Annikken Skrevet 26. februar 2008 #41 Skrevet 26. februar 2008 Hehehe, jeg trodde det var snakk om unisex-dusj jeg! DA hadde jeg hvertfall blitt litt skeptisk! Jeg tror ingen LIKER å dusje sammen med andre... men jeg tror vi har litt godt av det. Å ikke være blyg over kroppen sin. Kjæresten min fortalte meg en dag at han hadde begynt å SNAKKE med en fyr i dusjen på treningssenteret... DA er man lite blyg! Gutta har et mye mer naturlig forhold til kroppen sin - kanske vi har litt å lære?
Titta Skrevet 26. februar 2008 #42 Skrevet 26. februar 2008 Blir en egentlig så veldig mye renere av å dusje uten badetøyet på da? I motsetning til å dusje med badetøyet på? Jeg ser ærlig talt ingen vesentlig forskjell.
maren Skrevet 26. februar 2008 #43 Skrevet 26. februar 2008 Hehehe, jeg trodde det var snakk om unisex-dusj jeg! DA hadde jeg hvertfall blitt litt skeptisk! Jeg tror ingen LIKER å dusje sammen med andre... men jeg tror vi har litt godt av det. Å ikke være blyg over kroppen sin. Kjæresten min fortalte meg en dag at han hadde begynt å SNAKKE med en fyr i dusjen på treningssenteret... DA er man lite blyg! Gutta har et mye mer naturlig forhold til kroppen sin - kanske vi har litt å lære? Jeg trodde også at TS snakka om unisexdusj. Sånn skikkelig kummerlig opplegg i et Øst-Europeisk land :gjeiper: Derfor ble jeg litt sjokka når det faktisk er folk som omtrent nekter å kle av seg alt tøy og vaske kroppen skikkelig bare fordi de kan risikere å bli sett av noen andre. Er ikke hygiene viktigst?
venus* Skrevet 26. februar 2008 #45 Skrevet 26. februar 2008 Jeg tviler ikke på at bassengene ville vært renere om folk fikk litt privatliv i dusjene. Jeg er ikke sjenert i det hele tatt, men selv jeg synes det er litt ubehagelig å vaske seg i skrittet i fellesdusjer. Ellers så synes jeg det er mange "jeg har ikke problemer med det, hvorfor skulle du ha problemer med det" svar her..
Vitamina Skrevet 26. februar 2008 #46 Skrevet 26. februar 2008 Er det så utrolig vanskelig å ha forståelse for at noe en selv synes er helt greit og problemfritt kan være fryktelig vanskelig for andre? Vi er da ganske forskjellige, og veldig mange av oss har enkelte ting vi synes er vanskelige. Jeg hater også å dusje helt naken med andre... og jeg synes for.eks det å snakke når flere enn tre hører på er helt knusevondt og umulig (utenom famile og nære venner da). For andre er dette det letteste i verden. Jeg ante virkelig ikke at så mange føler at jeg som er utrolig sjenert bare burde skjerpe meg.. Denne tråden sjokkerte meg i grunn.
maren Skrevet 26. februar 2008 #47 Skrevet 26. februar 2008 Hvis jeg hadde vært så sjenert at det hindret meg i det daglige liv så ville jeg hvertfall ønsket å gjøre noe med det.
Kalorina Skrevet 26. februar 2008 #48 Skrevet 26. februar 2008 Hvis jeg hadde vært så sjenert at det hindret meg i det daglige liv så ville jeg hvertfall ønsket å gjøre noe med det. da lurer jeg veldig på hvordan du ville gått frem i tilfelle? finnes det piller? *vifter med ironiflagg*
Gjest Bond Skrevet 26. februar 2008 #49 Skrevet 26. februar 2008 Heh, i hvert fall var ikke jeg den eneste som misforstod og trodde at det var snakk om unisex-dusjer.. Men skillevegg skulle jo ikke være så mye å ønske? Det finnes faktisk mennesker som ikke liker det, skulle ikke de ha lov å besøke svømmebasseng da? Å si at sånne besøk er jo valgfrie, er i mine øyene litt drøyt.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #50 Skrevet 26. februar 2008 Men skillevegg skulle jo ikke være så mye å ønske? Det finnes faktisk mennesker som ikke liker det, skulle ikke de ha lov å besøke svømmebasseng da? Å si at sånne besøk er jo valgfrie, er i mine øyene litt drøyt. Det koster jo penger; noe svømmehallen/kommunen ikke nødvendigvis har.
maren Skrevet 27. februar 2008 #51 Skrevet 27. februar 2008 da lurer jeg veldig på hvordan du ville gått frem i tilfelle? finnes det piller? *vifter med ironiflagg* Jeg var sjenert før, men skjønte at andre mennesker ikke er noe å være redd for så lenge man ikke gjør noe galt. Hvis man ikke er i stand til å tenke sånn så kan jo en terapaut kanskje være tingen? Man behøver ikke å være syk selv om en sånn kan gi en god hjelp til å tenke annerledes.
Gjest nextlife Skrevet 27. februar 2008 #52 Skrevet 27. februar 2008 Huff, jeg synes noen av svarene her er lite empatiske, det kan da ikke være så vanskelig å sette seg inn i en annen person sine svakheter? Vi har ulike områder vi synes er vanskelig, og det å forstå at man ikke er komfortabel med å være naken i offentlighet er kanskje både det mest vanlige og naturlige? Jeg har selv ingen problemer med å gå i felles dusjanlegg, men hadde helt klart foretrukket skillevegger e.l. dersom det hadde vært et alternativ. De fleste badeland har handicapdusjer, dersom disse er ledige kan man spørre pent om å få bruke disse. Dette gjøres ofte i badelandet jeg drar til, og personalet der er imøtekommende og hjelpsom
Gjest Mann som dusjer Skrevet 27. februar 2008 #53 Skrevet 27. februar 2008 Kjæresten min fortalte meg en dag at han hadde begynt å SNAKKE med en fyr i dusjen på treningssenteret... Er det så uvanlig da? Hva med badstua når alle sitter nakne. Er det virkelig et sted kvinner ikke snakker sammen?
maren Skrevet 27. februar 2008 #54 Skrevet 27. februar 2008 Ja, der må man kjenne hverandre for å prate. Tydeligvis så er det skummelt med andre nakne kvinner... Men de damene som er litt eldre sitter gjerne og småprater litt, eldre og klokere og ikke så redde for fremmede tenker jeg. Men en gang opplevde jeg at en dame som lå og dampa strekt ut på ryggen inni badstua plutselig berørte håret mitt... vet ikke hvorfor hun gjorde det men da ble jeg litt satt ut...
Annikken Skrevet 27. februar 2008 #55 Skrevet 27. februar 2008 Hvis jeg hadde vært så sjenert at det hindret meg i det daglige liv så ville jeg hvertfall ønsket å gjøre noe med det. Jeg skjønner godt hva du mener. For det går jo ikke bare ut over henne selv, men barna også. (Var det ikke barn inn i bildet her?) De vil jo vokse opp med den samme blygheten, og dersom en mor vil forhindre det så må hun jo gjøre noe med sin egen angst. Og jenter kan kanskje finne på å snakke i badstua... men jeg tror som nevnt at det er mer gamle damer som gjør det. Men snakke i dusjen? Det tror jeg forekommer så og si aldri...
Gjest sjenert Skrevet 27. februar 2008 #56 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har til tider så store komplekser av kroppen min at jeg ikke klarer å trene, dra til svømmehall, dra til stranda etc. Men jeg er faktisk enig med maren. Dette er mitt problem og noe jeg må jobbe med. Det er helt frivillig å bade i svømmehallen. Klarer man ikke å være naken sammen med andre kvinner, så ikke oppsøk offentlig plasser. Da må man fint finne seg i å være hjemme, eller å arbeide med problemet slik at det ikke er et problem lengre. Å dusje med klærne på er helt uaktuelt. Nei, man blir ikke like renslig av å vaske seg med klær på. En ting er at man kommer ikke skikkelig til (for da må man jo bevege såpass mye på badedrakta at andre ser fitta likevel) og ikke minst så samler skitten seg i klærne. Det er grenser for hva det vanlige, offentlige samfunnet skal gjøre for å imøtekomme folk som har problem. Jeg synes faktisk dette ikke er langt unna at jeg krever at man har private skiller på badestranda, så slipper jeg at andre glaner på kroppen min. Det er -og bør være- såpass uvanlig å ha så anstrengt forhold til kropp at man ikke kan dusje sammen med andre kvinner i offentlige dusjer. Og et viktig ord er: Offentlig bad=offentlig dusj. Hvis man ikke klarer å arbeide med seg selv for å komme til livs med dette problemet, så synes jeg faktisk man kan finne seg en terapeut. Slike problemer som dette er kognitiv terapi perfekt til. Ja, jeg skjønner som sagt det er både trist og leit å ikke få være med på noe som man virkelig liker. JEg har opplevd det selv, MANGE ganger. Jeg ELSKER å svømme og jeg elsker å trene. Nå har jeg funnet en mellomvei: Trener slik at det er naturlig å dra hjem for å dusje etter trening. I svømmehall og badestranda så arbeider jeg med meg selv og tankegangen før jeg drar, hvis jeg kjenner jeg får litt kalde føtter. Men når man først har arbeidet opp nok selvtillit/snudd tankemønster, så er det stort sett aldri et problem. Jeg har faktisk stor forståelse for at det ikke er skillevegger i dusjen. Badevakter skal se til at folk vasker seg (det ser man jo ikke i avlukker!) og så skal det være oversiktlig for å se at ikke skjer noe ille blant folk som dusjer. Noe annet er at det blir mer dyrt og mer tid og mer rengjøring av avlukker i stedet for fellesdusj.
Gjest TS her Skrevet 27. februar 2008 #57 Skrevet 27. februar 2008 Jeg skjønner godt hva du mener. For det går jo ikke bare ut over henne selv, men barna også. (Var det ikke barn inn i bildet her?) De vil jo vokse opp med den samme blygheten, og dersom en mor vil forhindre det så må hun jo gjøre noe med sin egen angst. Hei TS her. Mange forskjellige svar her. Jeg synes det er forskjell å vise seg naken i hjemmet med barn og mann, enn å vise seg for "hele "verden. Jeg syns faktisk at man ikke skal vise seg for alle og enhver. Det har noe med privatliv, og måten man respektere sin egen kropp. Noen skriver at man ikke skjuler så masse med badetøy, men det gjør man faktisk!! Jeg bruker badedrakt når jeg bader, og har jo selvfølgelig kjøpt den som skjuler og fremhever det jeg vil. Når det er sagt: jeg kler av meg i offentlig dusj selvfølgelig, (men ønsker likevel skillevegger)
Gjest sjenert Skrevet 27. februar 2008 #58 Skrevet 27. februar 2008 Jeg synes det er forskjell å vise seg naken i hjemmet med barn og mann, enn å vise seg for "hele "verden. Ja, det synes jeg også. Men det er ikke så stort sprang mellom å være naken foran familie og naken foran noen andre kvinner, som spranget fra fra fellesdusj til hele verden. Jeg syns faktisk at man ikke skal vise seg for alle og enhver. Jeg har ikke øsnke om å bli pin-up jeg heller. Men hvis man ikke vil vise seg for andre kvinner, så kan du jo la være. Det har noe med privatliv, Det er jeg med på. Men ønsker du sterkt privatliv, ikke oppsøk felles offentlige steder. og måten man respektere sin egen kropp. WTF? Respekt? I så fall må det være de som respekterer kroppen sin, de som har et avslappet forhold til den. Og jeg synes det er STOOOOR forskjell mellom naturist-"avslappet" til normalt avslappet forhold, dvs fellesdusj med samme kjønn. Noen skriver at man ikke skjuler så masse med badetøy, men det gjør man faktisk!! Ja, har man store sår eller arr eller tatoveringer på magen, så ser jeg for meg en badedrakt skjuler mye. Valker og kroppsform generelt skjuler badedrakt ekstremt lite. Når det er sagt: jeg kler av meg i offentlig dusj selvfølgelig, (men ønsker likevel skillevegger) Kjempeflott! Nå snakker du om skillevegger. Noen skillevegger (enkle utstikkere fra veggen) er jeg helt med på kan skaffes i fellesdusjer. Jeg så for meg avlukker, dvs med dør. Slik som på fellestoaletter. Enkle skillevegger er jo en annen sak, synes jeg. Det er lettere å få rengjort, og ikke minst vil personal ha full innsikt til alle gjestene likevel. Men koster, det gjør det nok. Og jeg er helt med på at det må ledelse ved hvert annlegg vurdere om kostnad/tap vil lønne seg å installere slike skillevegger. Det går jo an å sende en e-post, for å gi ledelse et hint.
Gjest TS her Skrevet 27. februar 2008 #59 Skrevet 27. februar 2008 Kjempeflott! Nå snakker du om skillevegger. Noen skillevegger (enkle utstikkere fra veggen) er jeg helt med på kan skaffes i fellesdusjer. Jeg har da snakket om skillevegger hele tiden... Ser her at veldig mange ikke føler dette er et problem. Det kommer det nok til å bli, vet at på veldig mange skoler har elevene sluttet å dusje etter gymmen,mange av de som dusjer har på seg bikini...(lærerene har ikke lov til å bestemme at elevene skal dusje) Tydligvis et problem som har kommet for å bli. Det er så stor kroppsfokusering for tiden, at selv ungdommer med flotte kropper nekter å vise seg for hverandre.
muesli Skrevet 27. februar 2008 #60 Skrevet 27. februar 2008 Skillevegg hadde jo vert kjempe flott i badeanlegg, men det er desverre ikkje alle som har råd til å sette opp slike, og muligens ikkje ser på det som ein nødvendighet, siden det er eit offentligbadeanlegg. og folk ser jo deg like godt i eit sånn avlukke, dei går jo forbi, og muligens sjekker om det er ledig. men ein føler seg jo så klart litt meir "sjult" når ein står inni eit sånnt. veldigt synd at så mange har problemer med å stå blandt fremmede, men du kan jo prøve å tenke på at nesten alle føler seg mindre komfortable der dei står. nå kan eg ikkje snakke for alle, men eg står vertfall ikkje å studerer andre i fellesdusjer. ikkje har eg lyst eller føler det er nødvendigt. og så hadde det blitt ytterst pinligt dersom personen eg såg på la merke til det. og eg føler meg selv ukomfortabel, så eg prøver å få det fortest muligt unnagjort. men dusjer uten badedrakt for hygieniske årsaker, ikkje fordi eg liker å dusje med fremmede.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå