kopp (noen bhg krever å ta med egen kopp)

smokk visst man bruker det

I barnehagen bør det ligge et par skift

strømpebukser

bodyer

bukser

gensre

sokker

Skrevet

Takk. Ser ut til at vi må handle litt gitt. Æsj.

Skrevet

Jeg syns ikke man trenger både cherrox og støvler. Vi har cherrox om vinteren og støvler ellers. Det samme går for ull og fleece. Vi har kun ullklær.

For unger som ikke kan gå har troll vanntette lobber med ullfor. De er selvsagt ikke helt tette når de krabber rundt oppi søledammer, men de er det beste jeg har funnet.

Ja, det koster en del penger, men du kan få mye brukt. Hvis du er heldig finner du en del på salg også nå. Jeg så f.eks. reima tec i str 74 til 75% rabatt her i byen. De små størrelsene henger ofte igjen.

Skjerf og klær med hetter anbefales ikke pga sikkerhet. Finlandshetter er de beste luene, da slipper du hals i tillegg. Troll har kjempegode finlandshetter, men de her helt greie de på cubus også.

Skrevet (endret)
Mye er ting man MÅ ha og andre ting bør man ha/kan være kjekt å ha. alt etter som hvordan du ser dette selv.

Min liste på hva jeg synes en bør ha er:

Utedress

regntøy

støvler

sherrox

sko

tøffler

ullsokker

luer

votter

ull klær

fleece klær

hals/skjerf

Sovevogn

voksipose e.l.

merkelapper for å merke tøy, el merkepenn.

matboks

kopp (noen bhg krever å ta med egen kopp)smokk visst man bruker det

I barnehagen bør det ligge et par skift

strømpebukser

bodyer

bukser

gensre

sokker

Har merket alt det i denne lista vi ikke har i barnehagen. (Vår ettåring har nå gått der et par mnd, og vi får beskjed hvis de føler vi mangler noe.)

Når det gjelder tøffler har ingen av ungene i barnehagen dette, men samtlige har slike Robeez eller tilsvarende. Mye bedre for føttene til de minste.

Vi har kun ett komplett skift i barnehagen, har ikke hatt behov for å bytte mer enn en strømpebukse en gang.

Mange barnehager forlanger at ungene har utesko selv om de ikke går. (De er ute alikevel.)

Kjøp 1stk heldress, og prioriter slitestyrke på knær og rumpe, samt vanntetthet.

For stort regntøy er sikkert brukbart de få gangene det trengs.

Vi har forøvrig slik lue med hals på. Har nå kjøpt en reserve på Europris til 79,- Luer i barnehagen skal ikke ha knyting, på grunn av barnas sikkerhet.

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet
Hvis du er heldig finner du en del på salg også nå. Jeg så f.eks. reima tec i str 74 til 75% rabatt her i byen. De små størrelsene henger ofte igjen.

Hvor var dette?

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Små barn skal ikke ha innesko/tøfler, det er ikke bra for de små føttene. Helsestasjonen her i byen opplyser alle småbarnsforeldre om det.

Anti-skli sokker er mye bedre.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Til merking av tøy anbefaler jeg tusj i stedet for slike fine trykte lapper. Vi kjøpte 50/50 med selvklebende og stryke på-lapper. De første er blitt brukt til kosedyr (festes på vaskelappen), matboks etc og funker egetnlgi noenlunde til klær også, men jeg er for lat til å stryke på de hersens lappene på alle klærne. Bruker derfor tusj (fikk på POP) direkte på vaskelappen istedet. Hvis jeg husker det ;)

Skrevet

Jeg har vel aldri kjøpt inn noe særlig til barnehagestart- bare tatt med det de trenger for å være ute.

Min liste er:

- ett sett skiftetøy (fra topp til tå- ligger på plassen)

- en skikkelig utedress (trenger ikke være Reima, men en god dress)

- regntøy (gjerne kraftig gummi til de små)

- vintersko

- støvler

- votter og lue

Mer har de ikke, og har aldri trengt. Cherrox mener jeg personlig er noe herk, tar mye heller goretex-sko eller støvler med ullsokker i. Men ellers tror jeg at så lenge barna har klær- og foreldre som vasker og passer på dem- trenger man ikke en eviglang liste over "må-ha" i barnehagesammenheng. Det holder med skikkelig utetøy og litt skiftetøy hvis de blir våte. Og skal man ha innesko, vil jeg anbefale sandaler- ikke tøfler. Blir mindre svett og klam :)

Skrevet

Merkepenn skal handles i morgen (fikk IKKE på Pop, buhu) og sånne lapper har vi også. Skal ta et strykeraid en dag, men satser ellers på tusj.

Har regntøy i gummi også, men er nok litt vel stort.

Skrevet

Kjøp goretex vintersko så trenger du ikke cherrox/støvler med det første :)

Tøfler med myk såle er bra, gjerne i skinn. De har noen ok på exit men ikke kjøp for store!

Ull eller fleece, holder med et sett bare det er varmt. Gjerne hel dress.

Babyshop har halvprissalg på utedresser nå. Reflexdressen er like god som reimadressen og billigere :) Kanskje du er heldig å finner noe i riktig størrelse!

Ullvotter gjør så de lettere får tak i ting ute, regnvotter og andre votter kan og være fint å ha.

Skrevet
Cherrox mener jeg personlig er noe herk, tar mye heller goretex-sko eller støvler med ullsokker i.

Litjtausa (18 mnd) elsker cherroxene sine (eller slushies heter de vel). Hun vil helst ha dem på seg konstant, og bruker dem gjerne istedenfor tøfler i barnehagen. De er så enkle å få på seg selv, i tillegg til at de er varme og gode.

Det er greit å ha ombyttsko i barnehagen. Til og med goretex blir klissbløtt når ungen sitter eller krabber i søledammene.

Gjest blåmobil
Skrevet
Gutten vår skal snart begynne i barnehage. Han kan ikke gå.

Hva trenger han av utstyr?

JEG ANBEFALER OGSÅ å ha et par tynne ull votter under "regnvotter" uten for i, de er veldig gode også slipper du å ha for store votter på småen din..

For stort regntøy anbefales ikke, din lille sønn kan risikere å ikke komme seg rundt dersom tøyet er for stort. Men er det snakk om 1 størrelse er det ikke så ille, og nå som vi har regnbukse over dressen er det kjekt at det er litt større enn vanlig.

Lykke til med barnehage oppstart

og husk; sjekk skifte tøy kurven til barnet ditt OFTE! har dere fått med hjem noe tøy, ta med samme type plagg tilbake i bhg igjen, slik at barenat ditt alltid har nok skift.

er så synd når barna er kliss våte og alt de har i skift er 1 truse....

Skrevet

Minsten vår på 10 mnd starta i barnehage nå, han kan ikke gå og det vi har til han i barnehagen er.

Vinterdress, vi har troll sin. Innedressen bruker vi hele tiden, er den vi bruker i bilen og på vei fram og til, er den de bruker på han da han sover i vogna i pose. Og ytterdressen tar de over skal de ut og leke og den kan brukes til vår, sommer og høst. Utrolig praktisk.

Vi har og en reimatec dress, men den blir ikke brukt.

Gore tex sko, fant ut det var lurest for da trenger vi ikke støvler og sånn, er jo ikke lett og bruke det da de ikke går skikkelig uansett.

Vi har to skift i barnehagen.

Vogn og vinterpose, da de sover ute

Vi bruker sånne sokke tøffler, sånn sokk med skinnsåle under.

Vi har hestra votter til han, utrolig fornøyd med de, mye mer fornøyd enn med reima tec sine. Også har vi reima sin hjelm lue, veldig praktisk da den dekker halsen god og ørene bra.

Vi har regntøy og, men ellers er troll dressen vantett og tåler temmelig mye vann. Men vi hadde regntøy i str 86 fra storesøster. Så da henger det i barnehagen.

Skrevet

Ja, nå har vi ihvertfall fått handlet matboks, dress og utesokker. Det skulle vel være det vikitgste, så får vi ta resten etterhvert.

Skrevet

Etter en måneds barnehageerfaring og utstyrsmotstand har vi kjøpt inn følgende:

- utedress (MeToo, halv pris, ca. 300 kr)

- goretex/vintersko (halv pris, ca. 300 kr)

- finlandshette MikkLine (halv pris)

- tynne votter i ullblanding (cubus)

Vi har også følt oss presset fra barnehagen til å kjøpe en ullbukse (ca. 149,-) som antakelig ikke passer til neste år, men vi får forhåpentligvis flere barn.

Matboks: fant noe i skapet :)

Tøfler: mokasiner fra H&M, helt greie

Vårt barn kan gå, men har vanskelig for å bevege seg i utedressen med mye klær under. Jeg er spesielt imot sånne store vanntette votter - da hadde hun gått mye på trynet (klarer ikke å ta seg for med så utilgjengelige hender).

Vi har liggende en bukse, en body og en strømpebukse i barnehagen. Det har ikke blitt brukt til nå. Tror større barn blir våtere enn så små barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...