Gå til innhold

Boil-in-bag ris

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Irriterer meg grønn over disse boil-in-bag rispakkene. Det koster meg da ingenting å måle opp. Syns faktisk boil-in-bag er mer tungvint. De har jo etter hvert fått mange spennende ristyper i vanlige butikker, men alt er boil-in-bag.

Noen som har noen gode tips til hvor jeg kan finne spennende ris når jeg blir lei vanlig hvit basmati og evt. hvilke typer som er gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vitsen er vel at man ikke kan brenne risen?

Jeg handler på Ica Maxi, Meny og Ultra og der har de et godt utvalg ris som ikke er "Boil in Bag." Jeg liker Jasminris og brun ris godt. Ellers kan man krydre ris med ulike buljonger og krydder for å få spennende vrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

risen setter seg ikke fast i gryta og man slipper og vaske og skure i evigheter på gryta etterpå. og dette med å slippe og måle...

jeg forguder de posene.....

Meny og Ica og sånn ja, har mange varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette tilnærmet forgjeves ette ris til risotto her om dagen, og irriterte meg over det samme. Møkkabutikken har minst ti typer ris, men alt er polert basmati eller jasminris i enten vanlig, hurtig-, eller boil in bag-utgave. Endte med å kjøpe grøtris da jeg ikke regner med å få handlet noe annet sted før noen av ingrediensene til risottoen går hen og blir dårlige. Skulle ønske de hadde flere sorter ris i stedet for å bare ha ørten dyre Uncle Bens-utgaver av samme...

Men hvordan funker boil in bag, er det som teposer, eller tette poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boil in bag er en gjennomsiktig pose med små hull i. Jeg synes jo selv at det er ganske greit å bruke sånt siden de grytene jeg har har det med å brenne fast ting i bunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor heldigvis i Oslo, så vi får kjøpt ordentlig ris som skal koke lenge hos Ali på hjørnet. Boil-in-bag blir uansett for mye for to personer som ikke spiser mye karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh, endelig noen åndsfrender!

Jeg HATER boil-in-bag ris. Jeg kan for mitt liv ikke forstå vitsen med slike. Men det er sikkert rettet mot det samme markedet som Toros hvitsaus på pose (bare tilsett smør og melk!).

Jeg fikk en gratisprøve på inidsk ris. Og gryten må vaskes akkurat like mye som ved vanlig ris. Og det var et helvete å åpne den glovarme posen. Aldri mer.

Men for å svare på spørsmålet. Hva med å smakssette risen? Buljong, safran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boil in bag er en gjennomsiktig pose med små hull i. Jeg synes jo selv at det er ganske greit å bruke sånt siden de grytene jeg har har det med å brenne fast ting i bunnen :)

Takk for oppklaring :) Klarer ikke helt å kvi meg for følelsen av at det er ekkelt å koke mat i plast, men vet jo at det er vanlig å pose-steke kjøtt, så man dør vel ikke. Uansett en lite aktuell problemstilling her i huset, risen svir seg aldri (bruker stålgryte og lav temperatur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare på resten av trådstarters spørsmål: Jeg kjøper ris på innvandrerbutikker når jeg er i byen, der har de stort sett både villris i ulike farger, naturris til ok pris og flere typer rundkornet (til risotto o.l) og langkornet ris. Ellers enig i tipset om å smakssette - du kan koke risen med løk, spisskummenfrø, buljong, safran eller gurkemeie osv. Og steke den.

På Ultra har de nok også en god del, og på Ica Maxi selv om den som er nærmest oss ikke har imponert meg på området - her florerer også hvit basmati og jasmin, og natturris fåes i bitteliten pose til 35 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boli-in-bag er for liten for vår familie, så det gidder jeg ikke. Har ikke problem med å få kjøpt annen ris akkurat, selv på et lite sted som vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

For meg fremstår boil-in-bag som en såkalt genial løsning på et ikke-eksisterende problem. Når jeg en sjelden gang har måttet kjøpe det, åpner jeg posene, måler opp og koker risen på vanlig måte, i barnslig protest. :fnise:

Jeg koker forøvrig ris i Høyang Party kasseroller med belegg - da er det umulig for risen å sette seg fast. Husk å sette ned på laveste varme så snart det koker, og kok alltid ris med lokket på (med mindre man lager risotto).

Brun ris og villris er enklere å få til, muligens, fordi den kan kokes som pasta, dvs i masse vann som helles fra når risen er ferdigkokt.

Ellers støtter jeg forslagene om pilaffris med tilsetning av krydder etc. Her er feks et forslag som passer til indisk mat:

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3377/sp...h-and-pea-pilau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i et desperat øyeblikk kjøpt boil-in-bag, for så åpne posene og tømme risen oppi esken. De hadde ikke noe annen ris i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer at risen sitter fast i gryten? En må jo da ikke brenne risen etter den er ferdig? Jeg har helt vanlige kaseroller og gryter og jeg har ikke noe problem med dette?

Jeg ser ikke noe poeng å betale dobbelt (eller mer) pris fordi jeg må få ting i en pose. Spesielt hvis det ikke er problematisk å starte med. Men greit nok - uncle benz eller hvem-det-da-lager-dem må jo leve og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh, endelig noen åndsfrender!

Jeg HATER boil-in-bag ris. Jeg kan for mitt liv ikke forstå vitsen med slike. Men det er sikkert rettet mot det samme markedet som Toros hvitsaus på pose (bare tilsett smør og melk!).

Jeg fikk en gratisprøve på inidsk ris. Og gryten må vaskes akkurat like mye som ved vanlig ris. Og det var et helvete å åpne den glovarme posen. Aldri mer.

Men for å svare på spørsmålet. Hva med å smakssette risen? Buljong, safran?

:ler: Har aldri kjøpt hvit saus på pose. Og det er jeg glad for skjønner jeg. 'Bare tilsett smør og melk?' :hoho: Hva er vitsen da? Skjønner ikke at folk går på den.. Da er det vel bare mel i sauseposen. :fnise:

Mannen i huset kjøpte boil-in-bag-ris engang fordi han som jobbet i butikken sa det var helt suverent. Det er det teiteste jeg har sett!! Ikke fikk jeg bestemme hvor mye som skulle kokes, og jeg brant meg på fingrene, det ble søl og klin overalt!

Aldri har jeg hatt problemer med at ris brenner seg fast i kjelen heller.

Det er litt som å kjøpe popcorn-popper eller pannekakesteker.. :ler:

Pannekakesteker faktisk. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Har aldri kjøpt hvit saus på pose. Og det er jeg glad for skjønner jeg. 'Bare tilsett smør og melk?' :hoho: Hva er vitsen da? Skjønner ikke at folk går på den.. Da er det vel bare mel i sauseposen. :fnise:

Jeg sjekket Toro sine sider da jeg ikke var sikker på at de lagde noe slikt, men her er hvit posesaus. Riktignok trenger du bare tilsette melk, men dog... og du sparer jo ikke tid heller. Må være for dem som absolutt ikke ønsker å ha en pose hvetemel i skapet, eller salt, pepper eller muskatnøtt for den saks skyld. (Hvem er det som ikke har smør eller margarin..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg sjekket Toro sine sider da jeg ikke var sikker på at de lagde noe slikt, men her er hvit posesaus. Riktignok trenger du bare tilsette melk, men dog... og du sparer jo ikke tid heller. Må være for dem som absolutt ikke ønsker å ha en pose hvetemel i skapet, eller salt, pepper eller muskatnøtt for den saks skyld. (Hvem er det som ikke har smør eller margarin..?)

:Nikke:

Eggeplomme og løk? :fnise:

Endret av loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hate noe, bare fordi man velger å ikke bruke det? Synes de små posene er hendige, jeg. Til vanlig bruker jeg kokekar med nonstickbelegg til ris, men det er praktisk å kunne slippe å bruke en ekstra kasserolle også, noenganger. - Bare dumpe en rispose i grønnsaksvannet, liksom.

Det ene utelukker ikke det andre, og det er ingen posetvang. Eh... bortsett fra hvis kjøpmannen kaster ut "ordentlig" ris for nisjevare. Da vurderes helt klart risnøtter...

Min favoritt er jasmin med salt og smør. Den får litt sånn popcornaktig smak. Men det finns dager, da man diskrét smetter nedi ei Toro grønnsaksbuljongterning i kokevannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter maaaange mislykkede riskokinger (svidd, ukokt ris osv) synes jeg boil-in-bag er helt genialt :)

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har vel muligens en pose hvetemel i skapet, men jeg har hverken smør eller margarin. Og har vel i grunn ikke muskatnøtt heller (hva er det forresten, forbinder det med Donald av en eller annen grunn).

Synes ikke man skal forvente at folk skal gjøre alt på samme måte som en selv jeg, for folk flest vet vel hva som er best for dem!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...