Gå til innhold

Boil-in-bag ris

Fremhevede innlegg

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg har riskoker, og den villrisen jeg liker best er kun i boil-in-bag her, så da klipper jeg opp posene og har de i riskokeren :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har basmati og indisk ris a la boil in bag, og synes de er helt OK.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har en teori om at posemat er et komplott for å få folk til å betale mer for billige ting som ris, pasta, mel, krydder osv.

Det er ofte ikke særlig lettere å lage, ikke billigere, det smaker ikke bedre, og er i hvert fall ikke sunnere.

Markedsføringen går ut på at den enkelte ikke klarer å lage den maten selv, og bryter ned kjøkken-selvtilliten og matkunnskapen til folk.

Kjekt til camping og hytta da.

(Og at folk spiser det må være deres eget valg så klart.)

• Liker 1
Skrevet
Jeg har vel muligens en pose hvetemel i skapet, men jeg har hverken smør eller margarin. Og har vel i grunn ikke muskatnøtt heller (hva er det forresten, forbinder det med Donald av en eller annen grunn).

Synes ikke man skal forvente at folk skal gjøre alt på samme måte som en selv jeg, for folk flest vet vel hva som er best for dem!?

Poenget er bare at hvit saus er noe av det aller enkleste man kan lage. Hvis du kjøper en boks fiskeboller står det f eks veldig greit forklart på siden av boksen, og ingrediensene er litt smør, mel og melk (og kraft fra boksen). Det går også an å lage meljevning uten smør... Kjøper du en pose og en liter melk tror jeg du bruker mer penger og like mye tid og "evner" på å fikse sausen. Jeg synes kanskje hvit posesaus er et lureprodukt av den grunn, selv om jeg er enig i at det kan være greit på hyttetur o.l hvor man av ulike grunner ikke kan eller gidder å ha med seg alt mulig. Muskat er forresten et vanlig krydder, ikke livsnødvendig, men ganske vanlig å bruke for å smakssette hvit saus, kålrotstuing o.l. Du kommer forøvrig langt med salt og pepper.

Jeg er ellers ikke totalmotstander av poseprodukter og har brukt endel selv i sin tid, men det som irriterer meg er at mange dagligvarebutikker velger bort omtrent all variasjon i råvarene til fordel for alle posene og overpriset pakke-ris i poser eller hurtigris e.l. For det går faktisk ut over meg som må dra flere mil for å kjøpe noe bedre.

(Forresten bruker jeg ofte buljongterninger - vi har ikke noe bedre å få kjøpt her, og det funker helt greit. Jeg koker kraft selv også, men det er ikke nok til å dekke forbruket...)

Skrevet

Jeg liker heller ikke boil-in-bag ris. I tillegg til de grunnene som er nevnt tidligere, liker jeg verken å produsere mer søppel enn nødvendig eller å helle bort en del av næringsstoffene med kokevannet.

Skrevet

Bruker aldri boil-in-bag. Alfor liten porsjon for vår familie, dessuten har jeg aldri hatt noe problem med at risen brenner seg fast.

Kjøper vanligvis div. ris på innvandrerbutikker.

Skrevet
Oh, endelig noen åndsfrender!

Jeg HATER boil-in-bag ris. Jeg kan for mitt liv ikke forstå vitsen med slike. Men det er sikkert rettet mot det samme markedet som Toros hvitsaus på pose (bare tilsett smør og melk!).

For ikke snakke om melisglasur på pose :ler:

Skrevet
For ikke snakke om melisglasur på pose :ler:

Ja det er også kjekt. :fnise:

Gjest riskokeren
Skrevet
Irriterer meg grønn over disse boil-in-bag rispakkene. Det koster meg da ingenting å måle opp. Syns faktisk boil-in-bag er mer tungvint. De har jo etter hvert fått mange spennende ristyper i vanlige butikker, men alt er boil-in-bag.

Noen som har noen gode tips til hvor jeg kan finne spennende ris når jeg blir lei vanlig hvit basmati og evt. hvilke typer som er gode?

Men hva er det da som irriterer deg? Du klarer fint å måle opp selv, du synes det er tungvint....så da får du vel kjøpe annen ris da.

Det er da en grunn til at dette produktet er populært? jeg synes det er meget lettvint. Til hverdag og fest!

Skrevet

kjøper bare boil-in-bag jeg! vanlig ris setter seg alltid fast!

Og så blir de enten for harde eller for myke!

Jeg KAN vel bare ikke koke ris kunsten jeg da tenker jeg... :sur:

Skrevet

For å lære bort riskoke-hemmeligheten:

Mål opp ris.

Skyll risen godt i vann.

Mål opp dobbelt så mye vann som ris, ha ris og vann i kjele (gjerne med belegg) med tettest mulig lokk og kok opp.

Skru ned varmen til det laveste og kok til risen har trukket til seg alt vannet (helt på slutten kan man ta av lokket så risen blir litt tørrere).

Koketid pleier å stå på pakka så man er forberedt og ikke går ut av kjøkkenet for å gjøre andre ting som f eks da jeg svidde makaronien... Koketiden gjelder så lenge man har på lokket, om du koker uten lokk vil det bli mangel på vann underveis.

Hvis man gjør alt dette riktig og fortsatt svir risen skal jeg gå med på at det hviler en risforbannelse over noen :ler:

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe problem med at ris setter seg fast, så sånn sett har jeg ikke noe bruk for boil-in-bag. I tillegg er størrelsene helt feil, en pose skal rekke til to porsjoner, men med en storspist mann blir det for lite, mens to poser blir alt for mye. Dyrere er det også, og det blir mer søppel. Men jeg kjøper det for det, risen jeg vil ha finnes kun i boil-in-bag. :forvirret:

• Liker 1
Gjest Eurydike
Skrevet
For å lære bort riskoke-hemmeligheten:

Mål opp ris.

Skyll risen godt i vann.

Mål opp dobbelt så mye vann som ris, ha ris og vann i kjele (gjerne med belegg) med tettest mulig lokk og kok opp.

Skru ned varmen til det laveste og kok til risen har trukket til seg alt vannet (helt på slutten kan man ta av lokket så risen blir litt tørrere).

Hjertens enig i denne beskrivelsen bortsett fra det siste jeg har uthevet: jeg synes det er best å ta den ferdigkokte risen fra platen, og la den stå og "sette seg" i 3-4 minutter med lokket på. Da blir den perfekt - ikke for våt, men heller ikke kladdete eller sammenklistret (forutsatt at man har hatt riktig forhold mellom ris og vann i utgangspunktet).

• Liker 1
Skrevet
Hjertens enig i denne beskrivelsen bortsett fra det siste jeg har uthevet: jeg synes det er best å ta den ferdigkokte risen fra platen, og la den stå og "sette seg" i 3-4 minutter med lokket på. Da blir den perfekt - ikke for våt, men heller ikke kladdete eller sammenklistret (forutsatt at man har hatt riktig forhold mellom ris og vann i utgangspunktet).

Ja, det stemmer nok :sjenert: Det er jo egentlig undervurdert det å koke med lokk har jeg lest, lokket bør være så tett som mulig og riskoker er best, så da blir det nok ikke riktig å ta av lokket.

*men noen ganger gjør jeg det likevel*

Skrevet

Jeg ville mye heller ha investert i en riskoker, fremfor å kjøpe de dyre boi-l in- bag løsningene. Risen blir suverent mye bedre når man bruker riskoker.

Skrevet

Det der med å måle opp riktig mengde vann er bare tull. Tror dere de gjør det i India eller?

Kok opp vann - og hell oppi ris og kok så lenge som det står på emballasjen. Jeg koker alltid opp mye mer vann enn hva det står at man skal på pakken. Mye enklere også er man ikke avhengig av mål.

Når tiden er gått heller du risen over i et dørslag slik at vannet renner ut. Hell risen over i kjelen igjen - sett på lokk og la stå slik i ca. 5 minutter.

Skylle risen før koking? Det er mest for å få den ren og for å skylle vekk stivelse.

Hvor bruke boil-in-bag når det er superenkelt å koke ris i løsvekt?

Skrevet
Det der med å måle opp riktig mengde vann er bare tull. Tror dere de gjør det i India eller?

Kok opp vann - og hell oppi ris og kok så lenge som det står på emballasjen. Jeg koker alltid opp mye mer vann enn hva det står at man skal på pakken. Mye enklere også er man ikke avhengig av mål.

Når tiden er gått heller du risen over i et dørslag slik at vannet renner ut. Hell risen over i kjelen igjen - sett på lokk og la stå slik i ca. 5 minutter.

Skylle risen før koking? Det er mest for å få den ren og for å skylle vekk stivelse.

Er det sant!! der er jo problemet løst!

Gjest Eurydike
Skrevet

Trikset som brukes i mange riskokende kulturer er å ha ris i kjelen (etter å ha vasket den godt), og fylle opp med vann til det står opp til tommelfingerleddet eller første langfingerledd når man holder fingertuppen ned til overflaten av risen (kronglete å forklare, enkelt å vise).

Jeg har lært dette av både afrikanere og asiater.

Skrevet

Jeg tror heller de måler opp enn å bruke masse ekstra energi på å koke opp for mye vann. Det koster mer og tar mer tid å koke opp mer vann :) Man trenger jo ikke bruke litermål, en kopp går helt fint.

Og skylle risen gjør man for å få vekk stivelse, ja, det gjør at det ikke koker over og blir brent stivelse på kjelen og plata og mindre vann i kjelen.

Risen blir vel bløt om du bare lar den renne av? Setter du på varme igjen etterpå?

Gjest Gjest ris-spiser
Skrevet

Jeg bruker ris nesten hver dag, har gjort det i mange år. Varierer hvilken type jeg bruker, men ofte kjøper jeg på innvandrer butikker.

Har vel bare brent risen en gang, da jeg glemte å skru ned varmen. (Og hva lærte jeg? Jo, å ikke ta telefonen når man står og lager mat)

Ellers har jeg også fått en riskoker, men da koker jeg for 2 dager. Ellers kokes ris i en vanlig, billig liten kasseroll kjøpt på nettauksjon...

Bruker en del smakstilsetninger, ja. Buljonger, krydder, kraft, stekesjy....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...