Kamikatze Skrevet 26. februar 2008 #41 Skrevet 26. februar 2008 (...) Ellers har jeg også fått en riskoker, men da koker jeg for 2 dager. Ellers kokes ris i en vanlig, billig liten kasseroll kjøpt på nettauksjon (...) Hvordan vil du si det er med riskoker istedenfor i kokekar? Hva er forskjellen? Ulemper/fordeler? Lurer nemlig på om det er noen fordeler med riskoker, eller om det er bedre å spare den tohundringsen?
Trillrund Skrevet 26. februar 2008 #42 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hvordan vil du si det er med riskoker istedenfor i kokekar? Hva er forskjellen? Ulemper/fordeler? Lurer nemlig på om det er noen fordeler med riskoker, eller om det er bedre å spare den tohundringsen? Fordelen med riskoker er at da trenger man ikke følge med så nøye. Man bare trykker inn bryteren, så stopper den av seg selv. Så kan man f eks gå i dusjen i mens... Litt mer tilvenning i forholdet mellom ris og vann, men det kommer med erfaring. Og så holder risen seg varm lenge og man får en ledig plate på komfyren. (Smart når man skal lage flere retter, eller til mange personer) PS Ang emnet: Jeg skjønner heller ikke vitsen med boil in bag ris. Prøvde naturrisen, men ble ikke fornøyd. Den ble mye bedre da jeg tok den ut av posen og kokte den med mindre vann, som vanlig ris... Endret 26. februar 2008 av Trillrund
Gjest TS Skrevet 26. februar 2008 #43 Skrevet 26. februar 2008 Men hva er det da som irriterer deg? Du klarer fint å måle opp selv, du synes det er tungvint....så da får du vel kjøpe annen ris da. Det som irriterer meg er jo at det snart ikke går an å få tak i noe annet i vanlige butikker. Alternativet på min nærbutikk er middagsris, hurtigris, basmati- og jasminris. Før fantes det litt andre typer også, men det finnes det ikke hylleplass lenger. Det har kommet mange nye spennende ristyper i det siste, men alt er boil-in-bag, og alt er overpriset, mindre miljøvennlig og i mine øyne upraktisk og tungvint. Jeg har aldri brent risen og jeg skyller den ikke. Koker opp vann, har i ris og salt, skrur ned varmen og setter på lokket. Når det er hull i risen og lite vann som renner av lokket når jeg letter på det, tar jeg risen av platen og lar den stå til det andre er ferdig. Kan ikke helt se at noe kan være enklere.
pinkybride Skrevet 26. februar 2008 #44 Skrevet 26. februar 2008 Det finnes mange typer spennede ris på invandrerbutikker. Villris, naturris, basmati, jasmin, og en type tyrkisk ris som er rundere. pluss mye mer. Det er kjempelett å koke ris, trenger ikke boil in bag for å lykkes. Det som er viktig er at du skyller risen noen ganger i vann før du koker den. fyll opp gryten med vann rør litt rundt og hell av. da vil du se at vannet er nesten hvitt. Mye stivelse i ris vettu. Tilsett vann slik at det er ca like mye vann over risen som det er ris. F.eks hvis 2 cm ris i gryta, ca to cm vann over risen. tilsett salt og kok opp risen. Når det begynner å koke skru ned platen og sett på lokk. la det dampe under lokk til den er ferdig. Blir perfekt hver gang! Hvis du synes vanlig ris er kjedelig, kan du tilsette hakkede urter,f.eks persille, dill o.l etter at nesten all vannet er dampet vekkrør dette inn i risen og la den stå til den er ferdig. urteris er nam ! Eller safran eller gurkemeie. grønne linser er også veldig godt å blande med ris. Det er bare å prøve seg frem. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #45 Skrevet 24. januar 2016 Gammel tråd,jeg vet.Men har et spørsmål.Synes ikke boil-in-bag risen smaker like godt som vanlig ris.Noen andre som er enig? Er det dårligere kvalitet på denne risen enn vanlig ris,eller er det plasten den kokes i som påvirker smaken? Anonymkode: 595b1...84a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå