Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Hei! I går bestilte jeg mat fra en stor kjede her i landet, og de kom på døren med maten. Etterpå oppdaget jeg at jeg hadde fått igjen 100 kroner for mye, men han i bilen hadde dradd og det var for sent å løpe etter han. Burde jeg sende dem en mail og informere om dette? Føler meg litt dårlig som har 100 kroner som ikke er mine. Er ikke mye penger for den kjeden, men jeg vet hvor kjedelig det er for en ansatt å få differanse.. Hva bør jeg gjøre?
foolish Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Den snille siden av meg hadde nok tatt tak i telefonen og ringt. Andre halvparten av meg hadde tenkt "jaja, shitau". Kassaoppgjøret ble gjort i går, og ærlig talt, jeg tror ikke han fikk sparken for 100 kr - i kassa. Jeg tror jeg hadde gått for alternativ 2 : ) Kjøp deg et blad for pengene og nyt det i go' stolen.
Amused Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Jeg tror ikke at jeg hadde sagt i fra, nei
Gjest StearinPikken Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Jeg ville ikke sagt noe nå. Men er det Peppes eller Dolly så opererer de ikke med kasse, men egne lommebøker ( det vil si at de får penger fra firmaet, som trekkers fra. All betaling foregår fra personens jobb-lommebok).
Munachimso Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Jeg tror jeg hadde sagt ifra. Hadde fått dårlig samvittighet av å bruke de pengene. Hadde det vært umulig for meg å gi dem tilbake hadde jeg gitt dem til veldedighet.
Bobeline Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg hadde sagt fra, enten ved hjelp av telefon eller e-post når jeg ikke får tak i personen som leverte mat. Ellers hadde jeg sagt i fra med en gang til personen når jeg mottok pengene. Dette fordi den ansatte i værste fall kan miste jobben, eller bli anklaget for undersalg (stjele penger) og det synes er alvorlige konsekvenser for en stakkar som bare har gjort en feil. Jeg har såpass med medtanke for andre mennesker. Endret 25. februar 2008 av Bobeline
Kamikatze Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Jeg kan vanskelig se at de som levérer varer på dørene til folk har så veldig høyt lønnsnivå. Og litt spesielt blir det jo, når de er utenfor utsalgstedet, på egen hånd. Blir det manko, mens de er ute, så kan de få et forklaringsproblem. Selv om jeg tviler på at de blir trukket i lønn, får de jo ei ripe i lakken. Og så lite en hundrelapp er verdt i dag (for oss som har noen slike), så ville jeg løftet av røret, ringt og sagt at budet kan komme å hente den i tidsrommet... Søvnløs ville jeg neppe blitt, om jeg lot være. Men sålenge det er en ørliten mulighet for at budet kan bli det, så ville jeg ringt. Sannsynligvis vil de si "bare glem det" i den andre enden. Mens budet går fri fra måneder med skjulende blikk og pinlige kontrolltellinger.
Bobeline Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 (...) Blir det manko, mens de er ute, så kan de få et forklaringsproblem. Selv om jeg tviler på at de blir trukket i lønn, får de jo ei ripe i lakken. Og så lite en hundrelapp er verdt i dag (for oss som har noen slike), så ville jeg løftet av røret, ringt og sagt at budet kan komme å hente den i tidsrommet... (..) Men sålenge det er en ørliten mulighet for at budet kan bli det, så ville jeg ringt. Sannsynligvis vil de si "bare glem det" i den andre enden. Mens budet går fri fra måneder med skjulende blikk og pinlige kontrolltellinger. Signerer denne. Trekk i lønn blir det nok ikke, i og med at det er ulovlig. Men jeg er enig i løsningen som skisseres her med tanke på å si fra om feilen.
Sol79 Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Jeg hadde aldri sagt fra, men siden det plager deg så mye at du lager en tråd på KG om det, så burde du kanskje gjøre det? Ser at noen skriver at den ansatte kan miste jobben for dette, men det er jo bare tull. Da må han gi 100 kr for mye tilbake til alle kundene sine først...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Jeg ville ikke sagt noe nå. Men er det Peppes eller Dolly så opererer de ikke med kasse, men egne lommebøker ( det vil si at de får penger fra firmaet, som trekkers fra. All betaling foregår fra personens jobb-lommebok). Det er en av de kjedene det er snakk om ja.. så det vil si at han ikke blir anklaget for å ha stukket unna penger, men at han vil ha 100 kroner mindre i lommeboka si? Takk for svar alle sammen, jeg har dårlig samvittighet (selv om det var han som telte feil da, og jeg oppdaget det ikke før han var gått for lengst..) og skal sende en mail, så får vi se hva de sier. Når det gjelder de som sier at han kan få sparken og bli beskylt for underslag.. det gjøres ikke for 100 kroner. Jeg har jobbet i samme bransje selv + butikk og 100 kroner blir som oftes sett på som en glipp. Det kan jo skje.. man teller feil (som i dette tilfellet) osv. Noe annet er det derimot om det stadig forsvinner 100-lapper og 200-lapper og større lapper. Jeg har selv hatt differanse mange ganger, men var samtidig en av de ansatte som fikk masse skryt for jobbingen min. Ofte viste det seg at det var tellefeil fra min side og det ordnet seg opp i ettertid, mens noen differanser fortsatt er uoppklart. Jeg vet jo med meg selv at jeg aldri hatt tatt et øre fra butikken, men det er slikt som skjer når det er så mye veksel og så mange oppgjør om dagen.
Gjest StearinPikken Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Nettopp. Sjefen kan også ta feilen på sin side, så sjåføren ikke får mindre penger. Alle kan jo gjøre feil, har det derimot skjedd mange ganger stiller saken seg annerledes. En utro tjener vil nok ikke gi deg formye penger, men si at han ga for mye penger Det har nok regnet med at de ikke får pengene tilbake uansett, men om du ringer blir dem nok positivt overrasket. Syntes du skal gjøre hva du føler for Endret 25. februar 2008 av StearinPikken
Annikken Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Det er en av de kjedene det er snakk om ja.. så det vil si at han ikke blir anklaget for å ha stukket unna penger, men at han vil ha 100 kroner mindre i lommeboka si? Det stemmer. Jeg jobbet med å levere mat, og oppgaven med å passe på vekslepengene hadde vi selv, dvs at jeg hadde en pengeveske med 1000 av mine egne kroner som veksel. Jeg måtte alltid legge riktig beløp i kassa når vakta var over, slik at mangler gikk ut over mine egne vekslepenger. Det som gikk i pluss kunne jeg beholde som tips. Du skal ikke se bort i fra at sjåførene har triks for å trekke i minus på kassen om de mangler for lite. Men det kan også være butikken har et så sikkert system at denne personen faktisk nå har hundre kroner mindre personlig. Grunnen til at bedriftene gjør det slik er for å dytte ansvaret og tapet over på sjåføren. Det kan skjerpe sjåførene, men det er også litt dårlig gjort. Jeg stressa mye på jobben mange ganger, og det skjedde at jeg leverte tilbake for mye. Som oftest sa kundene fra med en gang, og jeg ble veldig glad. Men det hendte at jeg manglet en hundrelapp da jeg telte opp pengene på kvelden, og som oftest kunne jeg huske hvor jeg trodde det hadde skjedd (personen stopper opp litt, men sier ingen ting og bare putter pengene i pengeboka). Men jeg regner med at folk som oftest ikke teller vekselet, de bare tar imot, slik at de merker ikke at de har fått igjen for mye. Dersom du melder fra, husk å oppgi nøyaktig tidspunkt for levering så det er den riktige personen som får pengene
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har tatt kontakt med kjeden og en sjåfør kommer innom i dag for å hente pengene
Yummy_Mummy Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 Når det gjelder de som sier at han kan få sparken og bli beskylt for underslag.. det gjøres ikke for 100 kroner. Jeg har jobbet i samme bransje selv + butikk og 100 kroner blir som oftes sett på som en glipp. Jeg har faktisk jobbet et sted hvor vi ble trukket i lønn dersom vi hadde mer enn 50 kr i minus. Vi fikk aldri pengene dersom vi hadde for mye...
SuperGjest Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har faktisk jobbet et sted hvor vi ble trukket i lønn dersom vi hadde mer enn 50 kr i minus. Vi fikk aldri pengene dersom vi hadde for mye... Det er jo ulovlig, så man kan vel regne med at store kjeder ikke opererer med samme system.
Bobeline Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Jeg hadde aldri sagt fra, men siden det plager deg så mye at du lager en tråd på KG om det, så burde du kanskje gjøre det? Ser at noen skriver at den ansatte kan miste jobben for dette, men det er jo bare tull. Da må han gi 100 kr for mye tilbake til alle kundene sine først... Det er fint å se at det finnes slike ærlige mennesker som deg der ute En ansatt kan i værste fall miste jobben, i og med at det kan tolkes så strengt som at den ansatte ikke er skikket til jobben den ansatte er satt til å gjøre. Så det er ikke bare tull, slik du tror. Om dette skjer så ofte er en annen sak.
Aurela Skrevet 26. februar 2008 #18 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har faktisk jobbet et sted hvor vi ble trukket i lønn dersom vi hadde mer enn 50 kr i minus. Vi fikk aldri pengene dersom vi hadde for mye... Det er jo ulovlig, så man kan vel regne med at store kjeder ikke opererer med samme system. En jeg kjenner fikk beskjed om at de skulle trekke de ansatte i lønn om det er over 30 kr underskudd. Dette er ikke lov, med mindre de skrev under på dette (fikk hvertfall de vite). Å skrive under var jo "frivillig", men altså.. hvordan ser det ut om de nekter å skrive under på dette? Endte med at han la penger fra egen lomme i kassa om det var for stort underskudd..
gustav Skrevet 26. februar 2008 #20 Skrevet 26. februar 2008 Ville ringt inn og sagt ifra. Regner med at de fleste ville ropt ut om det ble gitt ut 100 kr for lite, derfor burde vi vel også si ifra om det går i vår favør også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå