Gjest Gjest_jente_* Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Trenger tips til hvordan jeg skal spise . Vil få en stram kropp til sommeren og begynner nå. Skal ha 3 dager i uken der jeg trener styrketrening. Så skal jeg trene spinning to ganger i uken . Og pilates de andre dagene.. Hvordan høres dette ut? Har dere noen andre tips til hvordan jeg skal trene ? Vil helst trene hjemme.. Spinning , har trimsykkel.Men svømmer på tirsdager. Mat har jeg ikke peiling på hva jeg skal spise.. Er det noe jeg bør holde meg unna av mat? Og hva er bra og spise, og hvor mange måltider skal jeg spise? Og hva til hvert måltid..? Trenger ganske mye hjelp for å komme helt i gang.. Håper noen vil hjelpe.
Gjest Bolledeig Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 HJELP :D Det var ikke lite heller! Jeg anbefaler deg å lese litt her, veldig mye fornuftig. Les denne først, artikkelen heter: Praktisk kostholdsplanlegging - enkle tips for deg som vil slippe å lese teorien http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=11 Skulle dette gi mersmak, les disse: http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=34 http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=30 http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=32 Står måltidsprogrammer flere steder Hvis du vil ha noen konkrete råd på fiksing av dagens kosthold, legg kostholdet til en typisk dag ut i tråden. Vær pinlig ærlig. Den eneste du lurer av å pynte på sannheten er deg selv.
Kptpower Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Trenger tips til hvordan jeg skal spise . Vil få en stram kropp til sommeren og begynner nå. Skal ha 3 dager i uken der jeg trener styrketrening. Så skal jeg trene spinning to ganger i uken . Og pilates de andre dagene.. Hvordan høres dette ut? Har dere noen andre tips til hvordan jeg skal trene ? Vil helst trene hjemme.. Spinning , har trimsykkel.Men svømmer på tirsdager. Mat har jeg ikke peiling på hva jeg skal spise.. Er det noe jeg bør holde meg unna av mat? Og hva er bra og spise, og hvor mange måltider skal jeg spise? Og hva til hvert måltid..? Trenger ganske mye hjelp for å komme helt i gang.. Håper noen vil hjelpe. Hei! For det første håper jeg du ikke gaper over for mye nå, det står at du begynner nå, du burde kanskje prøve å trappe opp, ellers kan det være lett å gå på døra! Ang måltid, siden målet ditt ikke er å gå ned i vekt? Bør du ha et godt sammensatt kosthold av proteiner, karbohydrater og fett. Du trenger ikke ha et fanatisk forhold til akkurat når du skal spise. Men frokost, lunch, mellommåltid , trening deretter mat er et greit opplegg. Kanskje litt til kvelds også. Spis nok, og spis sunt. Proteiner fra magert kjøtt, fett fra fisk, tran, vegetabilske oljer. karbohydrater fra grovt brød, fullkornspasta Det du bør unngå er mettet fett og transfett, mettet fett er det mye av i en del meieriprodukter og smør. Transfett er i mye ferdigmat og i fritert mat, så unngå dette samt chips! Ellers må du huske en kose seg dag f.eks. 1 dag i uken, hvor du spiser mer enn vanlig
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Vil helst gå ned i vekt også. Men iallefall stramme opp. Ja , skal være helt ærlig..hehe:P ,ser sikkert ikke så bra ut.. Frokost : Avatil ingenting,noe som er ganske dumt. Men egg,paprika,juice , havregrynsgrøt har jeg tenkt å begynde med. Lunsj : Burrito og\el polarbrød ,vann. Middag : Det er forskjellig ,men .Kylling , ris , pasta ,pannekaker , wok ,kalkun . Kvelds: karbonader, grønnsaker,frukt.
Gjest Bolledeig Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Det ser ut som et helt ålreit vanlig kosthold egentlig. Det gjør ingenting å droppe frokosten så lenge man ikke kompenserer for det med overspising utover dagen. Men så er det gjerne det man gjør Karbonader er greit, men jeg ville prøvd å holdt meg til mager variant. Men når du ikke sier noe om mengder, og det er så generelt at så veldig mye mer enn det går det egentlig ikke an å mene. Har du pålegg på dette polarbrødet ditt?
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Spiser som oftest bare 1. Skal lese det om kosthold:) Veldig mye kunnskap der. Har egentlig ikke noe pålegg på , men hva med kalkunpålegg fra prior eller hva det var.?De er vel magre og ikke så mye fett.
Gjest Moimoii Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Jeg vil råde deg til å finne en treningsmetode som du liker og som vil være noe du gleder deg over, hvis du ikke liker det du skal gjøre vil det ikke være veldig givende å trene etterhvert.. Anngående kosthold så er det viktig å spise lite og ofte, altså hver 3-4 time, det trenger ikke å være mer enn en håndfull nøtter eller litt frukt i de minste mellommåltidene.. Men jeg vil gi deg noen råd anngående hvordan du skal tenke! Det første du må gjøre er å sette deg et realistisk mål og en dato hvor du skal ha nådd det målet, dette skal du skrive ned og lese høyt hver dag ( på denne måten får du det inn i underbevistheten) Du skal også bestemme deg for å spise sunt og si til deg selv at du spiser sunt istedet for å tenke på alt du ikke skal spise, tro meg da spiser du det garantert. Det er veldig viktig å tenke positive tanker og fokusere på hva du skal oppnå og har oppnådd. Du må ikke fokusere på det du ikke skal gjøre og det du ikke har oppnådd. Vær takknemmlig for den ene kiloen du har gått ned istedet for å slå den på deg selv for at du ikke gikk ned tre. Og sist men ikke mist du må BESTEMME deg for å gjøre endringer i den livsstilen du har i dag! Lykke til
Glynis Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Ellers må du huske en kose seg dag f.eks. 1 dag i uken, hvor du spiser mer enn vanlig Unnskyld meg, men hun må da da slettes ikke huske det. Det er ikke alle som ender opp i overspisende fråtsere hvis de ikke har en spisedag i uken. Noen av oss klarer oss best hvis vi spiser jevnt samme mengde hver dag uten å ha en dag hvor vi kan lette på hatten og skeie ut. Hvis trådstarter tilfeldigvis er sjokoholiker så er jeg klart for en dag i uken hvor hun kan spise litt sjokolade, men det er da ikke akkurat det beste kostholdsrådet å oppfordre folk til kosedag hvis de ikke trenger det.
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Er ikke sjokoholiker. Når jeg spiser sjokolade er det som oftest mørk sjokolade. Eller sånn melkesjokolade med nonstop eller daim.men det er ikke så ofte. spiser superchips eller popdelight en gang i uken. fredag el lørdag.
Kptpower Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Unnskyld meg, men hun må da da slettes ikke huske det. Det er ikke alle som ender opp i overspisende fråtsere hvis de ikke har en spisedag i uken. Noen av oss klarer oss best hvis vi spiser jevnt samme mengde hver dag uten å ha en dag hvor vi kan lette på hatten og skeie ut. Hvis trådstarter tilfeldigvis er sjokoholiker så er jeg klart for en dag i uken hvor hun kan spise litt sjokolade, men det er da ikke akkurat det beste kostholdsrådet å oppfordre folk til kosedag hvis de ikke trenger det. Hei! Denne spisedagen er av forbrenningsårsaker, og desidert ikke for at sjokoholikere SKAL få utløp for lystene sine. Selvfølgelig kan det være greit å ha en dag i uken som man kan spise sjokolade slik at man liksom har noe å glede seg til, og som motiverer til trening resten av uka. Men grunnen til at man skal ha en dag er rett og slett av "medisinske" årsaker. (Fredrik Paulin) Hvis man minsker energiinntaket og går på diett er det et kjent faktum at forbrenningen avtar. Det er fremfor alt det basale energiforbruket som går ned og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. En måte å beholde energiforbruket er å legge inn en spisedag i uken. Det betyr IKKE at man skal forspise seg en dag i uken, men bare at man skal spise like mye som før man gikk på diett, og at du helst skal velge god, sunn mat. Spisedagen betyr altså mer mat enn på de øvrige diettdagene men du spiser fremdeles sunn mat. Hvis man vil kan man unne seg en "synd" på ca 400 kalorier. Det kan være en skål godis, is o.s.v. Det passer derimot ikke for alle siden det kan føre til at man har lyst på mer, spesielt dagen etter! En spisedag i uken øker forbrenningen og kroppen kjenner den har råd til å forbrenne fett. Virkningen av en spisedag holder seg i 2-3 dager, og det kan være lurt å velge en spesiell dag. Mange velger derfor fredag-lørdag av sosiale grunner.
Glynis Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 men bare at man skal spise like mye som før man gikk på diett Men nå ba jo ikke trådstarter om slankeråd. For alt vi vet kan det være hun må spise mer enn før for å få den kroppen hun vil ha. Da går ikke energiforbrenningen hennes ned. Hun skal trene syv dager i uken (ambisiøs start, forresten), og trenger antakeligvis ikke å kutte kalorier, men heller spise proteinrikt og sunt.
aline Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 TS: er du vant med så mye trening? har du trening som en fritissyssel du faktisk setter stor pris på? Jeg, som flere andre ser jeg, synes det høres mye ut å trene hver dag sånn helt fra dag en, dersom du ikke allerede er vant med endel trening. Selv har jeg trent flere dager i uka nesten hele tiden siden jeg var 16, og kjenner likevel at det tærer på muligheten til å gjøre andre ting også, de periodene jeg trener syv dager i uka. (noe som også sliter på kroppen min, har funnet ut at kroppen tar til seg treningen bedre når jeg har en hviledag i uka der jeg lar den slappe helt av og hente seg inn, men det er helt sikkert individuellt.) ellers ville jeg prøvd meg litt frem ang maten, pass på å spise nok. Når man spiser sunt, føler ihvertfall jeg at jeg kan spise ganske mye og likevel gå sakte men sikkert ned i vekt, og når du i tillegg trener aktivt hele tiden, så har du enda litt mer å gå på. Å spise for lite og trene mye, har jeg brent meg på, da stoppet forbrenninga helt opp i tillegg til at jeg ble utrolig sliten. Når jeg var i mitt ess, så spiste jeg ca hver 3-4 time, ikke nødvendigvis like mye hver gang, men passet på å få i meg NOE hver 3 el 4 time, om det bare var ett eple, en yoghurt eller mer mat. Kyllingpålegg og kalkunpålegg er sunt samtidig som det er ganske lite kcal i det, mye grønt kan bruke i tillegg til pålegg, både for smaken og for å få i mer av det som kroppen trenger. En ting til som jeg bommet på når jeg skulle endre kosthold en gang, var at jeg droppet nesten alt fett! Men kroppen trenger faktisk noe fett, så uten dette, var jeg forkjøla minimum en gang i måneden om ikke mer... Litt nøtter er jo sunt, ikke for mange kanskje. er ikke noen ernæringsekspert akkurat jeg, men prøver å lære litt, og gjør det via vektklubben til vg, fører dagbok over hva jeg spiser, hva jeg trener og vekt/mål. Skal ikke ned mye, og har god tid, men synes jeg lærer mye om hva jeg trenger og hva de forskjellige matvarene inneholder.
Gjest Bolledeig Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Anngående kosthold så er det viktig å spise lite og ofte, altså hver 3-4 time, det trenger ikke å være mer enn en håndfull nøtter eller litt frukt i de minste mellommåltidene.. Mye gode råd moimoii, men akkurat dette stemmer faktisk ikke. Det er ikke viktig å spise hver 3. time, det er en slankemyte. Enkelte foretrekker det, og det er helt greit, for det er ikke DÅRLIGERE enn å spise færre måltider. Men det er heller ikke bedre. For stort fokus på måltidsfrekvens kan gjøre at man går rundt og tenker mat hele dagen og det sier seg selv at ikke nødvendigvis det er det gunstigste man kan gjøre når man skal ned i vekt. Det er ikke alle som ender opp i overspisende fråtsere hvis de ikke har en spisedag i uken. Noen av oss klarer oss best hvis vi spiser jevnt samme mengde hver dag uten å ha en dag hvor vi kan lette på hatten og skeie ut. Dette er riktig. Spisedager har liten praktisk betydning for dem som ikke går på VELDIG strenge dietter som enten er veldig lav på kcal eller på karbohydrater. Enkelte ender opp med spisedager som er så omfattende at de faktisk kan nesten undergrave hele ukens innsats. For oss vanlige dødelige kan det holde å unne seg noe godt til f.eks middag (kanskje litt is til dessert?) Og det hele har vel mer en motivasjonsårsak mer enn en praktisk årsak. På strenge dietter er det ofte essensielt at man vet at på lørdag, da... Hei! Denne spisedagen er av forbrenningsårsaker, og desidert ikke for at sjokoholikere SKAL få utløp for lystene sine. Selvfølgelig kan det være greit å ha en dag i uken som man kan spise sjokolade slik at man liksom har noe å glede seg til, og som motiverer til trening resten av uka. Men grunnen til at man skal ha en dag er rett og slett av "medisinske" årsaker. (Fredrik Paulin) Hvis man minsker energiinntaket og går på diett er det et kjent faktum at forbrenningen avtar. Det er fremfor alt det basale energiforbruket som går ned og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. En måte å beholde energiforbruket er å legge inn en spisedag i uken. Det betyr IKKE at man skal forspise seg en dag i uken, men bare at man skal spise like mye som før man gikk på diett, og at du helst skal velge god, sunn mat. Spisedagen betyr altså mer mat enn på de øvrige diettdagene men du spiser fremdeles sunn mat. Hvis man vil kan man unne seg en "synd" på ca 400 kalorier. Det kan være en skål godis, is o.s.v. Det passer derimot ikke for alle siden det kan føre til at man har lyst på mer, spesielt dagen etter! En spisedag i uken øker forbrenningen og kroppen kjenner den har råd til å forbrenne fett. Virkningen av en spisedag holder seg i 2-3 dager, og det kan være lurt å velge en spesiell dag. Mange velger derfor fredag-lørdag av sosiale grunner. Igjen, med moderate kaloriunderskudd og opplegg blir ofte en spisedag bare en unnskyldning for å skeie vanvittig ut. Dette har jeg sett med egne øyne på venninner som har kjørt spisedager MEN dette rådet her var ikke så gale, det var bare litt for generelt å si "Spis mer enn du pleier en dag i uken". Da er det greit å utdype hva dette "mer" er!
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 25. februar 2008 #14 Skrevet 25. februar 2008 Skal ikke akkurat trene 7 dager i uken , men kanskje heller mer gå litt hver dag , og trene hardt 3-4 ganger i uken.
Gjest Bolledeig Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Okei, bra, for i opplegget ditt la du jo opp til 14 økter i uken Det er viktig for kroppen å ta seg inn også, så kan du etter hvert oppjustere innsatsen så formen blir bedre.
Cienna Skrevet 27. februar 2008 #16 Skrevet 27. februar 2008 Er du HELT fersk angående trening så anbefaler jeg deg å begynne å trene 2 ganger i uka...Mer enn det vil gi kroppen sjokk i starten og du vil fort bli både lei og utbrent. Det betyr ikke at du ikke kan ta deg en tur ut med rask gange 30-60 minutter hver dag(da forbrenner du faktisk 300 kcal i timen!!!!), men hard fysisk trening for en nybegynner er ikke å anbefale. Når det kommer til kosthold...lytt til kroppen. Spis når du føler at du BEGYNNER å bli sulten...ikke vent til magen uler av sult, da er det lett å sprekke. Spis masse tomater til hvert måltid( det er veldig mettende og knallgodt for huden). Du kan f.eks lage et lett måltid ut av stakt kalkunfilet med en lett saus blandet med cashewnøtter og med litt friske tomater til...knallgodt og mettende. Jeg sverger til knekkebrød som inneholder masse fiber og som hjelper både på fordøyelse og forbrenning(trege karbohydrater) Ikke tenk, som en over her sa, at du må spise hver 3.-4. time...ta sulten ved roten og spis før sulten slår til...og ikke vær redd for en spisedag i uka...det betyr ikke fråtsing, men om du er glad i poteter og fete sauser, pasta med sauser etc, så kan du godt unne deg det, samt litt sjokolade på kvelden...Mørk sjokolade er supert pga. alle antioksidantene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå