Gå til innhold

umulig 2 åring

Annett

Anbefalte innlegg

Min sønn er snart 2år, nå de siste dagene har han funnet ut at han ikke vil, kle på, skifte bleie, gå i barnehagen, ikke gå ut, ikke gå hjem fra barnehagen, ikke gå inn sov.......

Han vil heler ikke legge seg om kvelden, så han holder det gående til kl 21 - 22.30

Hva kan vi gjøre, jeg trenger noen gode råd forvirra.gif

Vi har alderig hatt problemer med legging og soving før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at din sønn har kommet inn i trassalderen!

Det beste du kan gjøre er å være konsekvent. Det er som regel ingen god ide å diskutere med en 2-åring, han vil alikevell ikke forstå hva du mener.

Bare følg opp de reglene du har og ikke gi deg. Det er helt normalt med trassalder og alle barn kommer inn i den før eller senere.

Det kan nok være tøft en periode nå i forhold til legging og soving på dagen, men du får bare trøste deg med at det går over til slutt.

Lykke til! icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror din sønn har oppdaget at han ikke alltid trenger å gjøre slik du sier, og prøver ut grenser. Det er en helt naturlig del av utviklingen, og det er derfor viktig at du er konsekvent med grenser og rutiner. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og så er det viktig å finne ut hva du kan la være å krangle med han om, det gjør hverdagen lettere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Tuva: Kan ikke en toåring forstå enkel argumentasjon?

Selvfølgelig er konsekvens sentralt her, men det er også viktig at barnet får vite hvorfor det må legge seg, spise, kle på seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lois Lane: En 2-åring kan forstå enkel argumentasjon, ja. Men det var vel heller ikke det jeg skrev, var det????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har lyst å komme med et tips her som har fungert bra for meg og mine 2åringer.

Gi dem et valg.Aldri mer enn 2 alternativer.

Som : Vil du ha skive eller..noe du hvet han ikke vil ha.Skal du legge deg nå, eller vil du rydde lekene først? Vil han ryddet først,så er det alikevel lettere å legge ham etter på.

Det fungerte på mine 4 barn.

Trassalderen er ikke lett for voksne og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke umulige toåringer, bare svake foreldre.

Ja, jeg sier svak. La en toåring velge? På bærtur eller.

En toåring skal være trassen. Det viser at det er tæl i ungen.

La ungen hyle, men vær konsekvent i det du gjør som forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med to alternativer er faktisk utrolig effektivt. Vi brukte det stadig da jeg jobbet i barnehage.

Hvis ungen ikke vil NOE (dvs bare skriker og trasser) er det greit å ha 2 enkle, bestemte alternativer. Ofte har ungen så mange muligheter at det gjelder å få samlet ham/henne om to ting. Et alternativ blir for lite!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym

Nei jeg er ikke svak, der må jeg skuffe deg.

eN 2 åring er ikke umulig,der er jeg enig.

Hvorfor skal han trasse.Det er ikke noe mål.

Han vil gjerne være litt stor og bestemme litt selv.Det kan han vel få lov til.

Senere i livet skal han ta mange valg selv.

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...