Gjest Ganske ny Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Jeg kjøpte en liten "book lot" på Ebay hvor shippingen ble kalkulert til litt under 15 dollar (sto det i "shippingkalkulatoren" i beskrivelsen). Nå fikk jeg en mail om at det var ikke mulig å sende til Norge til mindre enn 39,50 for pakken(jeg skal sende det resterende gjennom Paypal). Jeg har råd til å betale den ekstra shippingen, men det er jo ergerlig at det koster over det dobbelte... Hva er rettferdig å gjøre? Er det etisk mest rett å legge inn et positivt, negativt eller nøytralt feedback og hvorfor? Det var jo ikke løgn akkurat, men misvisende. Dette er vel kanskje en liten bagatell, men jeg er takknemlig for svar hvis noen har erfaringer/meniner.
Cilla Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Er det slik at dere har avtalt frakt 15 dollar, men så viser det seg at det koster 39.50 dollar? Da skulle egentlig selger ta det på sin kappe, men ikke alle vil det, spesielt om de kanskje har solgt varen litt billigere enn de har ønsket. Jeg ville egentlig bare si en ting, og tenk dere om før dere gir negativ feedback, da kan det godt hende at selgeren gir negativ tilbake til deg....urettferdig men det skjer i blant. Kjedelig at du får negativ feedback for en filleting, evt kan du gi positiv men kommentere hva som skjedde bak? Et tilfelle som er reellt: kjøper har betalt for varen men varen kommer aldri. Du gir h*n negativ feedback, selger gir negativ tilbake, med kommentaren "never paid".....
Gjest Ganske ny Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Ja, det sto 12,88(altså under 15 dollar) når jeg valgte Norway i kalkulatoren for shippingkostnader, og nå sier hun at det er ikke mulig å sende så billig. Det var ikke så veldig dyrt, men jeg bød mange ganger startpris. Med denne shippingen er det vel omtrent så mye jeg har råd til betale for akkurat disse bøkene, men jeg føler meg nesten litt snytt når jeg hadde dobbeltsjekket shippingkalkulatoren og var sikker på at de var billigere. Jeg er litt redd for at det skal bli krangel ut av negative feedback ja. Det er jo ikke selgerens feil at det er så dyrt, men hun kunne godt opplyst om det. Jeg har betalt originalprisen, men fikk en mail om at shippingen desverre var så dyr, så jeg tror jeg må sende det resterende beløpet gjennom paypal.
Kattugla Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Hmm.. Dette synes jeg høres fishy ut. Jeg har shoppet en del på ebay og har aldri opplevd tilsvarende. Hvis det er en kalkulator for hva det koster å sende varen til Norge, så skal selger følge den; hvis de er i tvil om at kalkulatoren regner riktig pris, så skal de selvfølgelig informere deg om det og undersøke hva riktig pris er, før du betaler varen. Det er selgers ansvar å oppgi riktig pris og han/hun kan ikke kreve mer penger når du har betalt, akkurat som du kan ikke kreve å betale mindre, når du har vunnet budrunden! Jeg ville gått inn på "help" på siden og der på "contact us" og valgt et passende "subtopic" der. Dessuten, så lenge du bruker paypal, så har du uansett bevis på at du har betalt varen og hvis selger påstår noe annet, kan du klage over det.
Fluffie Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Enig med Fraulein Fix, jeg ville ikke godtatt hoeyere frakt uten aa ha faatt opplysning i forkant, uten aa undersoeke naermere. Jeg er alltid noeye med aa sjekke feedback hos selgere, og kjoeper ikke fra noen som ikke virker troverdige.
Gjest Ganske ny Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Vi ble enige om en mellomting i går morges... At jeg skulle betale en del av den ekstra shippingen. Jeg synes det virket litt billig det shippingkalkulatoren listet i forhold til pakker jeg har sendt og mottatt før, så jeg er litt usikker. Selger har 99,8 eller 99,9 i feedback. Hun sier på PM at hun ikke har sendt noe særlig til Norge før og derfor ikke ante at det ville koste så mye.
Leo Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har handlet masse på eBay og når det er snakk om så lite penger, hadde jeg bare latt det passere. Avvik forekommer begge veier og jeg har faktisk også opplevd at selgere tilbakefører penger når de oppdager at portokostnaden var lavere enn det de trodde i utgangspunktet! Portosystemet fra USA til Norge (Og Europa) endret seg forresten for bare noen måneder siden og medførte at den absolutt rimeligste forsendelsesmåten forsvant (Surface Mail), så hvis hun sjelden sender til Norge/Europa, kan det hun sier godt være sant. Feedback'en hennes tyder også på det. Ser du på portotakstene, så koster forsendelse fra USA til Norge stort sett bare litt mer og går raskere enn forsendelser innenlands i Norge, så jeg velger i hvert fall å "sitte litt på fingrene" før jeg kommenterer portokostnader. Mitt råd er at du lar saken ligge, men at du modererer deg når du gir "stjerner" m.h.t. shipping når du gir feedback. Gir du henne negativ feedback på et så "tynt" grunnlag får du garantert en selv også og da vil din prosentvise straks se mye verre ut enn hennes med det resultat at du kan oppleve at enkelte selgere ikke vil selge til deg. Feedback må du selvfølgelig aldri gi før du har mottatt og besiktiget varen! Når du da også reagerte på at det var rimelig i utgangspunktet, er det vel ikke så mye mer å tenke på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå