Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Jepp, da er det den tradisjonelle, røde hyttesofaen som skal til pers. Jeg har hørt om noen som bare la på strechlaken over, men det klarer jeg ikke å se for meg i praksis... Ser for meg at putene ikke holdes på plass og at det blir masse styr rent praktisk? Ellers kunne jeg tenke meg å ta en lettvint møbeltrekking uten å betale masse for stoff, å betale masse for stoff for en lite pen sofa blir for dumt. Så, noen som har tips til rimelig og bra stoff? Ikea har jeg inntrykk av at bare har masse mønster for tida, eller? Pledd vet jeg ikke om funker, eller? Tar i mot alle tips!!
Suzy Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Har du prøvd å kikke på La Redoute om de har noe bruktbart trekk der?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Legg noen rimelige pledd over. Kjøpe flere like så dekker du sofaen.
Gjest Gjest_anny_* Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Følger spent med på denne tråden. Jeg er kommet halvveis i et oppussingsprosjekt med hjørnesofaen på hytta. Har malt treverket i en lys eggeskallhvit farge. Ble utrolig fint. Da jeg kom til trekket, ga jeg nesten opp - selv om trekket i seg selv er fint nok, dust hvitt med lime og blå striper.(ikea) Men uten symaskin på hytta, så blir det litt kinkig å få det fint, spesielt hjørnene. Og jeg vet ikke om jeg orker sy alt med hånd. Strechlaken var jo en god ide, forresten.
Gjest TS Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Følger spent med på denne tråden. Jeg er kommet halvveis i et oppussingsprosjekt med hjørnesofaen på hytta. Har malt treverket i en lys eggeskallhvit farge. Ble utrolig fint. Da jeg kom til trekket, ga jeg nesten opp - selv om trekket i seg selv er fint nok, dust hvitt med lime og blå striper.(ikea) Men uten symaskin på hytta, så blir det litt kinkig å få det fint, spesielt hjørnene. Og jeg vet ikke om jeg orker sy alt med hånd. Strechlaken var jo en god ide, forresten. Hei! Høres ut som en bra jobb med sofaen ja, spesielt uten symaskin. Jeg syr mest for hånd, men da er det snakk om småtterier...så jeg lurer fælt på hvordan jeg skal gjøre det i praksis...kanskje lage a la små strecthlaken til hver pute? Men da må vel stoffet være veldig mykt? *veldig grønn* Ja kanskje strecthlaken ikke var så dumt likevel?! Hvem selger fine strecthlaken da?
Gjest Helen Parr Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg kjøpte mørk beige strechlaken med strikk i jerseybomull fra Turiform til en usannsynlig stygg åtti-talls hyttesofa. Først "pakket" jeg inn putene, men det ble litt mye styr med å holde det fint. Nå har jeg lagt lakenet over hele sofaen, og jeg synes resultatet er helt fint. Endret 3. mars 2008 av Helen Parr
Gjest Gjest_anny_* Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Så fint, H.P.! Koselig hytte. Tror jeg prøver med strechlaken jeg også. Takk for inspirasjon!
Gjest Helen Parr Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Så fint, H.P.! Koselig hytte. Tror jeg prøver med strechlaken jeg også. Takk for inspirasjon! Takk, Anny.
Wildy Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 Det ble jo kjempefint med laken, skikkelig kosekrok!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Jeg kjøpte mørk beige strechlaken med strikk i jerseybomull fra Turiform til en usannsynlig stygg åtti-talls hyttesofa. Først "pakket" jeg inn putene, men det ble litt mye styr med å holde det fint. Nå har jeg lagt lakenet over hele sofaen, og jeg synes resultatet er helt fint. Bilde her: Det var ikke dumt det der nei! Så du bruker et laken til hele sofaen, eller et til hele setet og et til hele ryggen? *må ha det inn med teskje* Hvilken størrelse har du på lakenet? Holder det seg på plass altså? Lurer på om jeg skal satse på laken jeg også...enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Forresten H.P; kjempefine skinn! Sånn vil jeg også ha! Hvor har du kjøpt de? Pris? Synd vi ikke har Living her, for de hadde noen fine skinn. Ikea har bare hvite, og de hadde jeg tenkt å gå for hvis jeg ikke finner noe annet her i byen.
Gjest Helen Parr Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Det var ikke dumt det der nei! Så du bruker et laken til hele sofaen, eller et til hele setet og et til hele ryggen? *må ha det inn med teskje* Hvilken størrelse har du på lakenet? Holder det seg på plass altså? Lurer på om jeg skal satse på laken jeg også...enkelt og greit. Jeg bruker ett stort laken på 160x200 cm som jeg drar over hele sofaen. Bildet er fra da jeg kun brettet lakenet rundt putene (tre i ryggen og tre sitteputer), men jeg merket at det fort ble stygt og jeg ble gående og rette på lakenet hele tiden. *pertentlig* Selve sofaen er med treramme og med disse seks putene løst satt på plass. Etter at jeg bare la lakenet over hele sofaen, også armlenene i tre, sitter det bedre fast. Siden jeg likevel har skinn, pledd og puter i sofaen synes ikke lakenstrikken. Lakenet er altså med strikk langs kanten, noe som gjør at det holder seg inntil sofarammen, og ikke bare henger løst ned langs siden. Litt klønete forklart, så bare spør mer dersom noe er uklart.
hjertesukka Skrevet 25. februar 2008 #13 Skrevet 25. februar 2008 Å, for en god ide! #glede seg til hyttesesongen#
Gjest Helen Parr Skrevet 25. februar 2008 #14 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Forresten H.P; kjempefine skinn! Sånn vil jeg også ha! Hvor har du kjøpt de? Pris? Synd vi ikke har Living her, for de hadde noen fine skinn. Ikea har bare hvite, og de hadde jeg tenkt å gå for hvis jeg ikke finner noe annet her i byen. Jeg har kjøpt skinnene på Landromantikks nettsider. Der var det veldig god service, og man kjøper akkurat det skinnet man ser på bildet. Dessuten snakket jeg med en veldig hyggelig dame som beskrev størrelse, form og utseende forøvrig. Jeg har også noen fra Ikea (hvite) og fra Bohus (sorte). De kan ikke sammenlignes med de andre i kvalitet, men er selvsagt mye rimeligere. Jeg hadde ikke vært i tvil om å investere litt ekstra i et godt skinn. Det grå skinnet på bildet mitt lenger opp er villsau, ekstra stort, men veldig fint. Det kostet 1680, men var det dyreste. Det som er helt lyst, som ligger sammen med det brune, er fra en lokal produsent, det er spelsau og kostet 900. Her er en tidligere tråd om saueskinn. Endret 25. februar 2008 av Helen Parr
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Jeg bruker ett stort laken på 160x200 cm som jeg drar over hele sofaen. Bildet er fra da jeg kun brettet lakenet rundt putene (tre i ryggen og tre sitteputer), men jeg merket at det fort ble stygt og jeg ble gående og rette på lakenet hele tiden. *pertentlig* Selve sofaen er med treramme og med disse seks putene løst satt på plass. Etter at jeg bare la lakenet over hele sofaen, også armlenene i tre, sitter det bedre fast. Siden jeg likevel har skinn, pledd og puter i sofaen synes ikke lakenstrikken. Lakenet er altså med strikk langs kanten, noe som gjør at det holder seg inntil sofarammen, og ikke bare henger løst ned langs siden. Litt klønete forklart, så bare spør mer dersom noe er uklart. Tror jeg skjønner. Altså, et stort laken til hele sofaen, også armlenet. Vi har også en lignende sofa, så jeg tror jeg prøver meg på det. Hva med stolene? Et mindre laken til hver stol? Nå er jeg et skritt videre på veien til "ny" sofa på hytta; kjøpte en fin pute i dag! Moro dette! Var inne å så på linkene ang skinn, og de var veldig fine altså. Vanskelig å velge...grått eller brunt..? Ser for meg sofaen a la din( ) med puter i brunt, rosa/lilla lyngfarge, og så skinn da.
Gjest Helen Parr Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Dette er min favoritt. Det er det lengste skinnet, også liker jeg så godt de mørke skinnene. Til stolene holder det kanskje med 90 cm laken? Forresten har jeg sorte skinn fra Bohus som jeg har lagt over trebenker vi har stående ved spisebordet. Det ble veldig fint og ikke minst godt å sitte på, samtidig som det beholdt den litt røffe stilen. Bare et tips. Endret 26. februar 2008 av Helen Parr
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Dette er min favoritt. Det er det lengste skinnet, også liker jeg så godt de mørke skinnene. Til stolene holder det kanskje med 90 cm laken? Forresten har jeg sorte skinn fra Bohus som jeg har lagt over trebenker vi har stående ved spisebordet. Det ble veldig fint og ikke minst godt å sitte på, samtidig som det beholdt den litt røffe stilen. Bare et tips. Ja, veldig flott skinn! Det var det jeg siklet på også. Takk for tipset om å legge skinn på kjøkkenbenken! Det blir jo litt bedre å sitte til bords da. Hm, et eller to skinn til en benk da? Ser for meg at en blir for lite og to blir for mye. Men! Det går jo da an å kutte av en passende del av det ene skinnet, og ha på stolen ved kjøkkenbordet også! *lur* Turiform laken ja...ut og let!
Gjest Helen Parr Skrevet 26. februar 2008 #18 Skrevet 26. februar 2008 Ja, veldig flott skinn! Det var det jeg siklet på også. Takk for tipset om å legge skinn på kjøkkenbenken! Det blir jo litt bedre å sitte til bords da. Hm, et eller to skinn til en benk da? Ser for meg at en blir for lite og to blir for mye. Men! Det går jo da an å kutte av en passende del av det ene skinnet, og ha på stolen ved kjøkkenbordet også! *lur* Turiform laken ja...ut og let! Skinnet dekker ikke hele sittebenken, men jeg synes det ser helt greit ut. De er ikke festet, men bare lagt over. Jeg kan forsøke å legge inn bilde senere idag. Det hørtes forresten ut som du hadde valgt veldig fine farger.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #19 Skrevet 26. februar 2008 Skinnet dekker ikke hele sittebenken, men jeg synes det ser helt greit ut. De er ikke festet, men bare lagt over. Jeg kan forsøke å legge inn bilde senere idag. Det hørtes forresten ut som du hadde valgt veldig fine farger. Takk for det! Hadde over hodet(skrives det sånn?!) ikke tenkt på innslag av lyngfarger, men da jeg så puta syntes jeg den var så fin sammen med det brune. Også fikk jeg assosiasjoner til all lyngen som finnes rundt hytta. Ja, hvis du orker å legge ut bilde hadde det vært fint å se! Så forresten at Europris har rimelige skinn nå. Har ikke sett de på ordentlig, kun på bilde, men jeg skal absolutt sjekke de ut. Får håpe de har brune skinn da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå