Kalorina Skrevet 28. februar 2008 #81 Skrevet 28. februar 2008 Jeg greier ikke å skjønne hva du mener. Er poenget ditt at folk må slutte å tenke negativt om seg sjøl? Er ikke det ganske så ovenpå å anta at det er fordi folk er misfornøyde med eget utseende at de ikke ønsker selskap i dusjen?
maren Skrevet 28. februar 2008 #82 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Jeg gir opp å forklare dette noe mer... Hva er det du mener da, siden du så hardnakket er uenig med meg? (Vet ikke om jeg burde spørre men...) Endret 28. februar 2008 av maren
maren Skrevet 28. februar 2008 #83 Skrevet 28. februar 2008 Dette mener jeg! Ja, jeg synes det bør komme en endring i oppfatning. Men det er på hvordan noen folk mener vi bør se ut for å kunne vise oss i f.eks en fellesdusj.
Kalorina Skrevet 28. februar 2008 #84 Skrevet 28. februar 2008 Så da mener du igrunn at folk bare rett og slett skal slutte å ha dette problemet da?
Kalorina Skrevet 28. februar 2008 #85 Skrevet 28. februar 2008 Jeg gir opp å forklare dette noe mer... Hva er det du mener da, siden du så hardnakket er uenig med meg? (Vet ikke om jeg burde spørre men...) Jeg mener at folk som deg bør akseptere at andre folk kan ha et annet sy på dette enn deg, og at du bør anerkjenne problemet som reelt.
maren Skrevet 28. februar 2008 #86 Skrevet 28. februar 2008 Så da mener du igrunn at folk bare rett og slett skal slutte å ha dette problemet da? Jeg mener at folk som deg bør akseptere at andre folk kan ha et annet sy på dette enn deg, og at du bør anerkjenne problemet som reelt. Sorry as, men du må jo være den mest ensporede personen jeg noen gang har diskutert med. Jeg sier ingen ting er rett og slett og jeg anerkjenner problemet som bare det, men jeg ønsker å se på grunnen til at noen har dette problemet med fellesdusjer, og jeg trodde og håper på at folk kan anerkjenne at dette problemet ikke er noe som burde utvikle seg, fordi det er så negativt og det trengs en holdningsforandring til det som ikke ser "perfekt" ut.
Gjest Pet Skrevet 28. februar 2008 #87 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har vært i et maurisk bad i en landsby i Marokko, og det gikk alle damene rundt spitter nakne fra rom til rom og ble skrubbet og vasket av vaskekoner mens de slarvet og pratet og lo. Gamle, unge, tynne og tykke i skjønn forening. Det var en helt spesiell stemning der som jeg vil huske så lenge jeg lever. Jeg følte meg litt ukomfortabel de første minuttene, hadde ikke med håndkle inn engang, men det kvinnefellesskapet, naturligheten og totale fraværet av kroppsfiksering er noe jeg skulle ønske jeg kunne få oppleve her i Norge.
Bomull Skrevet 28. februar 2008 #88 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Jøje meg.... Maren du er ganske så sneversynt.... Hvor ofte har du sett en mann prøve klær i dameavdelingen og omvendt? Det er adskilte deler, og det er ingen grunn til at de ikke kunne ha gjort det forbudt for motsatt kjønn å gå inn. Men det er fullt lovlig å overvåke at mennesker dusjer nakne? Great! Det er forskjell på å snike seg ut av klærne og inn i en badedrakt, og å måtte stå til alles beskuelse i flere minutter mens man bøyer seg hit og dit for å vaske overalt. Det blir iallefall ikke bedre for de som ikke greier å dusje i flokk! Det er ikke alltid bare å ta seg sammen. Hadde du bedt noen som sitter i rullestol om å "bare reise seg opp, det er jo ikke noe problem for meg"? Du skrev det jeg tenkte! Ja, når det gjelder misbrukte personer så er jeg helt enig i at disse godt trenger ekstra sympati. Men å sette igang en forskrift om at alle steder det er behov for kroppsvask så skal det finnes skillevegger? Vel, jeg er ikke imot dette men ser ikke at det kommer til å skje. Jeg er imot det generelle synet noen folk har om at hvis man ikke har det riktige eller perfekte utseende så skal man føle skam og ønsker å skjule seg så ingen ser. Er det virkelig ingen som er enig i det? Vet du at man kan misbrukes på andre måter enn via voldtekt og incest? Vet du at mobbing også er en form for misbruk? Psykisk misbruk er vanskelig å bli kvitt, men man får ikke legehjelp fordi de ikke har kapasitet! Dessuten er det noe mange mener ikke er så farlig fordi "alle" har blitt mobbet. Det er ingen tvil om at man ikke ønsker det kroppssynet man har i dag, men det kan man ikke knipse bort fra mennesker som allerede er rammet av det. Er det DET som er poenget ditt?? Da har du skjult det godt. Utfra hva jeg har lest, virker det på meg som om du bare syns folk som har en annen oppfatning enn deg, bør endre sin oppfatning. Enig i det ja..... Jeg er også en av de som ikke liker å dusje naken. I fellesdusjene står barn og ungdom og nistirrer på folk. Det er ikke særlig gøy å bli stirret på selv om de kanskje beundrer et par store bryster, eller hår på tissen som de selv ikke har. Jeg har arr og et merke på huden som har tiltrukket seg mye oppmerksomhet opp igjennom. Tror du det er fryktelig morro å få bekymrede blikk hver gang man skal svømme fordi alle tror du har blitt slått eller misbrukt? Spesielt gøy er det i allefall ikke når jeg møter min samboer i bassenget etterpå... Og ja, jeg vet det ser ut som et grusomt blåmerke for det har flere spurt om... Jeg dusjer mye lengre enn mange andre og vasker med godt med såpe, både over og under badedrakten. Jeg har ingen tro på at de som løper nakne ut og inn av dusjen er renere enn meg. Dessuten synes jeg det er fryktelig knotete å dra på seg badedrakten når man er våt Endret 28. februar 2008 av Sunshine
Kalorina Skrevet 28. februar 2008 #89 Skrevet 28. februar 2008 Sorry as, men du må jo være den mest ensporede personen jeg noen gang har diskutert med. Jeg sier ingen ting er rett og slett og jeg anerkjenner problemet som bare det, men jeg ønsker å se på grunnen til at noen har dette problemet med fellesdusjer, og jeg trodde og håper på at folk kan anerkjenne at dette problemet ikke er noe som burde utvikle seg, fordi det er så negativt og det trengs en holdningsforandring til det som ikke ser "perfekt" ut. La meg snu litt på det for deg, du stakkars ensporende menneske. Jeg liker ikke å dusje sammen med andre. Det har ingenting med mitt selvbilde å gjøre, jeg trives som jeg er. Det har ingenting med traumer å gjøre, jeg har ikke opplevd noe sånt. Det har simpelthen med preferanse å gjøre. Jeg liker ikke å dusje sammen med andre, på samme måte som jeg ikke liker fiskeboller, vinteren, fleeceklær eller rødvin. Det er bare sånn. Hvorfor skulle jeg ønske å forandre meg? Er det noe galt med mitt ståsted? Er det sånn at det ville bli kjipere for deg å dusje før bassengbesøk om det ble skillevegger i dusjene? Hvorfor syns du det er så vanskelig å bare akseptere at vi er forskjellige, og heller si, ja jøss, er det det som skal til for tydeligvis så mange folk, så la oss prioritere noen stakkars skillevegger i dusjene. Eller er du redd det skal bli fullt i bassenget? Man kan jo lure.
maren Skrevet 28. februar 2008 #90 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har vært i et maurisk bad i en landsby i Marokko, og det gikk alle damene rundt spitter nakne fra rom til rom og ble skrubbet og vasket av vaskekoner mens de slarvet og pratet og lo. Gamle, unge, tynne og tykke i skjønn forening. Det var en helt spesiell stemning der som jeg vil huske så lenge jeg lever. Jeg følte meg litt ukomfortabel de første minuttene, hadde ikke med håndkle inn engang, men det kvinnefellesskapet, naturligheten og totale fraværet av kroppsfiksering er noe jeg skulle ønske jeg kunne få oppleve her i Norge.
Bomull Skrevet 28. februar 2008 #91 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har vært i et maurisk bad i en landsby i Marokko, og det gikk alle damene rundt spitter nakne fra rom til rom og ble skrubbet og vasket av vaskekoner mens de slarvet og pratet og lo. Gamle, unge, tynne og tykke i skjønn forening. Det var en helt spesiell stemning der som jeg vil huske så lenge jeg lever. Jeg følte meg litt ukomfortabel de første minuttene, hadde ikke med håndkle inn engang, men det kvinnefellesskapet, naturligheten og totale fraværet av kroppsfiksering er noe jeg skulle ønske jeg kunne få oppleve her i Norge. Det er jeg helt enig i! Men i vår land er det dessverre ikke så vanlig med nakenhet....
maren Skrevet 28. februar 2008 #92 Skrevet 28. februar 2008 La meg snu litt på det for deg, du stakkars ensporende menneske. Jeg liker ikke å dusje sammen med andre. Det har ingenting med mitt selvbilde å gjøre, jeg trives som jeg er. Det har ingenting med traumer å gjøre, jeg har ikke opplevd noe sånt. Det har simpelthen med preferanse å gjøre. Jeg liker ikke å dusje sammen med andre, på samme måte som jeg ikke liker fiskeboller, vinteren, fleeceklær eller rødvin. Det er bare sånn. Hvorfor skulle jeg ønske å forandre meg? Er det noe galt med mitt ståsted? Hvis du vil nekte for at våre preferanser har en begrunnelse så greit for meg. I min verden så er bare ikke ting sånn. Er det sånn at det ville bli kjipere for deg å dusje før bassengbesøk om det ble skillevegger i dusjene? Hvorfor syns du det er så vanskelig å bare akseptere at vi er forskjellige, og heller si, ja jøss, er det det som skal til for tydeligvis så mange folk, så la oss prioritere noen stakkars skillevegger i dusjene. Eller er du redd det skal bli fullt i bassenget? Man kan jo lure. Tydeligvis så består ditt argumentarsenal av å legge dine egne ord i andres munn og skape din egen realitet av det, så disse "spørsmålene" gidder jeg ikke å svare på engang.
Kalorina Skrevet 28. februar 2008 #93 Skrevet 28. februar 2008 Hvis du vil nekte for at våre preferanser har en begrunnelse så greit for meg. I min verden så er bare ikke ting sånn. Da er jeg svært spent på hvorfor jeg ikke liker fiskeboller
maren Skrevet 28. februar 2008 #94 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Da er jeg svært spent på hvorfor jeg ikke liker fiskeboller Endret 28. februar 2008 av maren
Kalorina Skrevet 28. februar 2008 #95 Skrevet 28. februar 2008 Kan du ikke diskutere skikkelig? Du sier at alle preferenser har en begrunnelse. Kan du ikke forklare deg nærmere? Å blande inn barnslige argumenter er vel ikke så smart.
maren Skrevet 28. februar 2008 #96 Skrevet 28. februar 2008 Vet du hva, det her begynner å bli useriøst og jeg vil ikke være med på sånt tull
California Skrevet 28. februar 2008 #97 Skrevet 28. februar 2008 Selv som eks-konkurransesvømmer syns jeg av og til det er litt ubehagelig å ta av meg alt i dusjen sammen med mange fremmede. Men jeg legger fort merke til at de ikke bryr seg om meg, så da har jeg ingen grunn til å bry meg om dem. Merker jeg at folk stirrer litt for mye, så kan jeg alltids finne noen "feil" ved dem som gjør at jeg ikke føler meg ille til mote (kan sammenlignes med den "skal du holde tale så se for deg forsamlingen naken"-teknikken, jeg mener ikke noe vondt med denne siste setningen). Uansett har jeg også merket at selv om det kanskje føles litt ubehagelig det først minuttet, så går det litt over og jeg føler mer mer komfortabel i dusjen etter å ha stått der en stund og vent meg til situasjonen. Ofte trengs det bare litt tid.
Gjest Pet Skrevet 28. februar 2008 #98 Skrevet 28. februar 2008 Da er jeg svært spent på hvorfor jeg ikke liker fiskeboller Jeg synes det å skamme seg over kroppen sin er alvorligere enn å ikke like fiskeboller.
maren Skrevet 28. februar 2008 #99 Skrevet 28. februar 2008 Kan du ikke diskutere skikkelig? Du sier at alle preferenser har en begrunnelse. Kan du ikke forklare deg nærmere? Å blande inn barnslige argumenter er vel ikke så smart. Jeg vil heller holde meg til tema. Det er det som er interessant.
Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 28. februar 2008 #100 Skrevet 28. februar 2008 Det er vel to ting som er klart: 1) Alle burde dusje godt (les: uten klær) før de går i bassenget, til hensyn for fellesskapets hygiene. 2) Noen har ikke et godt forhold til offentlig nakenhet, og ser helst at de kunne 'gjemme' seg litt bort når man skal dusje naken på slike steder. Dette burde vel egentlig respekteres, og badene kunne kanskje installere et par dusjer med fortrekksgardin (eller noe slik). Så kan vi som er komfortable med nakenhet tenke vårt om det, og de andre få lov til å ha litt privathet. Er dette så vanskelig å få til da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå