Gå til innhold

Personlighetstest

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Jeg er innkalt til et 4 timers 3. gangs intervju hvor det skal foretas dybdeintervju, personlighetstester og analytiske oppgaver.

Eneste de sa var at jeg får utsagn med 3 svaralternativer, setninger som skal fullføres med tanke på min personlighet og analytiske oppgaver.

Er det noen som har vært igjennom lignende og kan fortelle meg litt om hva jeg kan vente meg?

Det er snakk om en jobb innen markedsføring for et kjent norsk firma :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et laaaaangt spørreskjema med en masse påstander, der ingen alternativer passer, men du må finne det som er nærmest deg.... :fnise:

Har hatt en del slike tester, og slik er de vanligvis i allefall. Husker ingen eksempler i farta, men de kommer ut med forundringsverdig riktige analyser.

Det du må huske er bare å svare ærlig på hvordan du selv mener du ER, ikke slik du tror de vil du skal være. Ellers får du både vansker med å gå gjennom testen i etterkant, og i verste fall kan du bli ansatt i feil stilling...

Skrevet
Jeg er innkalt til et 4 timers 3. gangs intervju hvor det skal foretas dybdeintervju, personlighetstester og analytiske oppgaver.

Eneste de sa var at jeg får utsagn med 3 svaralternativer, setninger som skal fullføres med tanke på min personlighet og analytiske oppgaver.

Er det noen som har vært igjennom lignende og kan fortelle meg litt om hva jeg kan vente meg?

Det er snakk om en jobb innen markedsføring for et kjent norsk firma :)

Har vært der ja...

Jeg må oppriktig talt få summere min erfaringer til:

- Tester og mere enn ett ordentlig og effektivt intervju/samtale er bortkastet...det er for ubestemmelige og usikre intervjuere

- Amatøraktig

- Kjedelig

- Langdrygt

- Tar for mye tid for begge parter

- Blir for intensivt

- Skremmer bort mulige kandidater som ikke gidder så mye styr

Jeg er så glad jeg jobber for et stort selskap der intervjuerne visst hva de så etter og bestemte seg etter én samtale, CV, referanser og beslutningsdyktighet. :)

Skrevet

Jeg brukte tester når jeg ansatte sist. Til lederstilling. Ellers bruker jeg det ikke. Syns ikke det er bortkastet, det gir et godt diskusjonsgrunnlag med kandidaten, og til stillinger av spesiell vekt kommer jeg til å fortsette å bruke det. Det har ikke med beslutningsudyktighet å gjøre, mer med å sikre at det man tror er riktig, og få frem dimensjoner kandidaten ikke gir av seg selv.

Til andre stillinger er jeg helt enig i at to intervjuer er nok til å ta en beslutning. Det kommer an på stillingen og teamet vedkommende skal jobb i egentlig.

Skrevet

I et større internasjonalt businesselskap ansettes det gjerne etter ett intervju, som varer i ca. 2 - 2,5 timer.

Da sitter det gjerne to intervjuere/samtalepartnere der: sjefen på avdelingen/teamet og personalansvarlig (HR).

På bakgrunn av samtalen, bakgrunnen, inntrykket, CV'n, søknaden, referansene og kontakten de hadde under intervjusamtalen, fattes en avgjørelse. De som kommer til intervju er formelt sett kvalifisert, så egentlig handler mye om magefølelse, intuisjon, intervjuernes erfaring og beslutningsdyktighet og personlig kjemi.

Skrevet

I mange tilfeller er det sikkert sånn. I andre tilfeller annerledes. Jeg har ingen HR-ansvarlig i mitt selskap og må støtte meg på verktøy da dette heller ikke er min hovedbeskjeftigelse, og da ansettelsene kan være kritiske. Men jeg mente ikke å gjøre dette til en diskusjon om hva som er riktig, det er nok individuelt. TS skal nå gjennom en test da - å avfeie selskapet som uprofesjonelt og lite besluttsomt siden de velger å kjøre det løpet, ville jeg ikke gjort.

Skrevet

Synes det høres ut som en veldig fornuftig bedrift. Jeg er HR konsulent og ansvarlig for rekruttering i selskapet hvor jeg jobber (stort firma). Å ansette noen er en stor investering for begge parter og da bør man være sikker på at man velger riktig person.

Nå skal det sies at det finnes et enormt utvalg tester på markedet, av varierende kvalitet. Og det finnes en rekke dårlige intervjuere. Men brukt på riktig måte og med en god porsjon ydmykhet så er tester gode verktøy for å få oversikt over en kandidats personlighet på en mer strukturert måte enn ved et vanlig intervju.

Du kommer sansynligvis til å få en lang rekke spørsmål, noen av dem frustrerende siden du ikke føler at noen svar passer. Ikke bruk for mye tid, sørg for at du sitter uforstyrret, og svar spontant.

Etterpå går intervjuer igjennom resultatet sammen med deg. H*n kommer sansynligvis til å komme med en del påstander som du da bekrefter eller avkrefter. Det er da kjempe fint om du kan komme med eksempler som bekrefter det du sier. Du kommer nok også til å få en del spørsmål i forhold til det du har svart.

Lykke til!

Tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...