Gå til innhold

nakene i fellesdusjer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Då trur eg nok mange svømmehaller ville fått enda større problem med hudfeitt i vatnet, eg trur nok mange då hadde droppa dusjen heilt.. Skal ein krevje at folk dusjer er eg redd ein må stille dusjen gratis til disposisjon, særleg ettersom ein allereie betalar for å kome inn.

-hva med begge alternativer (tror det var det som var meningen) altså at man både skal ha gratis alle-kan-glo-dusjer, OG et alternativ for oss som ikke ønsker hverken å se andre eller bli sett nakne, der vi kunne betale.

For meg var ikke poenget å tvinge frem skillevegger i alle offentlige bad, for meg var poenget å få bl a maren til å innse at dette er et problem for folk, at det ikke bare er å "skjerpe seg" slik hun foreslo. Eller sagt på en annen måte, få henne til å skjønne at folk er forskjellige, og selvom ikke hun fryser, kan det være kaldt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sakt at det bare er å skjerpe seg, jeg prøver alt jeg kan for å ikke si dette for det mener jeg ikke! Vennligst se bort ifra alle misformuleringene som Kalorina legger på meg!!! ARG!!!

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Second.. Angsten for å måtte kle av seg ALLE klærne å være naken foran masse mennesker ER normal i forhold til angsten for å være passasjer på en buss. Du må ikke være rakettforsker for å skjønne at folk har komplekser og/eller misliker å måtte kle seg helt naken.

ok, jeg visste ikke at flertallet av voksne kvinner hadde angst for å kle seg nakne i dusjen sammen med andre kvinner, men jeg er jo heller ingen rakettforsker, så der har jeg jo svaret på hvorfor jeg ikke med en gang skjønte at dette egentlig nesten gjelder alle kvinner.

vet du, jeg må bare få si; slutt å SYT kvinnfolk, deres evinnelige redsel for nakenhet er DERES problem og ikke noe alle andre kan løse for dere.

Dersom det værste problemet deres er at dere ikke LIKER å kle dere nakne i dusjen på badeland, så bør dere heller takke dere lykkelig over at dere ikke har værre problemer.

og om dere faktisk mener at andre skal tilrettelegge og bruke masse ekstra penger, som for mange er totalt unødvendig, fordi dere ikke LIKER å kle dere nakne sammen med andre kvinner (og barn), så kan jeg ikke annet en å riste på hodet og tusle ut herfra. Jeg gikk fra å forstå at det kan være ett problem, til å innse at dere LAGER det til ett mye større problem en det egentlig er, vil man ha noe å klage over, så klarer man det alltids, så keep up the good work og finn på noe annet i helga en badeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Kan eg stille eit spørsmål her til dei som slit med å vere nakne i garderobar, dusjar osv, og det ville vore bra om eg fekk skikkelege svar, og ikkje berre hakking... :)

Kva er det som gjer det vanskeleg? Grei ut!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg stille eit spørsmål her til dei som slit med å vere nakne i garderobar, dusjar osv, og det ville vore bra om eg fekk skikkelege svar, og ikkje berre hakking... :)

Noen kvinner trenger jo ikke en forklaring på hvorfor de har div preferanser, det bare er sånn! Noe jeg forresten tror mange menn ergrer seg over...

Men for all del, hvis en her kan gi et fornuftig og forståelig svar som vi ikke allerede har diskutert så skal jeg legge inn håndkledet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt maren. Du har ikke sagt direkte at det bare er å skjerpe seg, men ut fra innleggene du har skrevet så oppfattes innholdet slik. Å nekte for det blir for dumt.

Du skriver om å "snakke litt fornuftig til seg selv", at de som føler at de ikke er perfekte må slutte med det og om å velge å ikke lage det til et problem. Og de som fortsatt har problemer med det bør vurdere terapi. Hvis det ikke er å formidle et budskap om å skjerpe seg så vet ikke jeg.

Det er selvsagt ikke noe galt i det, og i en ideell verden hadde alle vært tilfreds med seg selv og uten blygsel kunne sprade naken rundt. Bluferdighet vil vel også være et fremmedord. Men jeg synes det blir for enkelt å feie problemet av banen med at en "bare" må endre holdninger som er vel etablert i samfunnet og om en "bare" tenker logisk så skal alt løse seg. Det er faktisk ikke så enkelt. For en del er dette faktisk et reelt problem (ikke den verste plagen en kan ha i livet, men en må da få ytre et ønske om endring likevel), og selv om enkelte ikke ser problemet så er det likevel der. Jeg synes flere i denne tråden viser lite forståelse for at vi faktisk er forskjellige. Noe som er kjempevanskelig for meg er kanskje en selvfølge for deg - og motsatt. Jeg tar ikke å fnyser av andre sine problemer bare fordi jeg ikke sliter med det samme selv.

Det er selvsagt den enkeltes problem, ikke samfunnet. Men det hadde vel ikke kostet samfunnet en formue om svømmehallen spanderte på seg en dusjforheng-bås pr. fellesdusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Titta.

La meg bare få si det (en gang til)

Jeg har overhodet ikke noe problem med hvordan jeg ser ut. Jeg ser helt normal ut, passe høy, passe former, passe pupper, passe farge på kjønnshår og så videre. Det er ikke noe galt med meg, jeg ser ut som en helt vanlig kvinne på min alder. For meg ligger saken i det å ha et ønske om privatliv. Jeg har veldig liten lyst til å se andre mennesker nakne, og jeg har veldig liten lyst til å la andre seg meg naken. Det har med privatliv, et ønske om å ha noe for meg selv, tanken på at jeg kan være stort sett alene om å vite hvordan jeg ser ut uten klær. Jeg går i svømmehaller og bader. Men det er ikke dermed sagt at jeg liker å dusje naken sammen med andre nakne mennesker (damer)

Og jeg ville ønsket veldig velkommen en svømmehall som tok dette på alvor, som satte opp skillevegger, og som skjønte at man kanskje har sett seg litt lei på at det er pupper og lår og naken hud snart uansett hvor man snur seg i dette landet. Det er HER sakens kjerne ligger, ikke i misfornøydhet med eget utseede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg....

Maren du er ganske så sneversynt....

Du skrev det jeg tenkte! :)

Vet du at man kan misbrukes på andre måter enn via voldtekt og incest? Vet du at mobbing også er en form for misbruk? Psykisk misbruk er vanskelig å bli kvitt, men man får ikke legehjelp fordi de ikke har kapasitet! Dessuten er det noe mange mener ikke er så farlig fordi "alle" har blitt mobbet.

Det er ingen tvil om at man ikke ønsker det kroppssynet man har i dag, men det kan man ikke knipse bort fra mennesker som allerede er rammet av det.

Enig i det ja.....

Jeg er også en av de som ikke liker å dusje naken. I fellesdusjene står barn og ungdom og nistirrer på folk. Det er ikke særlig gøy å bli stirret på selv om de kanskje beundrer et par store bryster, eller hår på tissen som de selv ikke har.

Jeg har arr og et merke på huden som har tiltrukket seg mye oppmerksomhet opp igjennom. Tror du det er fryktelig morro å få bekymrede blikk hver gang man skal svømme fordi alle tror du har blitt slått eller misbrukt? Spesielt gøy er det i allefall ikke når jeg møter min samboer i bassenget etterpå... Og ja, jeg vet det ser ut som et grusomt blåmerke for det har flere spurt om...

Jeg dusjer mye lengre enn mange andre og vasker med godt med såpe, både over og under badedrakten. Jeg har ingen tro på at de som løper nakne ut og inn av dusjen er renere enn meg.

Dessuten synes jeg det er fryktelig knotete å dra på seg badedrakten når man er våt :forvirret:

Ser at Sunshine nevnte dette med at det kroppssynet vi har i dag ikke bare kan bli knipset vekk og det er jeg enig i. Men det er vår, ja alles jobb å endre dette mønstret.

At folk har sjenerende merker her og der må de faktisk bare leve med, jeg sier ikke at det er uten betydning at de synes det er ille. Men det er faenmeg deres problem og det er ingen som synes de er ekle for det!

Jeg prøver alt jeg kan å ikke være sneversynt, men jeg synes nå at noen her er litt håpløse når det gjelder å være logisk og virke som et voksent og tenkende menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt den enkeltes problem, ikke samfunnet. Men det hadde vel ikke kostet samfunnet en formue om svømmehallen spanderte på seg en dusjforheng-bås pr. fellesdusj.

det hadde sikkert vært mulig for svømmehaller og spandert på seg EN bås, problemet er vel at de som virkelig trengte denne båsen, måtte stått i kø og ventet på alle de som bare hadde en preferanse som gjorde at de gjerne ville bruke den båsen. Ikke fordi de trengte det, ikke fordi det ville vært ett direkte hinder for dem om de måtte bruke de åpne dusjene, men fordi,når den var der, så ville de brukt den istedenfor. Uten tanke på at den faktisk var der for de som faktisk slet med å bruke de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede forklart hvorfor jeg ikke liker det. Les litt bakover så ser du.

Ærlig talt maren. Du har ikke sagt direkte at det bare er å skjerpe seg, men ut fra innleggene du har skrevet så oppfattes innholdet slik. Å nekte for det blir for dumt.

Du skriver om å "snakke litt fornuftig til seg selv", at de som føler at de ikke er perfekte må slutte med det og om å velge å ikke lage det til et problem. Og de som fortsatt har problemer med det bør vurdere terapi. Hvis det ikke er å formidle et budskap om å skjerpe seg så vet ikke jeg.

Det er selvsagt ikke noe galt i det, og i en ideell verden hadde alle vært tilfreds med seg selv og uten blygsel kunne sprade naken rundt. Bluferdighet vil vel også være et fremmedord. Men jeg synes det blir for enkelt å feie problemet av banen med at en "bare" må endre holdninger som er vel etablert i samfunnet og om en "bare" tenker logisk så skal alt løse seg. Det er faktisk ikke så enkelt. For en del er dette faktisk et reelt problem (ikke den verste plagen en kan ha i livet, men en må da få ytre et ønske om endring likevel), og selv om enkelte ikke ser problemet så er det likevel der. Jeg synes flere i denne tråden viser lite forståelse for at vi faktisk er forskjellige. Noe som er kjempevanskelig for meg er kanskje en selvfølge for deg - og motsatt. Jeg tar ikke å fnyser av andre sine problemer bare fordi jeg ikke sliter med det samme selv.

Helt enig i hvert eneste ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Sunshine nevnte dette med at det kroppssynet vi har i dag ikke bare kan bli knipset vekk og det er jeg enig i. Men det er vår, ja alles jobb å endre dette mønstret.

At folk har sjenerende merker her og der må de faktisk bare leve med, jeg sier ikke at det er uten betydning at de synes det er ille. Men det er faenmeg deres problem og det er ingen som synes de er ekle for det!

Jeg prøver alt jeg kan å ikke være sneversynt, men jeg synes nå at noen her er litt håpløse når det gjelder å være logisk og virke som et voksent og tenkende menneske.

Kanskje folk kan lære seg å slutte å glane da?

Tror du jeg synes det er kult å få spørsmål om noen har slått meg til stadighet? Tror du samboern min synes det er veldig kult at de samme menneskene ser oss sammen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen her på død og liv skal underdrive det jeg skriver til at jeg bare har bedt folk om å skjerpe seg, vel jeg må bare si meg uenig. Jeg prøver å nå fram til disse med fornuft, men det nytter ikke.

Som sakt, vi har mulighet til å forandre dette forvridde synet verden har på menneskekroppen, men det skal mye til. Det er sant. Jeg er bare ett menneske, og som sakt, ikke et vidundermenneske.

Det hadde ikke kostet samfunnet en formue nei, men det er ikke alle kommuner som har råd til å drifte svømmehaller i dag engang. Og når alle skal ha skillevegger i dusjene så vil helt sikkert andre ha flere luksus-tilpasninger.

Og tror dere seriøst at offentlige bad vil sette inn dusjforheng? Hvor skal de kjøpe de da? Ikea? Med gule ender på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Dinah_*

Du kunne ikke få sagt det på en bedre og mer mature måte. All ære til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje folk kan lære seg å slutte å glane da?

Tror du jeg synes det er kult å få spørsmål om noen har slått meg til stadighet? Tror du samboern min synes det er veldig kult at de samme menneskene ser oss sammen etterpå?

Akkurat som jeg har noe med dine problemer å gjøre! Alle har vi våre feil og mangler men jeg driver ikke å bryr hele verden med det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er å sette opp skillevegger. En enkel og heller ikke kveldig kostbar sak. Men jeg lurer på hvordan dere som sliter med nakenhet takler selve garderobesituasjonen? For det er jo ikke noe sted å få hengt håndkle i nærheten av dusjen man står i uten at det blir vått. Så man må tørke seg i alles påsyn, få av og på seg tøyet i alles påsyn. Personlig syns jeg den biten er verre enn selve dusjinga. Det er jo "bare" å stille seg med ryggen mot rommet når man vasker seg og tar på badetøy. Men inne i selve garderoben er det som regel så trangt at verken kan bøye eller tøye uten å komme borti andres nakne hud. Jeg ville gjerne hatt egne avlukker hvor man kunne kle av og på seg, men det ville krevd mye større garderober enn det er på de aller fleste offentlige badesteder, at det kommer ikke til å skje.

Og jo - man blir ikke ordentlig ren av å dusje med badetøyet på. Man må ta det helt av for å få såpet inn hele kroppen og kvittet seg med døde hudceller, gammel svette, bodylotion etc. Med badetøyet mer eller mindre på, vil en god del av dette sette seg i badetøyet og bli med ned i bassenget.

For øvrig bør man tenke på hvilke holdninger man sprer videre til barna sine dersom man ikke takler garderobesituasjonen på en naturlig måte. For dersom man selv viser at det er skummelt og ekkelt å være naken foran andre av samme kjønn, vil barna arve denne tankegangen. Så da er det kanskje likesågreit at man ikke tar med barna i en slik situasjon, men lar andre ta de med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-man kan kle av og på seg badetøyet inne på toalettet :D

Kjempeide! Én do på hele damegarderoben, og den er det skiftekø utenfor. De som må tisse får gjøre det i dusjen eller i bassenget. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...