Gå til innhold

snorking/krangling

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest nøkkelen

Her om dagen vekket jeg samboeren fordi han snorket så fryktelig at jeg ikke fikk til å sove.

Hadde prøvd å legge meg inn i stua, men der fikk jeg ikke sove pga. all trafikken som kjører forbi.

Samboer'n lå altså og sov på ryggen, og da pleier han å snorke mye høyere enn normalt. Jeg dyttet forsiktig borti han, og spurte om han kunne legge seg på siden.

Det gjorde han, men etter 10 min. sto han opp, og var skikkelig forbanna. Han banna, ropte og slo knytteneven i veggen (bla. veggen til naboen) flere ganger. Han var forferdelig sint fordi jeg hadde vekket han. Jeg ble skremt, jeg!

Så satte han seg i stua og begynte å spille dataspill. Etter et par timer sovnet jeg, og da han oppdaget det, vekket han meg. Jeg spurte om jeg hadde snorket eller noe, men han svarte at siden han ikke fikk til å sove, skulle fa*** i helv**** ikke jeg få sove heller.

Hva skal jeg si til slik oppførsel??? Jeg ble ganske sjokkert. Han er en voksen mann på 33 og har ingen søvnproblemer. (annet enn denne gangen, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vega

Han virker ikke helt god.

Jeg tror jeg hadde lurt ganske mye, på hvem som skjuler seg bak masken? Det er da vanlig å kunne gi sambo en dytt når han snorker? Selv har jeg ikke det problemet, ikke fordi han ikke snorker, men fordi jeg bare hører på ett øre - og følgelig kan snu meg og stenge alle lyder ute.

Ser ut som han har store problemer med å styre aggresjon, også lenge etter at han har våknet og burde ha roet seg ... Kjenner du han? Dvs. har dere bodd lenge sammen og dette er første gang han har føket opp?

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Hvis du ikke kan dytte til din samboer når han snorker uten å få huden full - så hadde jeg tenkt meg om to og tre ganger.

Spør han hva du skal gjøre neste gang du ikke får sove pga. snorkingen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Enig med Vega.

Ville snakket med ham om det på en rolig og sivilisert måte, hva han syntes om slik oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

:o Hadde ikke jeg kunnet dytte borti min kjære når han snorker, så hadde jeg blitt gaaal! Takler selv ikke snorking - og jeg syns oppførselen til din sambo er under enhver kritikk! Tenkte i utgangspunktet at han nok måtte være i ørska - jeg kan også bli rimelig forbanna når jeg blir vekka sånn og er litt "utafor" - men det ser jo ut til at denne typen var ved full bevissthet etter som han spilte dataspill og vekka deg etterpå... :o

Hvis ikke han kan gi noen GOD forklaring på sin oppførsel og ber om unnskyldning for episoden, så syns jeg faktisk at du må vurdere hvor mye snorking og aggresjon du er villig til å leve med... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo? Er det ikke bedre å fundere på det som skjedde FØR denne episoden?

Kanskje dere hadde kranglet, uten at samboeren din ikke fikk løst det, eller det er noe som har irritert ham veldig mye og så var dette dråpen?

Kanskje han skulle noe viktig i morra? (ikke god nok grunn til å reagere sånn da men).

Men jeg ville spurt ham om det var noe som hadde plaget ham før dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min samboer, ja da hadde jeg blitt jeg vurdert om han kanskje er litt ustabil.

Det er jo ingen grunn til at man skal oppføre seg slik.

Jeg hadde prøvd og prate med han og spurt hvorfor han gjorde det.

Også hadde jeg kjøpt meg ørepropper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer snorker noe JÆVLIG :evil:

jeg dunker litt borti han

så legger han seg på siden.

Hadde jeg ikke kunne gjordt det hadde jeg aldri fått sovet

Nei synes han tok litt hardt i

og du må jo snakke med han

går ikke ann og oppføre seg slik :frustrert::sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Dersom dere har kranglet i forveien - kan det kanskje forklares under tvil - særlig om han hadde en viktig avtale dagen etter - jobbintervju f.eks.

Tror om sambo hadde noe kjempeviktig neste dag, så ville jeg gått og lagt meg et annet sted - slik at han var uthvilt neste dag. Ellers synes jeg man kan dytte litt forsiktig når de snorker.

Hva med hvert sitt soverom? Noen velger det ... men kanskje når de kommer opp i åra.

Nå er jo ikke det problemet ditt, men hans reaksjon - prat med ham - synes han det skal være slik? Da har han (du) et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette tror jeg er et problem i de fleste hjem. Altså snorking!

Denne oppførselen var ikke veldig bra.

Men jeg selv er en som snorker. Jeg snorker mye :o

Men tro meg. Jeg forstår godt folk sin mening om oss snorkere og at de selv ikke får sove da vi snorker. Og at dette er irriterende.

Men!!!!

Tro ikke at vi synes det er moro å holde dere våkne fordi vi snorker. Jeg har vært hos Ørten leger, vært til operasjon osv. Men dette har ikke hjulpet.

Skulle ønske det fantes en tryllekunst som kunne forårsake at jeg snorket mindre.. eller rett og slett ikke snorket i det hele tatt.

Snorkingen kommer stort sett da jeg er mer sliten enn ellers.

Det er heller ikke noe moro da du må legge deg i stua da du helst kunne tenke deg å ligge tett inntil din elskede.

Den eneste som setter stor pris på dette er katten.... som får ligge på dyna og male. :lol:

Man kan ikke splitte lag fordi den ene snorker?????

Man må snakke sammen, finne en løsning på dette... så gjøre det beste ut av det.

Jeg mener man skal ikke forstyrre en andres søvn... søvn er viktig svært viktig.

Så hvis noen har gode råd er det ikke noe i veien for at de blir lagt inn her...

Hilsen en som savner plassen sin i sengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi!

Da jeg leste dette innlegget tenkte jeg at denne reaksjonen kan skyldes to ting:

1)

Han er utrolig hårsår på dette med snorking.

Men hvis det er tilfelle, har du vel allerede merket det? Regner med at dette ikke er første gangen dere "snakker" om det. Det er klart at det er et problem med snorking, men det må vel være mulig å løse det?

2)

Han har et stort problem når det gjelder å styre sinnet sitt.

Utrolig oppførsel av en voksen mann spør du meg! Mannen min kan jeg vekke om natta uansett hva det er, en dårlig drøm/at jeg ikke får sove/at jeg kom på noe vi skulle ha snakket om/sex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så där får han bara inte bete sig!

Sök hjälp!

Framför allt för snarkningen. Det finns hjälp att få. Snarkning är inte bra för hälsan, den som snarkar sover sämre, får sällan sova ut och är ofta trött under dagarna.

Är det som med min man att han även har andningsuppehåll försätts kroppen i "livshotande" lägen flera gånger i timmen. Adrenalinet pumpar till och pulsen ökar. Det är stressande och många som snarkar har även symptom på stress, tex med magen.

Överviktiga snarkar också mer än normalviktiga personer eftersom det är trängre i halsen.

Eftersom det finns många olika slags snarkning är det viktigt att ni får mätt och testat hur han snarkar för att kunna bli av med snarkningen. Det kan vara en operation (finns olika varianter på de), det kan vara en bettskena eller en luftmask han ska ha på sig.

Förhoppningsvis är han irriterad för han under en längre tid snarkat och sovit dåligt, men han måste försöka sova - och inte bråka med dig för det. Sök hjälp med snarkningen i första hand - för hans hälsas skull.

Har han dessutom problem att styra sinnet sitt har ni mer att jobba med...

lycka till

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Må jo være en sinnsykt heftig drøm du ødela for ham.....

Men uansett, det der kan bare ikke aksepteres. Du er nesten nødt til å ta ham fatt for det der, og si hva du mener. Er liten vits i å skjemme dere ut for naboene.

Er sikkert kanskje bare et engangstilfelle, men desto viktigere er det da å si ifra. Det gir tross alt ham trygghet også.

Og hva snorkingen angår, så er det bare å gi ham informasjon fra søvnklinikker og lignende, som kan hjelpe ham med problemet. Jeg snorker som et uvær selv (jeg unnskylder det med at jeg er bilentusiast, og hermer etter V8'ern), men skjønner uten problemer at det ikke fungerer å få nattero når jeg ligger og sager ved. Jeg har null problemer med å fikse litt i halsen, det bør han klare også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er vanskelig å vekke når han snorker og "klikker" når du endelig klarer det, så kan dette faktisk være en "sykdom" på lik linje med å gå i søvne. Snorking kan føre til oksygenmangel i hjernen som igjen fører til at kroppen, enkelt forklart, våkner uten at hjernen gjør det . Ukontrollert sinne er en vanlig reakson.

Problemet oppstår gjerne i slutten av 20-årene og begynnelsen av 30-årene (Musklene som holder ting på plass og siker gjennomstrømning av luft begynner å svekkes allerede da). Hvis han overhodet ikke reagerer slik til vanlig ville jeg ha bedt ham oppsøke lege. Psyken og underbevisstheten er kompliserte mekanismer så bare en erkjennelse av problemet kan faktisk hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nøkkelen

Hei! Takker alle for svar!

Mange her har spurt om han skulle noe spez dagen etterpå, i et møte, osv., men nei, det skulle han ikke.

Jeg tok meg en prat med han, forklarte hvordan saken lå an og at jeg ikke likte måten han taklet det å bli vekket på. Men det stilte han seg totalt uforstående til. Jeg har også undersøkt mulighetene for å ta "snorkeoperasjon", og viste han info'en jeg hadde samlet inn. -Men nei, det var ikke aktuelt, fordi det kostet altfor mye, mente han, dessuten er han redd for å legge seg under kniven. Det siste skjønner jeg jo. Jeg foreslo at vi kunne dele på operasjons-utgiftene, men det ville han heller ikke.

Han synes det er helt greit at jeg sover i stua - men det synes ikke jeg! Jeg får ikke sove der heller pga. høy trafikkstøy. Seff nekter han å sove i stua selv!!! Men det må han nok! Synes jeg har strukket meg mer en langt nå, så nå "kaster" jeg han inn i stua!

Hilsen Nøkkelen.

Ps! Ja, jeg har prøvd ørepropper, men synes det var ubehagelig å sove med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...