Gå til innhold

nakene i fellesdusjer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Eg trur ikkje det er så realistisk å vente skiljeveggar i offentlege garderober. Dersom det ikkje hadde ein økonomisk grunn ville det sikkert vore skiljeveggar. Eg går ut i frå at det har noko med reinhald å gjere, det tek naturleg nok meir tid å skrubbe fleire skiljeveggar enn å berre høgtrykksspyle ein vegg og eit golv. Diverre trur eg realiteten er at ein må velje mellom bad som ikkje har skiljeveggar eller anna som gjer drifta dyrare, eller ikkje noko bad i det heile. Og då meiner eg det er klart best at vi får offentlege bad.

Maren, eg må seie eg trur du peikar på viktige sakar her. Mykje peppar får du og, får håpe du er tjukkhuda... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det å skamme seg over kroppen sin er alvorligere enn å ikke like fiskeboller.

Enig. Heldigvis "lider" jeg bare av det ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men er det noe som er praktisk mulig å få til i alle badehus her i landet? Har alle økonomi til det og hvem skal sjekke at den nye regelen overholdes?

Jeg vil ikke si det bare for å få noen folk her på forumet fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene finnes, det er bare et spørsmål om prioritering. Men om de som sitter og fordeler kronene har samme holdning som deg, blir det jo ikke noe. Og det er det som er poenget mitt, skal man alltid søke å ivareta kun egne behov, når man ikke kan sette seg inn i andres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene finnes, det er bare et spørsmål om prioritering. Men om de som sitter og fordeler kronene har samme holdning som deg, blir det jo ikke noe. Og det er det som er poenget mitt, skal man alltid søke å ivareta kun egne behov, når man ikke kan sette seg inn i andres?

:murvegg:

Huff, hva skal man si til sånne innlegg da... Jaja, når noen har bestemt seg for å ikke forstå så er det ikke lenger mitt problem. Slit med helsa Kalorina, jeg velger fra nå av å overse dine innlegg.

Du er mer enn velkommen til å fortsette å skrive innlegg som hentydes til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det offentlige kan ikke ivareta alles behov. Hva med de som har sosialangst og f eks ikke klarer å benytte offentlig kommunikasjon, skal det offentlige da sette opp enmannstransport? Hvor mye mener du egentlig at våre skattepenger skal av brukes til å sponse de som har problemer flertallet ikke har? Skal det offenlige legitimere alle psykiske problemer/komplekser ved å innføre særordninger for alle? Hvor mye skaltt er du villig til å betale? Og hvor mange særegenheter vil du at det offentlige skal se på som normale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige kan ikke ivareta alles behov. Hva med de som har sosialangst og f eks ikke klarer å benytte offentlig kommunikasjon, skal det offentlige da sette opp enmannstransport? Hvor mye mener du egentlig at våre skattepenger skal av brukes til å sponse de som har problemer flertallet ikke har? Skal det offenlige legitimere alle psykiske problemer/komplekser ved å innføre særordninger for alle? Hvor mye skaltt er du villig til å betale? Og hvor mange særegenheter vil du at det offentlige skal se på som normale?

Fint å se at noen klarer å tenke litt i logiske baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste svømmehaller går faktisk med underskudd og er sterkt avhengig subsidiert støtte. Det er så absolutt snakk om prioritering...hmm, holde svømmehallen åpen eller bygge skillevegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minst i min treningsenter har de skillevegg i dusjen, sånne relativt tynne glassvegg som er ikke helt gjennomsiktige..

Det er da ikke svømmebasseng der, men hvis de har klart dette hvorfor skulle det være så umulig i svømmebassengene?

Eller vent litt - er alle svømmebassengene offentlige i Norge?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg når jeg leser denne tråden, er at så mange antar at motvilje/sjenanse mot dusje naken automatisk har en sammenheng med "noe å skjule", overvekt og "stygg" kropp osv.

Selv er jeg ganske frodig og kan sikkert se utt som en fiskebolle i menneskestørrelse på bleke vinterdager :fnise: Men er verken sjenert eller har problemer med å dusje offentlig. Samtidig har jeg stor forståelse for at mange synes det er vanskelig.

En god venninne er langstrakt, slank og lytefri. Hun er ok fornøyd med kroppen sin, men sliter med alvorlig sjenanse. Hun klarer rett og slett ikke stå naken i sånne situasjoner. Jeg drar alikvel med henne til badehallen. Og hun klarer da å vaske seg ren før bad med badedrakten på. Selve prosedyren før badingen går greit. Da er det så mange som skrubber seg med badetøy alikevel.

(En dag i uken er det 18- års grense i badet, vi reiser ofte da) Verre er det etter bad ( da jeg sjelden har sett voksne som ikke tar av seg badetøyet etterpå) Da føler hun seg skikkelig "ynkelig" når alle unntatt henne står der nakne.

Og da lurer jeg...mener dere virkelig at hun ikke burde få lov til å bade i ett offentlig bad?

Personlig skjønner jeg ikke helt hvordan jeg blir spesielt renere av å dusje uten bikinien. Det er jo ikke akkurat en hånd-dusj vi snakker om her. Det er jo begrenset hvor mye men får vasket sine edlere deler i en sånn dusj. Har tilgode å se noen som skrubber seg skrittet med klut eller setter baken i været. Jeg håper da virkelig at de fleste har en normal personlig hygiene.

Når det gjelder både TS og venninnen min, har jeg ikke problemer med å bade i samme basseng som de. Men må innrømme at på en menneskefull lørdag på badeland, er det heller tanken på alle småbarna som tisser i bassenget som freaker meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var en eller annen form for "betaldusjer" i svømmehaller jeg. Hadde glatt betalt 10-20 kr der, på samme måte som på enkelte offentlige wc.

Enn så lenge får jeg bare være glad for at jeg ikke lenger er ungdom og faktisk har rett til å bestemme fullt ut over min egen kropp uten å måtte betale for det med karakterboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å dusje sammen med andre. Det har ingenting med mitt selvbilde å gjøre, jeg trives som jeg er. Det har ingenting med traumer å gjøre, jeg har ikke opplevd noe sånt. Det har simpelthen med preferanse å gjøre. Jeg liker ikke å dusje sammen med andre, på samme måte som jeg ikke liker fiskeboller, vinteren, fleeceklær eller rødvin. Det er bare sånn. Hvorfor skulle jeg ønske å forandre meg? Er det noe galt med mitt ståsted?

Dersom skattepengene skal brukes for å støtte alle menneskers forskjellige preferanser, så hadde det jammen ikke blitt mange penger igjen om ett års tid.

Jeg forstår faktisk de som virkelig sliter med nakenhet i offentlig sammenheng, pga sjenanse eller problemer med selvbildet, DE kan jeg ha forståelse med og på deres vegne hadde jeg vært villig til å betale mer for at det skulle kunne monteres inn skillevegger, men jeg hadde ikke vært villig til å betale mer, eller brukt mer av skattepengene fordi noen ville trivdes bedre om det var skillevegger.

jeg liker ikke å sitte i en offentlig kinosal, hadde jeg fått mitt eget lille avlukke, så ville problemet for meg vært løst. Og det er egentlig mye mer en en personlig preferanse, jeg sliter faktisk med angst og får anfall om jeg sitter i en stor offentlig sal, uten skjerming mot alle de andre. Mange sliter med dette også, vil det bety at det på kinosaler bør lages båser? slik at alle kan sitte i sitt lille avlukker? eller ha noen rader med avlukker her og der, slik at de som sliter med det, kan velge å bruke de? (som om det ikke hadde blitt missbrukt, for det er nok flere en de som sliter med psyken som ville foretrukket litt mer privat sfære der=

Jeg liker heller ikke, og kan også få angst når jeg, må sitte sammen med noen på offentlig buss, hadde jeg hatt ett eget avlukke, vært litt mer avskjermet fra folkemengden, så hadde det ikke vært det samme problemet lenger, er det da riktig at alle busser skal lage mer avlukkede båser, og også her ville jo disse vært tatt av andre som bare rett og slett hadde hatt personlige preferanser og gjerne ville sitte mer skjermet rett og slett fordi de foretrakk det.

er det rettferdig at jeg og andre som meg, ikke kan gå på kino? eller ta buss? neppe, men det er opp til en selv om det er viktig nok til at man skal gjøre det til tross for sine problemer. Og det er opp til en selv, om det er viktig nok til at man enten tar opp problemet med de som er ansvarlige, eller om man prøver å jobbe med sine egne problemer. (jeg har valgt det siste, jeg jobbet først med mitt problem i forhold til buss, nå jobber jeg sakte med problemet med å sitte i offentlig, full kinosal, jeg regner ikke med spesialbehandling pga mine problemer med å forholde meg til offentlige plasser på spesielle måter, så enten får jeg velge å la være, eller jeg må gjøre noe med mitt problem)

båser i fellesdusjer er laget av en årsak, kostnad! Man får flere mennesker inn på mindre plass om man har ett åpent område med flere dusjer, og det er myyyye enklere å rengjøre og holde vedlikehold på dette våtromsområdet.

Det å skulle montere inn vegger, vil være både en kostnad i forhold til selve veggene, jobben med å lage dette, jobben med å renholde dette og jobben med å vedlikeholde dette, det er langt ifra gratis.

Hadde det vært like billig og enkelt, eller mer en nok penger, så ville det meget mulig vært båser, gjerne egne avlukker faktisk, med skille fra vegg til tak og med dør på hver bås, de har ikke åpne fellesdusjer for å være slemme, men fordi det er mest lønnsomt/minst kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aline: Forskjellen er at slike psykiske lidelser som du har ofte behandles med medikamenter, og prioriteres av legene..... Det er jo også riktig, fordi det hindrer deg fra å leve et normalt liv.

(Jeg vet om flere som har hatt det slik men har fått psykolog og medisiner slik at de ble kvitt problemene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline: Forskjellen er at slike psykiske lidelser som du har ofte behandles med medikamenter, og prioriteres av legene..... Det er jo også riktig, fordi det hindrer deg fra å leve et normalt liv.

(Jeg vet om flere som har hatt det slik men har fått psykolog og medisiner slik at de ble kvitt problemene)

dersom man er veldig sterkt rammet og bor på rett plass, så kan man nok det ja, men mange som ikke er sterkt nok rammet til å få behandling og hjelp automatisk, plages også i offentlige situasjoner utenom dusjen også.

Det å ha angst, trenger ikke nødvendigvis hindre deg i å leve normalt, men det kan, på lik linje med å slite med andre ting, hindre eller gjøre noen situasjoner vanskeligere.

Selv har jeg løst problemet på egen hånd, og de som evt sliter med sjenanse eller store problemer med sitt eget selvbilde, kan også få hjelp og behandling for sine problemer, via offentlig hjelpevesen eller finne andre måter å jobbe med det som gjør ting vanskelig for dem, hvorfor er det annerledes? det har med psyke å gjøre det også, har det ikke?

Endret av aline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og, selv nå som jeg har klart å jobbet vekk angsten fra buss, så ville jeg jo FORETRUKKET å hatt ett eget avlukke, min personlige preferanse er jo fremdeles å få litt mer privat sfære også på buss, selv om jeg altså ikke blir hemmet i hverdagen min lenger pga det.

og kino, det hemmer ikke livet mitt noe annen måte en folk som sliter med å dusje naken forran fremmede av samme kjønn, vi må alle velge om vi klarer å gjøre dette vi synes er vanskelig, eller la være. Man får ikke ett fattig liv om man skulle velge det vekk, det er opp til en selv, men om man ønsker å ha det som en del av livet sitt, så må man selv velge å prøve å få det til, finne måter å få det til på.

det er ikke nok penger i verden til å tilrettelegge for etthvert menneskes individuelle behov, så offentlige arenaer, er stort sett tilpasset slik at det blir mulig kostnadsmessig OG likevel dekke behovet til den generelle bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Dinah_*

First of all..... Nesten ALLE de garderobene jeg har vært i har avlukker eller et forheng foran. Tro det eller ei.

Second.. Angsten for å måtte kle av seg ALLE klærne å være naken foran masse mennesker ER normal i forhold til angsten for å være passasjer på en buss. Du må ikke være rakettforsker for å skjønne at folk har komplekser og/eller misliker å måtte kle seg helt naken.

Hvis man gjør et iltert forsøk på å duske med badedrakten på så blir både den og huden ren. Jeg nekter å tro noe annet. Hvis man MÅ dusje naken SÅ nøye så bør også vaktene stå å se NØYE på at man vasker seg GRUNDIG nedentil. Jeg vil heller ha andres hudprodukter på meg enn andres... "you know what".... når man absolutt skal gå innpå hva man vil og ikke vil bade midt oppi.

Men anyway.... å påstå at folk ikke glaner er noe av det dummeste jeg har hørt. Har flere ganger vært i basseng med åpent dusjlokale hvor jeg har dusjet både med og uten bikini og folk glaner uansett. Det er en grunn til at jeg som oftest står med ryggen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinah_*
Veldig godt poeng.

Kunne ikke vært noe mer enig jeg heller. Veldig bra poeng :-)

Du fikk virkelig sagt det der.

Man må ikke tro at folks selvbilde og selvtillit blir noe bedre når man blir tvunget til å gjøre det de hater mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Skulle ønske det var en eller annen form for "betaldusjer" i svømmehaller jeg. Hadde glatt betalt 10-20 kr der, på samme måte som på enkelte offentlige wc.

Då trur eg nok mange svømmehaller ville fått enda større problem med hudfeitt i vatnet, eg trur nok mange då hadde droppa dusjen heilt.. Skal ein krevje at folk dusjer er eg redd ein må stille dusjen gratis til disposisjon, særleg ettersom ein allereie betalar for å kome inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First of all..... Nesten ALLE de garderobene jeg har vært i har avlukker eller et forheng foran. Tro det eller ei.

Second.. Angsten for å måtte kle av seg ALLE klærne å være naken foran masse mennesker ER normal i forhold til angsten for å være passasjer på en buss. Du må ikke være rakettforsker for å skjønne at folk har komplekser og/eller misliker å måtte kle seg helt naken.

Hvis man gjør et iltert forsøk på å duske med badedrakten på så blir både den og huden ren. Jeg nekter å tro noe annet. Hvis man MÅ dusje naken SÅ nøye så bør også vaktene stå å se NØYE på at man vasker seg GRUNDIG nedentil. Jeg vil heller ha andres hudprodukter på meg enn andres... "you know what".... når man absolutt skal gå innpå hva man vil og ikke vil bade midt oppi.

Men anyway.... å påstå at folk ikke glaner er noe av det dummeste jeg har hørt. Har flere ganger vært i basseng med åpent dusjlokale hvor jeg har dusjet både med og uten bikini og folk glaner uansett. Det er en grunn til at jeg som oftest står med ryggen til.

Jeg er helt enig i (nesten) alt du sier. Men jeg er ikke helt enig i at du sier at man blir like ren med som uten badedrakt, mye av de partiklene som løsner av oss de legger seg jo på tøyet enten om den er krøllet rundt hoftene eller den sitter helt på. Men når du er under vann i bassenget, ja da løsner alt sammen og det blir masse bakterier + ekstra klor. Og det lager slam i rørene så det tetter seg. Og jeg tror ikke det er bare å pøse på med plumbo der...

Vi har nå flere eksempler på folk her som sier at de synes det er ubehagelig å dusje i fleres påsyn og jeg er også en av de. Men vi klarer å ta den tanken at dette er faktisk ikke så forferdelig som jeg skal ha det til. Hvem har sakt at det var så enkelt for oss å gjøre dette? Det er jo fortsatt ubehagelig! Men vi velger å ikke lage dette til et stort problem. Det fins værre ting her i verden å bry hjernen sin med.

Så sier mange: "ja, men du mener at alle kan si det fordi du kan det".

Alle mennesker mener at de er unike, og når alle mener det er vi egentlig så forskjellige? Hjernen vår er satt sammen på lik måte. Ja, vi har forskjellig verdier av stoffer der oppe og da kan det føre til at folk har angst og andre psykiske lidelser.

Men friske mennesker som bare synes det er ubehagelig å dusje i offenlighet og derfor skal ha forståelse og alle skal rette seg etter dem, de tar sine følelser og preferanser altfor alvolig og mister evnen å tenke rasjonellt. Et typisk jenteproblem, jeg som kvinne er "mann" nok til å innrømme dette.

Jeg ser her bort ifra smågutter som har det likt fordi jeg aldri har vært en gutt og føler ikke jeg kan uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...