Gå til innhold

4 år, begynne med bleie igjen? Vet det er drastisk, men hva gjør jeg.....

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget nå
Skrevet

Er bare så oppgitt og lei.....Har en gutt som er blitt 4 år. I sommer ble han tørr, helt uten noe press fra oss foreldre. begynte faktisk med å være tørr om natten. Etter 4-5 mnd, en del uhell on natten. Etter fire netter på rad, på med natt bleie. Litt protester fra han," Jeg er jo ikke baby!" men bleien ble omtalt som stor gutt bleie. Han var natt tørr i 7 uker, prøvde da en natt uten. Ny runde. på med natt bleie. De siste tre ukene har han begynt med skvetting ( ikke mye) i underbuksen om dagen, sier han glemmer seg. Prøver å ikke bli irritert, men klarer det ikke alltid. legger fram skifteklær til han og han må orden opp selv i forhold til å ta av de våte klærne og ta på tørre klær selv.

Nå i helgen var vi ute og kjøpte fine klistermerker, laget fin plakat som han hang opp på rommet. Avtalen er at han skal få et klistremerke om morgenen hvis han har tørr natt bleie, og et om kvelden hvis han har vært tørr i løpet av dagen. helgen gikk topp! Stolt gutt som har fått fire klistre merke på plakaten sin.

Leverte i bhg i dag og fartalte om opplegget, ba dem om å gjøre det samme i forhold til skift. Hentet i dag, han hadde hatt et uhell. ordent alt selv. Fikk han til å gå på do før vi dro hjem. Da vi kom hjemme var han igjen våt........

Har sjekket om han har urinveisinfeksjon, det har han ikke.

HVA GJØR JEG? ER DRITT LEI!!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet

Tenk at dette sansynligvis er verre for gutten enn deg er for deg... At du blir sint gjør han bare mer nervøs. Gi ham masse oppmerksomhet - slik at han ikke tisser for å få oppmerksomhet. Gi ham tid... Legg til rette for enkle skift. Bleietruser (a la up and go) er kanskje bedre en bleier (men for store unger som ikke er tørre om natta)

Lykke til! (men skjønner at du er stressa...)

Gjest tråstarter
Skrevet

Blir ikke sint, jmen jeg tror han gjør det for å få oppmerksomhet. Derfor masse skryt og klistrmerke når han har vært tørr om natten og dagen. Da er han stolt!

Skrevet

utrolig vanlig med disse uhellene da... aldri hørt om noen som ikke har dem....

men irriterende - ja!

Skrevet

Jeg føler med deg, det er slitsomt! Og jeg skjønner at du er lei, men du må bare bite tennene sammen, for det kan ta tid.

Anbefaler deg å lese denne tråden. Det høres ut som barnet ditt er ganske likt mitt (og veeeeldig mange andre, dette er vanligere enn du tror).

Vi prøvde DryNites, men det ble rett og slett for stort, så vi gikk over til den største trusebleien i stedet. Den ble nesten som en litt tykk truse, og jeg tror det var en stor lettelse for sønnen min å få den på. I tillegg hadde jeg gummilaken i sengen.

For vår del var det bare å ta tiden til hjelp. Vi fortsatte med lite drikke + gå på do før leggetid og bleie om natten lenge. Til slutt var sønnen min selv klar for å slutte, og da begynte vi med belønningsskjema. Til tross for hva mange her sier, funket det. Sønnen min var da også så stor at jeg kunne snakke med ham om at når bleien var våt, fikk han ikke noe kryss på skjema, uten at det var noen straff. Gjorde ikke noe stort nummer ut av det, mer sånn 'jaja, da ble det ikke noe kryss i dag, men det blir det sikkert i morgen'. Det var aldri noe problem. Vi kjørte fire kryss (for tørre netter) = liten premie, f.eks. et klistremerke. En hel uke ble til en litt større premie (som hos oss var en klinkekule, han er ikke så storforlangende, sønnen min), og når han hadde vært tørr i to sammenhengende uker gikk vi ut og kjøpte en liten ting til ham sammen (ikke noe stort, rundt 50 kr). Jeg hadde hele tiden fokus på at det var mye han selv kunne gjøre; passe på å ikke drikke for mye om kvelden, tisse før han la seg osv. Nå var min sønn blitt litt eldre enn din da vi kom til belønningsskjema, så jeg kunne snakke med ham og forklare at det ikke var sikkert at kroppen hans var klar til å slutte å tisse på seg, og at det ikke var hans skyld. Jeg sa at vi måtte øve på å holde tisset inne i blære til han gikk på do, men ble det uhell så var det nettopp det, uhell. Jeg fikk aldri noen følelse av at han trodde det var hans skyld eller at han ble straffet når han ikke var tørr.

Du kjenner sønnen din best. Du trenger en stor dose tålmodighet og masse forståelse, men det gir seg til slutt. Føler du at belønningsskjema vil funke for dere, syns jeg du skal prøve det. Funker det ikke, så har du ihvertfall prøvd, så får du heller prøve noe annet.

Lykke til! :)

Gjest Gjest_Hottentotten_*
Skrevet

veldig frustrerende, men det går over.

Eldstejenta vår var sånn, hadde stadig uhell helt til siste året i barnehagen.

Laget ikke noe stort nummer av det; ja, ja et uhell, vi får finne nye klær til deg.

Sluttet ikke med nattbleie før hun var syv, uten noe slags mas var hun tørr.

Vi og hadde lengre tørre perioder, før vi igjen hadde uhell igjen.

Nestemann var helt motsatt. to år og helt tørr!

Tror ikke det er noe enkel løsning, bare å ta tiden til hjelp!

Skrevet

Her tar du tiden til hjelp, så ordner det seg selv. Skjønner faktisk ikke hvorfor du blir irritert en gang jeg, sånn er det jo å ha små barn?! Tror jeg ville droppet klistremerkestyr og ikke tenkt mer over saken enn at klærne blir skiftet når det tisses, ferdig med det. Bleie om natta. Med tida forvinner problemet av seg selv.

Fint at gutten skifter på seg selv, men håper ikke han har fått beskjed om å gjøre det som en slags straff. Bli ihvertfall ikke sint når ungen har tisset seg ut.

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet

Altså, så lenge dere mener at han har behov for å ha bleie på seg, så er det selvsagt ingenting i veien for at han har det. Det er mange 4 åringer som ikke er tørre enda og som må bruke bleier.

Dere har jo bleier i hus siden han bruker dette om natten, så da er det jo bare å bruke disse. Han vet jo selv hva som skal til for å slippe bleiene og det er å gå på do igjen. Så bare sett på han bleie med den enkle beskjeden om at han må ha det siden han tisser på seg og at han slipper det så fort han går på do igjen, for da viser han dere at han ikke trenger å gå med bleier.

Gjest Gjest_Tante pose_*
Skrevet

Hallo! Det er ingenting drastisk med å sette bleie på et så lite barn som en 4 åring vel? Nei slutt å tull og ta på bleie du om det trengs.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...