Gå til innhold

myndighetene og skatt av "privatsalg"

Anbefalte innlegg

Gjest Snuppa19
Skrevet

Hei.

hvor mange penger må man tjene før man må si i fra til skattekontoret?

altså, jeg selger klær jeg billig over nett. fine klær som jeg tjener litt på :)

det har ikke vært mye. for det meste kjoler samboern min har kjøpt billig når han har vært ute og reist. men nå lurte jeg på om. når burde jeg si fra til skattekontor, eller lignende? hvor mye skal man tjene før myndighetene burde vite om det?

kan jeg åpne en internettside uten å si fra eller, ehh? å selge dem via siden min å heller dele ut flyers for å få reklame. alt for å spare penger i begynnelsen vet dere. hehe :) :)

jeg er helt grønn på dette og vil ikke gjøre noe ulovlig heller. vil ikke lure noen. :)

vet noen??

jeg vet ikke om jeg vipper over til å være en bedrift snart eller en privatperson. hvor mye man må tjene for å "kvalifisere" seg for å bli en bedrift :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Snuppa19
Skrevet

jeg er allerede registrert i brønnøysund registeret. jeg bytta bare om på at jeg nå driver med nettleverandør og ikke næringsdrivende.

det burde vel holde så langt?for et mylder å finne frem i ting. er så redd for å gjøre ting feil. :(

takk for siden mamut27. jeg kan ringe gratis nr der og skal se om jeg finner noe om internet. :)

Skrevet

Siden du allerede er registrert som næringsdrivende i Brønnøysund, så anses du mest sannsynlig som næringsdrivende. Da skal alle inntekter og kostnader rapporteres til skattekontoret via næringsoppgaven.

Dersom du har en omsetning på kr 50 000 i løpet av en 12 måneders periode, så blir du merverdiavgiftspliktig også. For å melde inn dette, tror jeg du skal fylle ut "samordnet registermelding" del 2, og sende den til skattekontoret.

Skrevet

Så lenge virksomheten er egnet til å gå med overskudd (et er ikke en hobby altså), og du tjener mer enn 2000 kroner, skal det oppgis.

Skrevet
jeg er allerede registrert i brønnøysund registeret. jeg bytta bare om på at jeg nå driver med nettleverandør og ikke næringsdrivende.

Hva mener du med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...