Gå til innhold

Ærlighet varer lengst??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gudlabarnet

Har kommet i en vrien situasjon, er det noen som har noen gode råd?

Jeg har dårlig erfaring med Aetat eller arbeidkontoret som det het da jeg var der sist. (1992) Nå må jeg oppsøke de, da jeg ikke har jobb nå når jeg er ferdig med fødselspermisjon.

Jeg søkte arbeidgiver om ulønnet permisjon i juni, juli og august (fine måneder å være hjemme og vanskelig å få barnepass til 3 unger), det var mot at jeg fikk jobbe i mai da far skal ha sin del av permisjonen.

Fikk da til svar at siden jeg bare var ansett som vikar kunne ikke arbeidsgiver love at det var arbeid til meg i mai og heller ikke fra september, men de hadde ikke noe å innvende mot ekstra permisjon.

Når jeg fikk det svaret bestemte jeg meg for å bli dagmamma, begynner 15.august, men vi er avhengige av at jeg har inntekt nå. Derfor må jeg registrere meg hos Aetat slik at jeg kan få dagpenger iallefall.

Så spørsmålet mitt blir skal jeg legge frem saken slik for Aetat, at jeg bare vil ha jobb i sommer eller skal jeg late som jeg vil ha fast jobb når jeg ikke vil. Er redd de sier nei til dagpenger siden jeg bare kan jobbe noen måneder.

Og hvordan melder en seg ut som arbeidsøker? Er det bare å slutte å sende inn meldekort?

Håper noen vil hjelpe meg på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg som arbeidssøker hos Aetat. Det gjør ikke noe å si at du har jobb fra 15. august, for du er jo arbeidsledig frem til da. Evt. kan du la være å si noe nå, og så får du deg jobb fra august som planlagt. Aetat vil jo gjerne at folk skal i arbeid!

For å "melde deg ut" som arbeidsledig kan du bare slutte å sende meldekort. Du vil da etter 2-3 mnd få noe som heter et sluttmeldekort, der du oppgir grunn for at du har sluttet å melde deg (fast jobb, skole, vil ikke være arbeidssøker mer...). Når du slutter å sende meldekort får du jo ikke dagpenger mer. Du kan også ringe Aetat og si i fra, så registrerer de med en gang at du ikke lenger er arbeidssøker. Mulig at du mottar sluttmeldekortet likevel, akkurat det er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være aktiv arbeidssøker for å få dagpenger, dvs. villig til å ta en jobb de tilbyr deg når og hvor som helst (såfremt du kan finne barnepass). De betaler ikke folk som ikke har lyst til å finne seg jobb.

Men de klarer aldri å finne jobb til noen allikavel, så du risikerer nok ikke noe ved å si at du er aktiv arbeidssøker. Så, i august, etter å ha "prøvd" hele sommeren, finner du deg jobb og hele aetat gleder seg med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leverer jo inn timekort annenhver uke. Så lenge du krysser av for null timer, vil du få full utbetaling av dagpenger. Jo flere timer du jobber, jo mindre dagpenger får du.

Når du begynner som dagmamma kan du krysse av så mange timer du jobber som dagmamma. Etter 6 uker (tror jeg det er) får du et brev og du kan da velge om du vil fortsette å sende inn kort eller om du vil slutte fordi du har jobb.

Selvfølgelig du kan lyge og motta dagpenger OG jobbe som svart dagmamma - men lønner seg ikke om du blir oppdaget. Og de oppdager sånne tilfeller ofte. De leser stillinger i avisene, om noen sier de er dagmamma og trenger dagbarn - da sjekker de nr og navn med sine lister over de som står som arb.søkende og får dagpenger. De gjør også andre ting for å oppdage tilfeller av svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudlabarnet

Takker for svar! Jeg kommer ikke til å motta dagpenger mens jeg er dagmamma. Hvis jeg er svart dagmamma så får det være juks nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leser stillinger i avisene, om noen sier de er dagmamma og trenger dagbarn - da sjekker de nr og navn med sine lister over de som står som arb.søkende og får dagpenger. De gjør også andre ting for å oppdage tilfeller av svindel.

Ærlig talt, tror du vi som jobber i Aetat har fritidsproblemer, eller? Faktum er at de fleste avslører seg selv uten å egentlig skjønne det. Hadde du blitt tatt av Aetat for noe slikt hadde du vel kanskje ikke fortalt hele sannheten til vennene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...