Gå til innhold

P bli sammboere.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Da har vi bestemt oss, vi flytter sammen. Har vel så å si bodd sammen i nesten 6 mnd, men jeg har hatt min egen leilighet med mine ting i frem til nå.

Vet ikke om det blir så mye forskjel, men kommer jo ikke lenger til å ha MIN plass lenger, nå blir det VÅR.

Gleder oss begge to, han har hintet frempå før om at vi burde bo sammen så da gjør vi det nå. Litt skrekk blanet fryd her:) Håper alt går fint for oss, at vi ikke plutselig finner ut at det var feil.

Vi har lissom planlagt ett liv sammen nå. Vi skal flytte sammen og etter hvært få familie:)

Blir utrolig rart å skulle ta fatt på en ny del av livet. Blir jo ett helt annet liv men mye mer forpliktekeser osv. Må si at jeg gleder meg jeg.......:)

Vi har vært gjennom hare tider før, hvor vi begge har vært dritt lei hverandre, men vi elsker hværandre så vi har holdt ut og rodd oss i land.

Hadde vært hyggelig med noen tips om hvordan holde et lykkeligt forhold lykkeligt. Noen som har gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! :)

Mitt råd må vel være å bli enige om delt eller felles økonomi før dere flytter sammen, samt hvor mye og hva som skal være felles, deling av utgifter og slike ting. Samt å skrive en samboerkontrakt, les mer og last ned her.

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

[quote name='Noli'

:)

Det var kanskje lurt ja:)

Vi har egentlig ikke snakket så mye om økonomi......helt ærlig.

Kontrakt har vi ikke tenkt på en gang. Vi planlegger å kjøpe hus i løpet av året, så da binder vi oss mer felles økonomisk, men er nok kanskje lurt alike vel. Jeg birnger ikke med meg store værdier inn i boet, han eier leilighet jeg bare leier.

Skrevet

Snakk om økonomi før dere flytter sammen. Det kan være en kjip samtale å ta, men det kan også være at dere allerede er helt enige. Uansett er det veldig kjipt å oppdage etter at dere har flyttet sammen at dere har helt forskjellige tanker om hvordan ting skal ordnes.

Samboerkontrakt er viktig syns jeg, og jeg ville vel heller aldri flyttet sammen med noen uten gjensidig testamente, men vet mange er uenig med meg der. Om dere kjøper sammen er det enda viktigere med gjensidig testamente etter min mening, selv om døden er en kjip ting å tenke på er det veldig greit å være "sikret" hvis det utenkelige skulle skje.

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Ja det må vi gjøre. Vi har som sagt bodd sammen i hans lilighet i nesten 6 mnd alt. Men han har jo da betalt sin leilighet og jeg minn (greit å ha den som lager) har masse ting jeg ogsp:)

Jeg har nok fært den som har betalt all maten vår nå da.

Men vi må komme til en annen ordning nå som vi offisielt flytter sammen.

Hva mener dere er best separate økonomier eller fellesøkonomi???

Fordeler / ulemper????

Skrevet

Da vi ble samboere ble vi enige om at alle penger var felles penger. Det vi gjorde var å legge sammen alle inntekter, trekke fra alle utgifter og dele det vi har til overs på to, de pengene som er til overs er våre "lommepenger". Altså det vi bruker på ting som ikke er felles, blandt annet sminke til meg, snus til ham og slike ting.

Det man også kan gjøre er å si at ingen penger er felles og alle utgifter deles på to.

Det finnes jo også mange andre måter å gjøre dette på, dere må bli enige om hva som fungerer for dere. Det er fordeler og ulemper ved begge de to løsningene jeg skisserte - ulempen med vår løsning er at den ene av oss tjener omtrent dobbelt så mye som den andre, og den som tjener mest får da lite igjen til "lommepenger" i forhold til egen inntekt. Det som er fordelen med vår løsning er at ikke den ene av oss sitter igjen med veldig mye mer penger enn den andre.

Fordelen med å ha helt adskilt økonomi er jo at det gjør ting enklere ved et samlivsbrudd, mens ulempen slik jeg ser det er at igjen kan en sitte med mye mer penger etter at utgiftene er betalt enn den andre.

Skrevet

Jeg er enig i at det økonomiske er greit å snakke om, og bli enige om, før man flytter sammen. I tillegg vil jeg si at det å innstille seg på at det vil bli store forandringer i hverdagen, og at man må ha en viss mengde toleranse.

Å snakke om uvaner som blir plagsomme over tid er jo vel og bra, men så er det visse personlighetstrekk man nesten bare må lære seg å leve med. Jeg har i alle fall opplevd at alt for mange av mine venninner/venner har prøvd å forandre samboeren sin over tid, og at dette ofte har ført til havari.

Det jeg prøver å si er: vær tolerant og tålmodig.

Skrevet

Ja, men der må man jo også finne en mellomting. Enkelte ting måtte bare kjæresten min slutte med og omvendt, men det var i grunnen ikke snakk om vaner/uvaner, heller måten vi kranglet på som såret den andre osv. En del ting må man bare lære seg å leve med.

Det handler vel litt om å ha realistiske forventninger til livet, det kommer tunge perioder i alle forhold.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Ta et samlivskurs. Der får en rettet fokus på vanlige 'feller' i samlivet, og en kan være bevisst hva en vil unngå, og hva en vil fremheve i forholdet!

Ellers:

Snakk sammen hver dag... Bruk tid på hverandre... Kyss hverandre hver dag... si 'hadet' og 'god natt' til hverandre... lager du deg en kopp te, så spør den andre om han også vil ha... vær raus med komplimenter... planlegg fremtiden sammen... del på oppgavene...vær snill med hverandre...

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Takker for masse fra tips.

Å sankke samme er viktig ja. Håper at vi skal klare det. Være sammen når vi er gamle og grå. Men det kreves jobbing fra begge parter. Har så lyst til å kunne si at i vår forhold så er vi stor sett lykkelige, når en ser på den store helheten.

Krever mye sammarbeid. Alle regner jo med at VI klarer det. Og så er det jo så mange VI som ikke klarer det.

Her vil jeg ikke lære av mine egne feil, jeg vil lære av andres:)

Skrevet

Økonomi og husarbeide er de viktigste temaene. Det er gjerne her det går litt feil.

Dere bør absolutt ta diskusjonen FØR dere flytter sammen. Jeg var dum nok til å tro ting om husarbeide og økonomine tok vi etter at jeg flyttet. Sånt ble det trøbbel av.

Når det gjelder husarbeide så snakk om hvilken standard dere har. Hvor ofte bør ting gjøres. Hva er greit. Synes ikke det er like viktig hvordan ting gjøres. Han gjør det på sin måte uansett.

Når det gjelder økonomi så hver enige om fordeling av alle utgiftene. Vi opprettet en egen konto i Skandiabanken for mat og det du kjøper på dagligvaren. Her satte vi inn et avtalt beløp hver måned. I tillegg så hadde vi en regningskonto hvor fellesregninger ble betalt fra. Alt annet var vårt private.

Og til slutt.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...