:-) anna Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Det siste året har en stor gul hannkatt holdt seg i nabolaget vårt. Jeg har sjekka rundt for å prøve å finne ut hvor han hører til, men har sålangt ikke funnet ut om han faktisk bor her et sted, eller om han er bortkommen. Har snakka med folk og brukt lokalavisa, uten hell. I fjor sommer var han tydelig sulten, og prøvde stadig å komme seg inn til kattematskåla til katten vår, mens andre ganger virker den mett og relativt velfødd. Her i høst så jeg den med en skikkelig flenge i sida, men jeg greide dessverre ikke å få tak i den da. Den er veldig tam og virker trygg på folk. Men akkurat da, var den veldig sky, sikkert på grunn av skaden, tenker jeg. Nå kom den i går igjen, og selv om flengen i sida var borte så den absolutt ikke bra ut. Den hadde pelsløse flekker fra ørene og fremover mot øynene, flere åpne sår (men de så overfladiske ut, og ikke betente) og i tillegg var det ene øyet melkeaktig og uten pupill. Noen som har forslag til hva dette kan være for noe? Kan de pelsløse flekkene faktisk være øremidd som ikke har blitt behandlet?! Nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre. Planen så langt er å få tak i den, og få den med til dyrlegen. Men tenk om noen eier den... altså noen som ikke har mista den.. Hva synes dere?
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Veldig vanskelig å si. Det mest optimale er kanskje å få den til dyrlegen, men den har antagelig flere infeksjoner som må behandles med antibiotikakur, noe som betyr at du nesten må ha den inne hos deg for å få den gjennom kuren. Har den alvorligere skader så er det kanskje best å avlive den. Men hvis du vil ta på deg å ha den inne mens den får kur, evt. at den faktisk ikke har behov for det, så kan du enten ha den hos deg mens du aveterer videre, eller levere den til en omplasseringsanstalt. (Eller i hvertfall melde fra dit slik at de kan finne et nytt hjem til den). Så flott at du bryr deg.
Leo Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Jeg synes også det høres ut som om du bør få denne katten til veterinæren om ikke annet så for å få en vurdering. De hårløse flekkene kan tyde på at den har en eller annen form for midd, f.eks. reveskabb som blir mer og mer vanlig. Alt i alt kan det bli en kostbar og krevende affære å få den frisk og siden jeg synes det høres svært tvilsomt ut at den bor noe sted for tiden, må du vurdere om dette er noe du ønsker å påta deg. FOD el. lign. er selvfølgelig et alternativ, men veldig ofte har de desverre ikke kapasitet. Å omplassere godt voksne hannkatter er heller ikke bare enkelt selv om de blir kastrert. Alle de små og nusselige går vanligvis foran i køen... Slik jeg ser det, er det ganske stor sannsynlighet for at det beste for denne katten er en human avliving hos veterinær. At noen kanskje eier den, synes jeg ikke er så veldig relevant hvis den ikke er merket og heller ikke blir tatt vare på. Ellers må jeg si som Tabris; kjempefint at du bryr deg! :katt:
:-) anna Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2008 Uff... kjenner jeg meg selv rett ender jeg vel opp med å få fiksa opp katten, kastrert den, og så ta den inn i hjemmet. Om den vil da, selvsagt. Den virker som om den er en veldig fin katt, gemyttmessig. Jeg gjetter dessuten på at det er nabokatten vår som er faren til denne villbassen. Jeg trodde lenge det var nabokatten, helt til jeg plutselig så begge to i hagen. Har en kastrert hankatt fra før, som faktisk ikke er så veldig aggressiv mot denne katten. (Merkelig nok)
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Du må være et nydelig menneske, :-) anna! Håper katten ikke er altfor syk.
Gjest Katteelsker Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Du må være et nydelig menneske, :-) anna! Håper katten ikke er altfor syk. Jeg slutter meg til denne...Takk for at du hjelper et dyr i nød.Det skulle vært flere som deg
Leo Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Uff... kjenner jeg meg selv rett ender jeg vel opp med å få fiksa opp katten, kastrert den, og så ta den inn i hjemmet. Om den vil da, selvsagt. Kjenner meg igjen i den! Har selv en slik "rehablitert" katt liggende ved siden av meg akkurat nå og den virker i hvert fall svært så fornøyd med å ha fått et nytt hjem. Svært så hjemmekjær har den også blitt etter at den ble kastrert. Da er det vel bare å håpe på at den kan bli frisk og at den katten du allerede har godtar den. Husk å fortelle hvordan det går!
Wildy Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Jeg blir så glad når jeg leser slikt som dette, det er så flott at folk bryr seg!
:-) anna Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2008 Jeg tror ikke jeg er et prakteksemplar av et menneske altså. Har massevis av negative sider jeg. Trust me. Men jeg er veldig glad i dyr, og greier ikke å se på at dyr har det vondt. Jeg var en sånn unge som stadig hadde hospital for skadede småfugler på kjøkkenet vårt. (Det sier vel like mye om foreldrene mine som meg) Heldigvis er mannen min på samme måten. Men jeg må innrømme at jeg teller på knappene. Hva om villkatten og katten vår ikke går sammen? De slåss ikke så langt, men har jo en liten stillingskrig for å markere hvem som er sjefen. Katten vår murrer og freser, men det er mest for å markere seg tror jeg. Han blåser seg ikke opp, og de går ikke til angrep på hverandre.
Gjest Sisu Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 All honnør til deg!! Få katten med til dyrlege og sjekk om den er frisk eller behøver behandling av noe slag. Er den øremerket så man kan finne ut hvem som eier den, hør evt med dyrlegen om det. På www.nettkatten.no ligger det annonser ute for katter som er funnet eller blitt borte, kanskje du kan sjekke der? Dersom dere ikke kan beholde katten selv, hadde jeg nok tatt kontakt med dyrebeskyttelsen og hørt hvem som kan kontaktes for evt omplassering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå