Gå til innhold

Strikkepinner på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å ha strikkeppinner av tre på fly?

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

"Skal fly fra Gardermoen må du først passere sikkerhetskontrollen. Da gjelder det å ha sjekket inn sakser, neglefiler og strikkepinner med bagasjen først"

Så niks, ikke i lov hverken i tre eller annet.

Skrevet
"Skal fly fra Gardermoen må du først passere sikkerhetskontrollen. Da gjelder det å ha sjekket inn sakser, neglefiler og strikkepinner med bagasjen først"

Så niks, ikke i lov hverken i tre eller annet.

Feil. Strikkepinner er tillatt (fløy selv fra Gardermoen for et par dager med x antall strikkepinner i håndbagasjen, og spurte ved innsjekk bare for å være heeeeelt sikker) Pinnene kan visstnok ikke være lenger enn 20 cm. Se her: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=136384

Gjest StockDama
Skrevet

Drøyt....man kan lett skade noen alvorlig med strikkepinner, selv under 20 cm. Skamme seg flyplassen.

Skrevet
Drøyt....man kan lett skade noen alvorlig med strikkepinner, selv under 20 cm. Skamme seg flyplassen.

Enig...

Og jeg hadde nok i tillegg blitt GAL av å høre klikkingen fra pinnene ;)

Skrevet (endret)
Enig...

Og jeg hadde nok i tillegg blitt GAL av å høre klikkingen fra pinnene ;)

Dersom man bruker bambuspinner blir det ingen klikkelyder. Bambuspinner er "støyfrie". ;)

Endret av Grønt blad
Skrevet (endret)

Jeg spurte mannen i innsjekken på gardermoen om dette - han visste ikke, men antok at det ville gå greit å få de gjennom sikkerhetssjekken. Så jeg tok sjansen, og det gikk bra. Det var i januar..

Edit: Og de var av metall...

Endret av ingefær
Skrevet

Jeg har hatt med meg strikkepinner gjennom sikkerhetskontrollen mange ganger. Det har aldri vært noe problem.

Skrevet

Synes jeg ser World Trade Towers-terroristene kapre fly med å true med strikkepinner :ler: strikkepinner kan sikkert brukes til mye brutalt, men det er vel neppe "the weapon of choice" for tøffe terrorister?

Ikke misforstå meg, strikkepinner kan sikkert gjøre stor skade i rette hender, men jeg tror ikke flyplassansatte gjør en stor feil når de ser folk litt an og lar de fleste få ta med seg strikketøyet ombord.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg sendte mail til Norwegian for et par måneder siden, og jeg fikk svar om at det var lov. Jeg har også reist med strikkepinner noen ganger det siste halvåret, og har ikke blitt stoppet.

Hvis man skulle nekte strikkepinner, mener jeg at de også burde nekte penner, nøkler osv.

Skrevet

Ja de reglene er litt merkelige.. Det er lov å ha med seg strikkepinner, men ikke pinsett.

Flykaprer: "Hvis du ikke gjør som jeg sier, så napper jeg deg!"

Gjest Gjest
Skrevet

På de flyene jeg pleier fly med er det seriøst så trangt at man sitter med sidemannens albue i siden hele turen. Da ville det ikke vært særlig behagelig om vedkommende strikket. Bomp, unnskyld, bomp, unnskyld, bomp, unnskyld :fnise:

Skrevet
Ja de reglene er litt merkelige.. Det er lov å ha med seg strikkepinner, men ikke pinsett.

Flykaprer: "Hvis du ikke gjør som jeg sier, så napper jeg deg!"

Både strikkepinner og pinsett er lov. Neglsaks også for den saks skyld.

Skrevet
Både strikkepinner og pinsett er lov. Neglsaks også for den saks skyld.

Da har de slakket opp reglene. Anne B. Ragde var på nyhetene en gang, i innsjekkingssituasjon, og hun var ganske frustrert fordi hun måtte levere fra seg yndlingspinsetten sin. Hun klagde over at det går flere år mellom hver gang man finner en pinsett som er så god!

Skrevet
Da har de slakket opp reglene. Anne B. Ragde var på nyhetene en gang, i innsjekkingssituasjon, og hun var ganske frustrert fordi hun måtte levere fra seg yndlingspinsetten sin. Hun klagde over at det går flere år mellom hver gang man finner en pinsett som er så god!

Jeg vet det var ganske ille rett etter 9/11 da også neglsakser ble tatt, men de tre årene jeg jobbet i sikkerhetskontrollen (fra 2004) tok vi aldri en pinsett. Det står heller ikke i reglene at det er ulovlig, så man kan trygt ta det med seg. Sakser med en bladlengde opp til 6 cm. er også lov.

Gjest Gjest
Skrevet

Anne B. har vel uansett råd til å sende pinsetten til seg selv i posten om det er så viktig :)

Skrevet

Jeg har måttet pakke opp heele toalettmappa for å gi fra meg en negleklipper!! Så JO, det går an!!

Dette var på gardemoen, og tror det var sommeren 2004.

Skrevet (endret)
Anne B. har vel uansett råd til å sende pinsetten til seg selv i posten om det er så viktig :)

Det hadde hun helt sikkert, eller enda enklere, hun kunne sjekket den inn i bagasjen. Men når man ikke har tenkt så langt, og kommer til sikkerhetskontrollen, så er det for sent! Da tviler jeg på at det er mulighet til verken å kalle tilbake kofferten for å legge pinsetten dit, eller stikke en tur på postkontoret. Det du ikke får ha med gjennom sikkerhetskontrollen må bare bli liggende igjen.

Som feks en flaske syltetøy, som securityvaktene på flyplassen i sommer syntes var veldig skummel..

Endret av Malibulita
Skrevet

Greit med regler altså, men da bør de følges opp likt. I sommer ble mormor på 71 år stoppet, og ble tatt fra neglefilen.

Da ser de ikke mye an folk, spør du meg :fnise:

Skrevet

Da er det jo greit å sjekke opp reglene på forhånd, slik at man kan fortelle folk som ikke kan jobben sin om hva som er rett... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...