sweetdream Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Hei. Kan noen forklare meg en ting. Jeg kjøpte en brukt jakke fra Ebay fra USA. Selgeren registrerte den som gave og satt en verdi på 100 us dollar. Nå ser jeg at jakken min ble stoppet for fortolling. Hvorfor det? Hva gjør man for å unngå dette? Skal jeg betale enda mer?
Munachimso Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Du må betale 25% MVA av alt over 200kr. Om det står et firma som avsender eller tollerne har funnet kvittering inni så spiller det vanligvis ingen rolle om pakken er merket som gave, den blir fortollet uansett. Om det ikke er noen invoice inni / tollerne ikke har åpnet den og en privatperson er avsender skal den vel egentlig ikke fortolles?
sweetdream Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Du må betale 25% MVA av alt over 200kr. Om det står et firma som avsender eller tollerne har funnet kvittering inni så spiller det vanligvis ingen rolle om pakken er merket som gave, den blir fortollet uansett. Om det ikke er noen invoice inni / tollerne ikke har åpnet den og en privatperson er avsender skal den vel egentlig ikke fortolles? Det er en privatperson som er avsender og hun har skrevet 100 usd i invoice som verdi. Innlegget er endret i hht KG's regler. Kari, mod Endret 26. februar 2008 av Kari
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Jeg handler mye på ebay og holder meg alltid under 200 kr grensa for å unngå gebyrer. Men opplever gang på gang at posten stopper pakkene som er merker med "gave" fordi avsender har skrevet en høyere verdi enn salgssummen. Dette skulle egentlig ikke vært ett problem siden det er lov å sende gaver til Norge så lenge verdien er under 1000,- kr. Men hver gang jeg går for å hente disse "fortollede" pakkene nekter posten å utlevere selv om jeg har kvitering på at verdien er under 200,- Ønsker jeg å klage må det gjøres til tollvesenet. Ett par ganger i det siste har jeg fått en fullmakt der posten ønsker jeg skal signere sånn at de for all fremtid kan fortolle alle sendinger som kommer fra meg. Jeg tok disse skrivene med til trollvesenet sitt kontor for å finne ut om posten hadde lov å "ta seg tilrette" på den måten. (Fortolling av gaver de mener ikke er gaver.) Fikk da vite at posten ikke hadde noe med dette å gjøre men at de gjorde det uansett. Han ene som jobbet hos tollvesenet hadde opplevd det selv og kommet til kort n år han klaget. Teorien min er at posten utnytter situasjonen for å skaffe seg en ekstra inntekt. For hver pakke de er så "snille" at de fortoller for deg så krever de 90 kr i gebyr. Man må deretter klage til tollvesenet for å få tilbake momsen man urettmessig har betalt. Gebyret på 90 kr derimot kan man bare glemme.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Om det ikke er noen invoice inni / tollerne ikke har åpnet den og en privatperson er avsender skal den vel egentlig ikke fortolles? Selv om det ikke er en kvittering inni, så kan tollerne likevel finne på å holde på pakka fram til du kommer med bevis på hvor mye du egentlig har betalt. Mistenker de at en pakke har for lav verdi(altså at du har fått noen til å skrive en lavere verdi for å unngå toll/moms), så kan de og finne på å sette en antatt verdi på varen og så fortolle utfra denne. Det siste skjedde meg da jeg kjøpte en klokke på Ebay.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Du må betale toll/moms selv om avsenderen er en privatperson så lenge verdien overstiger 200 kr.
Munachimso Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Du må betale toll/moms selv om avsenderen er en privatperson så lenge verdien overstiger 200 kr. Ja, så lenge man faktisk har kjøpt produktene, men ikke om det er en gave Endret 26. februar 2008 av Munachimso
Gjest Pina Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har kjøpt avskjedsgave til en venninne av meg som har flyttet til australia, men rakk ikke å gi den til henne, så jeg sendte den for et par dager siden. Måtte skrive på tolldeklarasjon, og er veldig spent på om hun må betale noe. Den er jo pakket i gavepapir og alt, men måtte skrive hva det var utenpå. Det var jo også ganske artig siden jeg sendte hennne en liten dildo til 150 kr:P hehehe Skrev elektronisk leketøy utenpå jeg:P haha
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Ja, så lenge man faktisk har kjøpt produktene, men ikke om det er en gave Ja, det stemmer Fikk inntrykk av at noen her mente at en kun skal betale moms/toll når det er firmaer som er avsender... så det var jeg som hadde misforstått.... Ellers er nok tollvesenet generelt skeptiske til "gaver", og kanskje ikke uten grunn... (har benyttta meg av det selv også jeg da.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå