Gjest confusio Skrevet 24. februar 2008 #1 Skrevet 24. februar 2008 Sjalusi er et tema som blir diskutert stadig vekk på dette forumet. Ofte blir det sagt at man ikke kan la sin egen usikkerhet ødelegge forholdet, da dette er noe man bør 'gå i seg selv' og fikse. Jeg forstår tankegangen når man mener at ens partner ikke skal straffes for noe han/hun ikke kan kontrollere. Men her kommer spørsmålet mitt: Hvordan 'fikser' man sin egen usikkerhet? Om min partner har innrømmet utroskap i tidligere forhold er jo dette noe jeg bør se bort i fra, ettersom det er fortid. Men man kan jo ikke unngå å tenke på det i dårlige perioder o.l.??!! Jeg syns det virker veldig lettvint å fortelle folk at man bare bør 'get over it' og bare slutte å være usikker. Hvordan gjør man det da?
Gjest Tigress Skrevet 24. februar 2008 #2 Skrevet 24. februar 2008 Du må jo gå i deg sjølv og finne ut kva som gjer deg uviss på deg sjølv, då. Det er ein tung og kan hende vond og vanskeleg jobb, der ein må tørre å stille vanskelege spørsmål og ikkje minst svare på dei. Det er vondt å komme opp med svar som leier til at du er nøydd å ta ein kjip jobb, men eg trur det er einaste utveg. Eg skal freiste kome med eit døme, det har ingenting med deg å gjere, eg berre brukar ett der svaret er klart og vegen vidare er klar men kjip. Viss eg til dømes er frykteleg sjalu og uviss på om han vil vere med meg, så må eg finne ut kva det er ved meg som eg er uviss på om er bra nok. Kan hende kjenner eg meg frykteleg lite fiks, kan hende er eg feit og har kompleksar for dette. Då er jo svaret enkelt, eigentleg: eg får trene, slanke meg og syte for å kle meg maksimalt flatterande. Men det å kome i form er ikkje gjort på ein månad, det er ein hard jobb. Men meg denne jobben så kjem mestringa også (eg kjem i betre form, eg blir slankare, eg får fastare armar osv.) og då stig jo sjølvkjensla også. Det kan vere ein million grunnar til å kjenne seg utrygg, og dette var bare eit døme, men det er viktig å gå i seg sjølv og ikkje vere redd for dei svara ein får. Det er svara som er vonde, ikkje spørsmåla.
Gjest Acer Skrevet 24. februar 2008 #3 Skrevet 24. februar 2008 Sjalusi og usikkerhet går hånd i hånd. Jeg har vært sammen med en dame som er sjalu. Og forholdet ble ødelagt b.l.a. på grunn av det. Trist da hun hadde veldig mange fine sider. Jeg tror at det er tankenemønstert som kan være nøkkelen. En må overbevise seg selv om at en kan stole på sin partner. Enkelt forklart, har en to valg, enten stole på den en er sammen med, eller ikke. En sjalu person tenker alltid det værste. Lager seg bilder i hodet på hva gjør han nå? Hvem var det han snakket med, har han lagt med henne kanskje? Hvorfor snakker han med hun som jobber i baren o.s.v. Reddsel for å miste den en er glad i er ofte drivkraften til sjalusien. Sliter du med usikkerhet, ville jeg faktisk prøvd å få profosjonell hjelp. Gå å få snakket med en som kan lede deg på rett vei.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Eventuelt går det an å snakke saklig med partneren og be om hjelp. Feks dersom du med god eller dårlig grunn blir usikker når h*n går ut på byen med venner, kan kanskje en fast avtale om 1 sms i løpet av kvelden hjelpe. En SMS i løpet av mange timer bør ikke være noe stress. Den kan skrives på do, i en kø, når de andre er i baren/på dansegilvet om man ikke vil ta opp mobilen midt i en samtale/en dans. Har vært litt usikker (med god nok grunn) av og til når jeg sitter alene hjemme og partneren har vært ute med venner. Da hjelper det å få en SMS. Da overbeviser jeg meg selv om at a) alkoholen har ikke tatt helt overhånd siden han er i stand til å svare/skrive b) han blir minnet på meg, så om verdens lekreste dame skulle legge an på han etterpå, så burde SMSen til meg sitte friskt i minnet. Om det ikke er slik fra hans side, så føler jeg selv at det er slk og får litt ro i sjelen. Ellers så hjelper det jo å gjøre noe når du begynner å tenke urolige tanker. Se en film/serie eller vær med venner selv om partneren skal ut alene.
W. Wallace Skrevet 24. februar 2008 #5 Skrevet 24. februar 2008 Lurte også lenge på hva det betød å "gå i seg selv". For et merkelig utsagn! For meg betyr det nå: tenk på situasjonen på en annen måte, slik at du føler deg annerledes når du tenker på det. Når det gjelder sjalusi, som jeg faktisk hadde problemer med i mitt første forhold kom jeg til følgende teknikk/tankemønster: - Hvis hun vil være utro, så kommer hun til å være det uansett om jeg bekymrer meg eller ikke. Om jeg stopper henne fra å være utro 1, 10 eller 100 ganger kommer ikke til å forandre noe dersom hun virkelig vil være utro. Sjalusi = tullete energiforbruk. Hvor mange ganger har du ikke gruet deg til noe som du var helt sikker på kom til å skje som aldri skjedde? Eller som var lett som pokker når det først skjedde?
Kacheek Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Er enig i at man må tørre å snakke ut om sjalusien. Et godt forhold vil takle det. Hvis det får ham til å skygge unna, sier det litt om ham. Samtidig synes jeg ikke man skal ta sin egen usikkerhet for alvorlig/høytidelig, for det kan faktisk være veldig ødeleggende, for begge to. Det er slitsomt når noen mistenker deg for saker og ting hele tiden. Mesteparten av tiden er det jo bare irrasjonelle tanker, som får deg til å forestille de verste scenarioene. Et tips kan jo være å ta det opp med ei venninne på forhånd, og få litt perspektiv på det. Endret 25. februar 2008 av Kacheek
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå