Gå til innhold

Litt hjelp til beregning av kalorier per dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nemlig ny i dette og ikke helt sikker på hva jeg driver med. Kaloriregning er ikke for pyser :ler:

Jeg er 67 kg og 168 cm. Trener 1-1,5 time hard trening 3 ganger i uken (jogging/romaskin), og går turer oppimot 1 time de andre dagene.

Frokost: 2 Husman knekkebrød (40 kcal per skive står det på pakken), uten smør, med hvitost/kokt skinke

1 glass melk, enten lett eller skummet

Mellommåltid: 1 Husmann knekkebrød, uten smør, med hvitost/kokt skinke

1 glass melk (lett/skummet)

Lunsj: 2 Husman knekkebrød, uten smør, magert pålegg og endel grønnsaker

Mellomåltid: 1 stk frukt eller 1 knekkebrød

Middag: En ganske normalt porsjon med to poteter, noe grønnsaker og div.

Mellommåltid: Frukt

Kvelds: 1 knekkebrød med div sunt pålegg, evt et par egg.

1 glass melk

Tar i tillegg Omega 3, og drikker endel vann.

Og ja, det er mye knekkebrød på meg for tiden. Men det er bare en periode mens jeg kvitter meg med 6-7 kg før sommeren :sjenert: Men er dette for lite for meg? Har ikke regna helt nøyaktig, men havner jeg oppimot 1500 kalorier her i døgnet? Har trent siden nyåret, men vekta har ikke rørt seg så mye, så jeg frykter at jeg har spist så lite at kroppen har gått på sparebluss :( Er bare disse siste dagene at jeg har gått inn på denne dietten jeg har ført opp her nå.

Så, hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor mange gram ost/skinke eller dl melk du får i deg, men jeg kom til under 1500.

Jeg ville ha spist mer om jeg var deg. Selv går jeg ned i vekt på en diett med 2000 kcal/dagen.

Jeg ville ha spist tre knekkebrød til lunsj i alle fall. Tre knekkebrød tilsvarer ca 2 brødskiver (bortsett fra at man bruker mer pålegg på tre knekkebrød enn to brødskiver). Videre ville jeg ha spist mer proteiner. Proteiner metter. Salat med tunfisk og egg med knekkebrød eller grovt brød til lunsj, f.eks. Og makrell i tomat på noen av knekkebrødene.

Men det er bare meg :)

Gjest gjest_en
Skrevet
Jeg er nemlig ny i dette og ikke helt sikker på hva jeg driver med. Kaloriregning er ikke for pyser :ler:

Jeg er 67 kg og 168 cm. Trener 1-1,5 time hard trening 3 ganger i uken (jogging/romaskin), og går turer oppimot 1 time de andre dagene.

Frokost: 2 Husman knekkebrød (40 kcal per skive står det på pakken), uten smør, med hvitost/kokt skinke

1 glass melk, enten lett eller skummet

Mellommåltid: 1 Husmann knekkebrød, uten smør, med hvitost/kokt skinke

Lunsj: 2 Husman knekkebrød, uten smør, magert pålegg og endel grønnsaker

Mellomåltid: 1 stk frukt eller 1 knekkebrød

Middag: En ganske normalt porsjon med to poteter, noe grønnsaker og div.

Mellommåltid: Frukt

Kvelds: 1 knekkebrød med div sunt pålegg, evt et par egg.

1 glass melk

Tar i tillegg Omega 3, og drikker endel vann.

Og ja, det er mye knekkebrød på meg for tiden. Men det er bare en periode mens jeg kvitter meg med 6-7 kg før sommeren :sjenert: Men er dette for lite for meg? Har ikke regna helt nøyaktig, men havner jeg oppimot 1500 kalorier her i døgnet? Har trent siden nyåret, men vekta har ikke rørt seg så mye, så jeg frykter at jeg har spist så lite at kroppen har gått på sparebluss :( Er bare disse siste dagene at jeg har gått inn på denne dietten jeg har ført opp her nå.

Så, hva tror dere?

Vanskelig å beregne nøyaktig, kommer ann på om du tar ost eller skinke, lett eller skummet osv, men jeg kommer uannsett til under 1500. Synes ikke det er rart at du opplever at det går sakte med vekten. Med et så lavt energiinntak føler kroppen at den må spare. Ville virkelig anbefale deg å øke, hvertfall til 1750, gjerne mer om du er aktiv.

Og du burde ikke spise så ensidig, spise mer proteiner og fett! Det er viktig å spise fett for å få igang fettforbrenning. Det er vist at de som har høyest prosentandel av fett i kosten også har den høyeste fettforbrenningen.

Men det er lurt å fortrinnsvis velge fet fisk, nøtter osv...

Skrevet

Ja, det kan nok tenkes at det er for lite, i og med at det går sakte ned på vekta. Jeg har tenkt på det samme.

Spiser endel fisk og kjøtt til middag da. Det er ofte det det går i til potetene. Av melk drikker jeg både lett og skummet. Og av ost spiser jeg vanlig hvitost.

Men jeg tenker jeg skal variere kosten litt mer ja. Er bare ikke så flink å spise annet enn knekkebrød eller brødskiver utenom middagstida :flau: Frukt hiver jeg i meg da. Som mellommåltid.

Men tingen er den at denne "dietten" har jeg starta med nå nettopp i grunn. Fra nyåret og til nå har jeg ikke fokusert mye på mager mat og små men ofte måltider. Kun den siste uka. Jeg spiste ikke tidligere så enormt ofte som nå. Likevel skjedde det ikke stort. Blir ikke helt klok på dette nei :)

Men jeg skal prøve meg litt fram, jeg!

Skrevet

Jeg ville konsentrert meg mer om fettprosent og målvidder, ikke vekt...muskler veier mer enn fett...så det er ikke sikkert du vil gå ned så mye i antall kilo. Da jeg trente vekter veide jeg rundt 63-65 kilo...nå veier jeg 58 kilo, og trener aldri...utenom spaserturer daglig i 2-3 timer....

Skrevet

Ja, jeg tenker litt på det samme. Men det er litt umotiverende samma f'en å se på den vekta hver uke :ler: Men jeg har tatt fram målbåndet nå altså! Tenker jeg sjekker hver mandag!

Skrevet

Hehe...skjønner frustrasjonen...men om det er en trøst så hadde jeg kjempelav fettprosent(lavere enn nå) og hadde seixpack :lur: Og da veide jeg som sagt 7 kilo mer enn nå!

Så frem med målebåndet!!! :duskedame:

Skrevet

Nå måler jeg som bare juling!! :ler: Tenker det blir mer rett for min del. Kjenner forbrenningen er stor som bare juling.

Skrevet

Å bruke målbåndet er veldig motiverende for slankinga, ja! :jepp:

Men jeg synes også at det høres ut som om du får i deg for lite mat. Det går sikkert bra i en periode, men hvis du skal fortsette i noen måneder, så bør du øke kaloriinntaket litt for å ikke havne på sparebluss.

Har du vært innom sidene til Grete Roedes Vektklubben? Her er linken De var til god hjelp for meg da jeg ville ned 2-3 kg (før jeg ble gravid, altså ;) )

Skrevet

Jeg tok i bruk sida til GR i går :ler::rodme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...