Imax Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Med barn i barnehage blir det jo alltids mye sykdom, med feber og snørr, uten en åpenbar grunn. Vi deler så godt vi kan på å være hjemme + at vi har hjelp fra foreldre. Men i perioder (sånn som nå), kan jeg ikke akkurat si at jeg føler meg som employee of the month... Så snakket jeg med venninnen min som sier at man alltid skal ha en feberfri dag hjemme før man sender i barn i barnehagen igjen. Tja, jeg er vel enig i teorien, men det er jammen meg vanskelig å få til i praksis, når man har vært hjemme i dagevis. Hva gjør du - og hva mener du?
Gjest Piper Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Har alltid holdt barna hjemme en ekstra dag, uansett hvor lenge jeg har måtte være hjemme med de.
Plym Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Det kommer helt an på når dagen før de ble feberfrie, hvor lenge de har vært syke, almentilstand, og hvor høy feberen var. Det er ikke alltid jeg venter en hel dag etter feber nei, men jeg lar dem alltid få litt tid til å komme seg hvis de trenger det.
Gjest blåmobil Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 sender du ungen din i barnehagen med en gang den er symptomfri, og den ikke har fått (jeg sier MINST) 1 feberfri/symptomfri dag hjemme riskikerer du at barnet ditt blir mye mer sykt. Nå barn ikke rekker å Bli helt friske før de kommer i barnehagen blir de fort slitne, og fortere syke- igjen. Det vil tjene både dere og barnet å få være hjemme en dag ekstra. *hilsen frustrert barnehage ansatt*
Plym Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 sender du ungen din i barnehagen med en gang den er symptomfri, og den ikke har fått (jeg sier MINST) 1 feberfri/symptomfri dag hjemme riskikerer du at barnet ditt blir mye mer sykt. Nå barn ikke rekker å Bli helt friske før de kommer i barnehagen blir de fort slitne, og fortere syke- igjen. Det vil tjene både dere og barnet å få være hjemme en dag ekstra. *hilsen frustrert barnehage ansatt* Små barn i barnehage er en evig kamp med samvittigheten. Jeg har tilbrakt ganske mange dager hjemme med symptomfrie barn for at de skal få litt tid til å komme seg. Skulle jeg fulgt regelen din, måtte vi imidlertid hatt MINST dobbelt så mange sykt barn-dager som vi har. Vi har to små i barnehage. Jeg og mannen min bruker opp hver eneste dag vi har rett på, og i tillegg har vi vært så heldige å kunne bruke pensjonerte besteforeldre omtrent like mye. Uten dem hadde jeg vært sjanseløs, og det er jo ikke alle som har besteforeldre som kan stille opp på dagtid.
Gjest Sisu Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Har alltid holdt barna hjemme en ekstra dag, uansett hvor lenge jeg har måtte være hjemme med de. Jeg også!
Gjest blåmobil Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Små barn i barnehage er en evig kamp med samvittigheten. Jeg har tilbrakt ganske mange dager hjemme med symptomfrie barn for at de skal få litt tid til å komme seg. Skulle jeg fulgt regelen din, måtte vi imidlertid hatt MINST dobbelt så mange sykt barn-dager som vi har. Vi har to små i barnehage. Jeg og mannen min bruker opp hver eneste dag vi har rett på, og i tillegg har vi vært så heldige å kunne bruke pensjonerte besteforeldre omtrent like mye. Uten dem hadde jeg vært sjanseløs, og det er jo ikke alle som har besteforeldre som kan stille opp på dagtid. jeg kan godt forstå du er frustrert, det ville helt sikkert jeg også vært hadde jeg hatt barn, og noen barn er uheldigvis mer syke enn andre. Men jeg vet at enkelte foreldre ikke bryr seg om at barnet skal ha vært symptomfritt før det sendes i bhg, vi har fått flere slappe og småsyke barn i bhg fordi foreldrene ikke har tid/ ikke orker å være hjemme med syke barn... Det er slike forledre jeg ikke liker... Jeg er enig- burde være flere "være hjemme med sykt barn dager"...så kanskje hadde det vært lettere for foreldre å være hjemme med barna 1 ekstra dag?!
Plym Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 jeg kan godt forstå du er frustrert, det ville helt sikkert jeg også vært hadde jeg hatt barn, og noen barn er uheldigvis mer syke enn andre. Men jeg vet at enkelte foreldre ikke bryr seg om at barnet skal ha vært symptomfritt før det sendes i bhg, vi har fått flere slappe og småsyke barn i bhg fordi foreldrene ikke har tid/ ikke orker å være hjemme med syke barn... Det er slike forledre jeg ikke liker... Jeg er enig- burde være flere "være hjemme med sykt barn dager"...så kanskje hadde det vært lettere for foreldre å være hjemme med barna 1 ekstra dag?! Jeg tror vi er enige Skulle gjerne hatt noen ekstra dager.
Kylling Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Små barn kan ha feber selv om de ikke er veldig syke. Små barn kan få feber i forbindelse med tannutbrudd f.eks. Hvis barnet har vært sykt - altså med nedsatt allmenntilstand så anbefales en feberfri dag hjemme for at barnet skal komme seg og ikke risikere å få en ny sykdomsperiode i nær framtid. Sjekk reglene for barnehagen din. I min barnehage (kommunal) kan ikke vi pålegge barna å ha en feberfri dag hjemme, men vi anbefaler det. Endret 25. februar 2008 av Kylling
Gjest Gjest_Siona_* Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Dersom jenta vår er syk, lar vi henne være hjemme en dag eller to ekstra. Hun har vært MYE syk siden hun begynte i barnehagen. Heldigvis har mannen min en meget fleksibel jobb, så vi ender ofte med at han er hjemme på dagtid, og tar en jobbeøkt om kvelden istedet. Dersom jenta bare har hatt litt feber uten egentlig å være syk (f.eks etter en vaksine) synes jeg det er greit å sende henne i barnehagen dagen etter.
Susan Sto Helit Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Vi har brutt dette en gang, og da var det ut ifra en vurdering av allmenntilstand de siste dagene, pluss at han var veldig fersk i barnehagen og hadde hatt et nokså langt fravær. Han fikk da en dag i barnehagen hvor han i teorien "skulle" vært hjemme, fordi han ikke var helt feberfri dagen før. Men han hadde da en planleggingsdag OG en helg etterpå hvor vi var hjemme. Hadde ikke gjort det om jeg ikke følte meg sikker på at han var i form til å delta i de samme aktivitetene som de andre barna. De ansatte i barnehagen nevnte ingenting om at han hadde vært ekstra sliten eller utilpass. (Og det hadde de gjort hvis de mente det.) Nå skal det nevnes at dette er en barnehage med 8 barn, hvor alle er under 2 år. Og det var sykdom den perioden, så alle barna var ikke der.
Tusenfryd Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 Alltid hjemme en ekstra dag med ungen. Og skulle virkelig ønske at de andre foreldrene fulgte det samme, slik at mitt barn ikke ble smittet på nytt og på nytt... i går da jeg leverte kom det en gutt med pappaen sin som ga beskjed om "han er litt varm og slapp og håper han blir bedre" - jævelpappa! Og tenk på når og ompersonalet blir smittet - da står vi alle der.
bella domina Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Etter at vi fikk anbefalingen om å holde hjemme en feberfri dag fra barnehagen har vi gjort det. Og vi har nå et barn som er sjeldnere sykt enn tidligere. Ved store omgangssykerunder holder vi hjemme to dager etter siste oppkast, også på barnehagens oppfordring. Vi har vært heldige, med unntak av det første året - fra 1 til 2 år - har vi ikke trengt alle sykedagene. Men de kommer samlet omtrent på denne tiden (desember-mars)k, så man føler seg ikke som ansatte av året nei. Men jeg vil heller at vi er "Årets foreldre", jeg da...
Imax Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2008 Jeg opplever at det er forskjell på type feber og sykdom. Noen ganger kan datteren min ha feber 1 dag, uten noe veldig påfallende dårlig almenntilstand. Så er hun frisk som en fisk igjen, og da har jeg sendt henne i barnehagen. Men når hun har hanglet i dagesvis (og ukesvis!), blir jo situasjonen litt annerledes da, for da dreier det seg jo mer om en sykdom som har slått henne ut.
Frøken eple Skrevet 6. mars 2008 #15 Skrevet 6. mars 2008 Jeg, som ikke har barn, synes det er utrolig kjipt å bli smittet av småbarnsforeldre gjennom hele vinteren på jobb. De har unger som er syke, sender de i barnehagen, smitter andre, blit smittet igjen, kommer på jobb med omgangssyke og smitter meg. Grrr....
Honey Bee Skrevet 6. mars 2008 #16 Skrevet 6. mars 2008 Jeg, som ikke har barn, synes det er utrolig kjipt å bli smittet av småbarnsforeldre gjennom hele vinteren på jobb. De har unger som er syke, sender de i barnehagen, smitter andre, blit smittet igjen, kommer på jobb med omgangssyke og smitter meg. Grrr.... Sånn er livet,kan ikke bli sur for det
gompen Skrevet 6. mars 2008 #17 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Jeg synes det er en selvfølge at barn skal være feberfrie 1 dag før de blir sendt i bhg. Selv om barnet kan fungere helt fint og være i god form hjemme. I bhg er det et mye høyere aktivitetsnivå og barn som nettopp har vært syke, trenger den ekstra dagen for å komme seg til hektene. Det er også viktig for å ikke smitte de andre barna. Vi har vel allerede brukt opp alle egenmeldings dagene i år,men det er fullt mulig å få en sykemelding, så et så stort problem er det vel ikke? En jobb som ikke aksepterer at man er hjemme med sykt barn, er en jobb jeg ikke vil ha... Endret 6. mars 2008 av gompen
Gjest StoreSky Skrevet 7. mars 2008 #18 Skrevet 7. mars 2008 ..og idag kom den en mamma: dere kan bare gi h*n stikkpille med paracet for h*n er ikke helt iform!". yeah..... Så der ligger ungen, helt utenfor, sover, vil ikke spise eller drikke og hvertfall ikke leke. Det ER forskjell på barnehage og hjemme. Det er også forskjell på om det er snakk om litt feber 1 dag, og skikkelig feber/dårlig form i flere dager.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 7. mars 2008 #19 Skrevet 7. mars 2008 Barna våre er sjelden syke. Av og til hender det at de får feber en dag eller 2. Da holder jeg dem hjemme de dagene og ikke den dagen de er frisk. Har de feber om natta blir de derimot hjemme dagen etter. Hadde de hatt en lengre periode med sykdom, feks influensa, ville jeg trolig ha holdt dem hjemme en dag ekstra for å være sikker.
Tusenfryd Skrevet 7. mars 2008 #20 Skrevet 7. mars 2008 ..og idag kom den en mamma: dere kan bare gi h*n stikkpille med paracet for h*n er ikke helt iform!". yeah..... Så der ligger ungen, helt utenfor, sover, vil ikke spise eller drikke og hvertfall ikke leke. Det ER forskjell på barnehage og hjemme. Det er også forskjell på om det er snakk om litt feber 1 dag, og skikkelig feber/dårlig form i flere dager. Synes det er så inmari dårlig gjort overfor barna. Tror de ikke at et lite barnehagebarn har mye bedre av å være med mamma eller pappa i fred og ro hjemme enn å være et sted der det er full fart???!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå