Filur Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Jeg ble litt provsert på vei ut av matbutikken i går. På oppslagstavlen i utgangspartiet hang en lapp ala sånn: Turkamerat? Jeg skaffet meg hund for et par mnd siden. Den er snill og grei, men jeg har ikke tid til å gå tur med den. Vi du komme på døra mi å ta den med på tur noen dager i uken? Jeg er student, så jeg kan ikke betale deg noe. Men du må ha erfaring og være dyktig med hunder. Ikke skaff deg hund om du ikke har tid til å ta deg av den da ditt forbanna knehode! Og å forvente at andre skal gjøre det for deg helt gratis er vel litt mye å forlange? Det er ingenting jeg ønsker meg mer enn en hund akkurat nå. Men fakta er at den ikke hadde hatt det optimalt, fordi jeg rett og slett ikke har tid, så derfor skaffer jeg meg selfølgelig ikke en. Det er jo ikke noe spørsmål engang! Men nå skjønner jeg at det er bare å skaffe seg et digert dyr som trenger 3 timer mosjon hver dag, for jeg bare henger opp en lapp på Rimi om at noen må komme å ta seg av den for meg..
royaltrux Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Ja må si det var litt spesielt, ikke minst med det at det kan ikke betales noe. Men det var jo noelunde bra at vedkommende tok iniativ med å henge opp plakat å søke om hjelp til lufting av hunden? Er jo dumt å skaffe et dyr som man kan ikke ta seg av, men vedkommende viser i hvert fall at de vil at hunden skal har det fint?
Filur Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Men det er jo ingen garanti for at noen vil lufte den stakkars hunden, og da er man like langt. Jeg lurer på om eieren tenkte at fremmede skulle ta hunden med på tur gratis før den ble anskaffet og mente at det var en alle tiders løsning, eller h*n etter noen mnd fant ut at "dette her var ikke så enkelt allikevel" og dermed mente at andre kunne stille opp.. Uansett om lappen ble hengt opp i beste mening virker det særdeles lite gjennomtenkt, og jeg lar meg provosere. Endret 24. februar 2008 av Filur
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Ikke skaff deg hund om du ikke har tid til å ta deg av den da ditt forbanna knehode! Og å forvente at andre skal gjøre det for deg helt gratis er vel litt mye å forlange? Han burde skaffe seg katt, ifølge de fleste katte-kjærringene her i forumet krever det ingenting. Naboene tar alt ansvar og arbeid..
Gjest StockDama Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Man burde da være klar over hvilket ansvar et dyr er....er ikke bare å dytte det på noen andre når man føler for det. Kort i nøtta h*n der... Endret 24. februar 2008 av StockDama
Gjest Spadamen Skrevet 24. februar 2008 #6 Skrevet 24. februar 2008 Syns ikkje det har noko føre seg å hisse seg opp over sånt. Man kan aldri vite kva som ligg bak. Skjønar heller ikkje vitsen med å legge det ut i eit forum og klage over det? Det gjer då ikkje godt for nokon?
Gjest Bolledeig Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 (endret) For det første; hvis du har lyst på hund, men ikke har tid akkurat nå, hvorfor ikke ta denne luftejobben selv? Du får vært med hunder, og får en feel på hvordan det er å (ubetalt) gå turer i både fint og dårlig vær Jeg lurer på om eieren tenkte at fremmede skulle ta hunden med på tur gratis før den ble anskaffet og mente at det var en alle tiders løsning, eller h*n etter noen mnd fant ut at "dette her var ikke så enkelt allikevel" og dermed mente at andre kunne stille opp.. Det er fantastisk hvor mye man tydeligvis vet om en person med utgangspunkt i en lapp hengt på rimi! Det kan være masse som har skjedd her, de kan ha vært to om hunden før og blitt en (som er et relativt vanlig problem) noe ekstraordinært kan ha kommet opp +++ Jeg ville vært veldig forsiktig med å trekke noen konklusjoner om at her var en som ikke skjønte at hunden trengte mosjon før den ble kjøpt. Det må være fantastisk å være en person som på forhånd vet de har all verdens tid og krefter til å kunne ta vare på et dyr i 10-15 år uten å noensinne måtte ty til hjelpen fra noen andre.... Misforstå meg rett, jeg tror mange tar alt for lett på ansvaret med å ha dyr. Men å stemple vedkommende som en idiot som ikke har tenkt på konsekvenser og det ene med det andre blir feil når man ikke har noen som helst peiling på hva som ligger bak. Endret 24. februar 2008 av Bolledeig
Filur Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2008 Skjønar heller ikkje vitsen med å legge det ut i eit forum og klage over det? Det gjer då ikkje godt for nokon? Om det finnes et menneske som tenker sånn finnes det garantert flere. Man kan jo håpe at de kommer over denne tråden og kanskje skjønner at slikt er uholdbart. For det første; hvis du har lyst på hund, men ikke har tid akkurat nå, hvorfor ikke ta denne luftejobben selv? Du får vært med hunder, og får en feel på hvordan det er å (ubetalt) gå turer i både fint og dårlig vær Det er desverre akkurat det jeg ikke har tid til. Kunne jeg gjort det hadde jeg garantert hatt min egen hund. Det er fantastisk hvor mye man tydeligvis vet om en person med utgangspunkt i en lapp hengt på rimi! Det kan være masse som har skjedd her, de kan ha vært to om hunden før og blitt en (som er et relativt vanlig problem) noe ekstraordinært kan ha kommet opp +++ Jeg ville vært veldig forsiktig med å trekke noen konklusjoner om at her var en som ikke skjønte at hunden trengte mosjon før den ble kjøpt. Jeg ville ikke ha skaffet meg hund sammen med en partner som ikke ønsket å dele på ansvaret for hunden om det skulle bli slutt. Spesielt når man visste at det skulle to til for å få det til å gå rundt. Det må være fantastisk å være en person som på forhånd vet de har all verdens tid og krefter til å kunne ta vare på et dyr i 10-15 år uten å noensinne måtte ty til hjelpen fra noen andre.... Men det er jo faktisk slik at man bør ha forutsetninger for å klare det om man skaffer seg en hund. Det er ikke snakk om å aldri få hjelp fra andre, men slikt må man jo avklare med venner og familie før hunden anskaffes..(?) Misforstå meg rett, jeg tror mange tar alt for lett på ansvaret med å ha dyr. Men å stemple vedkommende som en idiot som ikke har tenkt på konsekvenser og det ene med det andre blir feil når man ikke har noen som helst peiling på hva som ligger bak. Mulig det var overilt å kalle vedkommende et knehode.. Men jeg synes det er feil å be fremmede om å ta ansvaret free of charge. Per i dag så har altså eieren en hund h*n ikke kan ta seg av. Hvis han ikke ser noen løsning på det, så må den omplasseres da. Uansett grunn til at det ble sånn i utgangspungtet. Man kan jo ikke bare være hundeeier når man har tid..
Gjest Bolledeig Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Jeg ville ikke ha skaffet meg hund sammen med en partner som ikke ønsket å dele på ansvaret for hunden om det skulle bli slutt. Spesielt når man visste at det skulle to til for å få det til å gå rundt. Du har helt rett i teorien, men hvor sannsynlig er det at folk mener det samme etter det er slutt? Når man ser på så mange situasjoner det er rundt omsorg av barn, ser jeg ikke hvorfor ikke det kan bli sånn med omsorgen av en hun også. I teorien er jeg enig med deg, men selv veldig godt planlagte og gjennomtenkte ting kan gå til helvete. Det er bare å lese en del tråder på f.eks. barn og familie for å skjønne det.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Hvis jeg ikke selv hadde hund selv skulle jeg gjerne tatt med en nabohund på tur et par ganger i uka Jeg ville selvsagt ikke tatt betalt for å få med en hund på skogstur. Det er jo bare kos det. Også slipper man utgifter til tørrfor og veterinær. Jeg pleide å ri hester for ulike eiere før. Jeg tok ikke betalt for det heller. Jeg så på rideturene som belønning for møkking i stallen
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Etter siste gjest sitt innlegg så begynte jeg å tenke på noe. Hvorfor er det mer akseptert å la andre ri/stelle hesten sin, enn å gå tur med hunden? Det er jo ekstremt vanlig å ha fòrrytter til hesten, men er ikke så ofte jeg ser annonser med tilbud om å gå tur med hund. Jeg synes egentlig ikke det er så stor forskjell på de to jeg da, det viktigste er jo at man gjør det man kan for at dyret skal ha det bra.
royaltrux Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 Men det er jo ingen garanti for at noen vil lufte den stakkars hunden, og da er man like langt. Jeg lurer på om eieren tenkte at fremmede skulle ta hunden med på tur gratis før den ble anskaffet og mente at det var en alle tiders løsning, eller h*n etter noen mnd fant ut at "dette her var ikke så enkelt allikevel" og dermed mente at andre kunne stille opp.. Uansett om lappen ble hengt opp i beste mening virker det særdeles lite gjennomtenkt, og jeg lar meg provosere. Jo helt enig med deg der....
Gjest Fido Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Det var da godt å høre at dere har noe å irritere dere over, hvordan skulle man ellers overlevd? Blir helt oppgitt over folk som går og leter etter ting de kan tolke i negativ retning. Har selv passet hunder i perioder jeg ikke har hatt råd/anledning til å ha hund selv. Både ettermiddager og helger. Dette var til stor glede for både meg, hundeeierne og hundene, men FYYYY så slemt! Angrer som en hund nå, som jeg har lest at dette var galt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Jeg skjønner ikke at det er et problem, det spørs jo hva som ligger bak det. Har personen det travelt med skole/jobb spå burde jo hun/han tatt dette i betrakning når hunden ble skaffet. Jeg fikk meg og hund for noen mnd siden og kunne også tenkt meg at han ble luftet om det ikke var for en venninne som tilbydde seg. Jeg er da kommet i en situasjon der samboeren min er på sykehuset og må bli der lenge, og jeg jobber i en 100% stilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå