Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nær kjennskap til en kjent skokjede i Skandinavia og ønsker å høre om flere har samme erfaring: Som franchisetaker bør du helst ikke ha regnskapserfaring, du blir møtt med hallelujastemning og "venneprat", du får inntrykk av at de stiller opp for deg i alle sammenheng du har behov for det. De som har stusset på franchiseavtalen (som forresten er umulig å skjønne) blir av franchisegiver omtalt som dumme/vanskelige, de som har gått konkurs blir omtalt som dårlige selgere, og de baksnakker franchisetakerne ganske stygt.

Når du har signert kontrakten og er kommet igang, oppdager du at du ikke har noen bestemmelsesrett. Kjeden bestemmer hvilke sko du skal ha i butikken, og det nytter ikke om du sier at disse ikke selger. Kjeden tar det aller meste av din fortjeneste, og halvparten går med stort underskudd eler i verste fall - går konkurs. Først da oppdager du at selv om du har et aksjeselskap, så har kjeden beskyttet seg ved at du står personlig ansvarlig for gjelden til dem. Dvs. at du kan miste alt du eier og har og stå igjen personlig konkurs. Du må bruke deres regnskapsfører. Skal du selge må de nye eierne betale franchisegiver flere hundre tusen på nytt for å bruke navnet - selv om det er samme butikk !! Selv tar franchisegiver ut mange millioner i utbytte, mens du sitter som svarteper.

Jeg mener: Styr unna disse utsugerne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste erfaringen jeg har fra franchisetakere er å være arbeidstaker for de, og det var ikke noe gøy da alt de tenkte på var penger! Uansett hvor mye jeg anstrengte meg så gjorde jeg aldrig en god nok jobb...

Gjest Gjest_Hmm_*
Skrevet

For det første, så er det veldig lurt å la en advokat se på franchiseavtalen. Da unngår du slike ting som du nevnte. Alle franchisetagere vet jo at enn må bruke franchisegivers regnskapsfører. Jeg ser ingenting negativt med det, for da slepper du å sitte med det selv. Eller måtte hyrre inn en regnskapsfører, som er veldig dyrt. Når du er franchisetaker så får du en pakke, og det er viktig å vite hva som innebærer denne pakken. Det gjelder både avtaler og regler.

Og det er jo veldig dumt når all innkjøp er sentralstyrt, fordi moten/stilen varierer fra by til by.

Dumt du fikk såpass dårlige erfaringer med denne kjeden.

Jeg kan ane meg hvilken kjede det er snakk om. Er det den jeg tror det er, så er ledelsen der veldig uproffesjonelle.

Skrevet

Har vært franchisetaker innen en annen bransje, ingen god opplevelse. Av de 15 franchisetakerne som "var med" i samme by da jeg startet er kanskje 3 igjen. Jeg gikk bittelitt i pluss da butikken ble lagt ned kun pga. rot fra ledelsen (butikken ble nedlagt, de glemte å sette meg over på fastlønn de siste mnd. slik de hadde tenkt, og jeg fikk andel av inntektene fra sluttsalget, som ble en grei slump), men var da så sliten etter å ha jobbet 60 timers uker for å spare lønninger at jeg emigrerte til utlandet i to år ;) Moralen er: undersøk NØYE med noen som har vært i kjeden, og følg magefølelsen (jeg gjorde ikke det og fikk svi). Få alle tall på bordet, svinn, lønnsutgifter etc. etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...