Gå til innhold

Barnas soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med barnas soverom i deres hus? Er rommet dems bare et rom alle kan gå inn og ut av? Kan for eksemepel barn nr 1 ta med venner på barn nr 2 uten at det gjør noe eller er barnas rom så og si hellig? Får barna lov å låse døra?

Er døra til barnas soverom lukket eller åpen når de ikke er der?

Har barna deres respekt for sine søskens soverom? I såfall, på hvilken måte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg kun en sønn, men jeg har fått streng beskjed om å banke på dersom han er hjemme :)

Han får ikke lov til å låse døra, men det har han ikke spurt om heller. Når han ikke er hjemme så har jeg døra stående åpent. Kommer venner med barn så får dem leke med lekene, men kun hvis dem setter ting fint på plass igjen.

Hadde jeg hatt flere så ville jeg praktisert at dem hadde respekt for hverandres rom. Det hadde vi da jeg var yngre og bodde hjemme.

Gjest Gjestejenta
Skrevet

Vi har hvert vårt særkullsbarn som ikke har likt samvær. Yngstemann på 7 er her mer enn eldstemann på 11.

Det er ikke lov å låse dørene i vårt hus, men særlig eldstemann vil gjerne være i fred noen ganger (yngstemann ser veldig opp til h*n og vil gjerne at de skal leke sammen hele tiden). Vil 11-åringen være alene, lukker h*n døren sin og den yngste banker hvis h*n vil noe.

Når 11-åringen ikke er her, er døren til rommet h*ns åpen, og 7-åringen får leke der hvis h*n spør en av oss. H*n vet at h*n må rydde pent etter seg, og blir noe ødelagt (har aldri skjedd) blir det lenge til neste gang. 7-åringen får ikke ta med seg venner på rommet til 11-åringen når sistnevnte ikke er her.

Skrevet

Hos oss er rommene "hellige", og de må spørre den som eier rommet hvis de vil gjøre noe der inne. Vi er også veldig obs på å alltid banke på døren, selv når barna er små, for vi ønsker at rommet skal kunne være et fristed for dem.

Ellers kan de låse rommene sine så snart de er gamle nok til at det ikke oppstår noen sikkerhetsproblemer i den forbindelse. Men det er vel helst tenåringen som benytter seg av den muligheten ;)

Skrevet

Vi har bara små barn (1 och 4 år) och de delar rum. Lillasyster får leka med nästan alla av storebrors leksaker och tvärt om. Ibland när storebror har besök vill de vara i fred och leka, då får de det. Lillasyster får då extra uppmärksamhet på sitt håll.

jag knackar alltid när jag vill in genom en stängd dörr, det gäller även barnens rum (med undantag av när de sover). Vi har inga låsbara dörrar alls i huset och jag ser inte meningen med att låsa dörrar i ett hem varken nu eller senare. Alla ska kunna lita på varandra.

Nyckeln till toalettdörren hänger även den högt upp utom barnens räckvidd. Den går att låsa för gäster men varken jag eller min man brukar låsa om oss när det bara är vi hemma.

Skrevet

Eldste her får låse sin dør når han er i rommet, for stakkarn har 2 til tider meget innpåslitne småsøstre som forstyrrer mye og "glemmer" å banke på. Men han får ikke låse når han ikke er der, så her gjelder det å holde sin sti ren.

Jentene har hvert sitt rom som de ikke får lov til å låse.

Når det gjelder banking på dører, så banker jeg selv når minstejenta roper og trenger hjelp til noe på badet. Også da de var mindre og måtte ha hjelp på do. Vi banker alltid på. Likeså banker de på vår dør hvis de må inn på vårt soverom. Jeg synes det er både rett og rimelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...