Gå til innhold

Sunn og billig mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, vet det har vært oppe mye av det samme tidligere, men prøver å lage en tråd likevel.

Samboeren min og jeg, har lite penger å rutte med. Han pendler til nord, og jeg er student. Samtidig er jeg veldig opptatt av å spise sunn og næringsrik mat. Tenker her på en kost basert på mye proteiner, trege karbohydrater og sunne fettsyrer.

Noen som har noen billige og gode tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Og spirer. Alfalfaspirer har mye protein i seg.

Endret av Pax
Skrevet

Noen som har mer konkrete oppskrifter?

Gjerne med linser, ris & grønnsaker!?

Skrevet

Laksfileter i frysedisken kan du få ganske billig, og det gir sunne fettsyrer. Kan tilberedes på mange ulike måter. En veldig enkel måte er å smøre litt pesto på fileten og bake i ovnen. 175 grader til den er gjennomstekt, det tar gjerne 20-25 minutter. Husker ikke helt.

Skrevet (endret)

søren me så dyrt med sunn mat atte! Det iriterer meg veldig for tiden!

toro tomatsuppe, er det sunt?

Endret av theamoren
Skrevet

toro tomatsuppe, er det sunt?

Ikke all sunn mat er dyrt. F.eks. havregryn er utrolig sunt, og en 750 g pakke er rimelig.

Ved moderat inntak er det vel lite mat som er direkte usunn. Men jeg tror ikke sunn er den første merkelappen jeg ville satt på toro tomatsuppe. Innbiller meg at den inneholder litt for mye salt.

Skrevet

Du kan få like billig og bedre tomatsuppe ved å bruke en boks tomater, koke opp, ha i krydder/urter, litt tomatpuré og evnt en skvett melk/fløte. (og makaroni eller egg om du vil det)

Skrevet

Linser og bønner og sånt noe er ikke dyrt, og spesielt ikke hvis du kjøper det på "innvandrerbutikker". Tofu.

Toro tomatsuppe er vel ikke akkurat sunn, nei ;) Er vel ikke mye i den som er bra for deg.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Store pakker med knekkebrød, noen musliblandinger, grønnsaker og frukt på tilbud (alltid noe friskt på tilbud...), kikerter (jeg moser ofte kikertene med en pose tacokrydder og litt vann)! Hermetikk - bønner, mais, erter...

Skrevet

Spiser dere kjøtt og fisk? Seifilet er billig (men ikke alltid av så god kvalitet). Annen fisk kan også fåes relativt rimelig. Kylling. Svinekoteletter er ganske billig, og man trenger ikke spise tre pr prs pr måltid.

Ellers enig i linser og bønner, og erter. Rotgrønnsaker er også billige og anvendelige. Og byggryn er nærmest gratis og et bra alternativ til ris :ler:

Skrevet

Sunn mat er slett ikke dyrt, men det krever gjerne litt mer innsats fra kokkens side enn Toro tomatsuppe ;) .

- Som allerede nevnt er bønner, linser, gryn, erter, ris og pasta til dels svært billig.

- Frossenfisk av forskjellig slag er billig og fungerer helt greit i f.eks. fiskekaker og -grateng.

- Hermetiske tomater er billig.

- Poteter og løk er billig.

- Mindre "edle", men likevel rene kjøttvarer som f.eks. nakkekoteletter og forskjellige typer kjøtt som kun egner seg til koking er stort sett billig.

- Lever er billig. (Hjemmelaget leverpostei er både bedre og sunnere enn den som kjøpes ferdig).

I tillegg er det mange andre råvarer som er billige, men stikkordet er vel nettopp råvarer.

Skrevet

Hva med kylling og grønnsaker i wok? Bor du nær en såkalt innvandrerbutikk som selger grønnsaker, blir det jo ofte billigere å handle grønnsaker og frukt der.

Skrevet
Linser og bønner og sånt noe er ikke dyrt, og spesielt ikke hvis du kjøper det på "innvandrerbutikker". Tofu.

Toro tomatsuppe er vel ikke akkurat sunn, nei ;) Er vel ikke mye i den som er bra for deg.

Hva er det som er så usunt med Toro tomatsuppe? Muligens saltet, men det er vel det eneste?

Ingredienser Toro tomatsuppe: (hentet fra www.toro.no)

Maisstivelse, tomat (23 %), hvetemel, sukker, salt, skummetmelk, vegetabilsk fett, smaksforsterker (natriumglutamat), gjærekstrakt, løk, farge (paprikaekstrakt, beta-apokarotenal), syre (sitronsyre).

Nettovekt/Nettoinnhold:

99 g - gir 10 dl - 4 porsjoner

Oppbevaring:

Tørt og ikke over normal romtemperatur.

NÆRINGSVERDIER Pr. 100 g (1 dl) tilberedt suppe

Energi 140 kJ (35 kcal)

Protein 1,0 g

Karbohydrat 6,0 g

Fett 0,5 g

Salt pr. dl suppe: 0,9 g

Skrevet

Spørsmålet blir da hva du finner på den ingredienslisten som er sunt og bra? ;) Næringsrikt? (Hvitt mel, sukker, salt, natriumglutamat....flotte greier.)

Skrevet

I forhold til innholdet av næring er den heller ikke billig og uten tilbehør er det heller ikke nærheten av å kunne kalles middagsmat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...