Gå til innhold

Katters hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår kjære Blue Russian født 23.06.97 forsvant fra oss august 07. Vi gjorde alt vi kunne for å finne henne, avisannonser, bildeinfo på stolper i nærdistriktet, bildeinfo på butikkene omkring, mange timer/mil hvor vi kjørte rundt for å lete etter henne, etterlysning på internett, men hun var fullstendig borte, :tristbla:

Vi tror nok hun forsvant fordi hun ble litt rotløs. Jeg ble skilt i 2005 og min eksmann tok da over vår katt, da vi bodde slik til at vi ikke kunne ha henne. Men, i august 07 så skulle han flytte til ny sambo som hadde katt og hund fra før så da tok jeg over henne. Dette har alltid vært min sønns katt og de har mer eller mindre vært uavskillelig. Hun har født i min sønns seng to ganger så det viser vel hvor nære de var hverandre.

3 mnd etter at katten vår forsvant skaffet vi oss ett helt utrolig nydelig søskenpar og de er de skjønneste katter du kan tenke deg. Min sønn har lagt sin elsk på en av de og den andre er alltid i fanget til min sambo.

Så kommer problemet! Igår natt så fikk jeg en mail fra en som bor 1 km unna oss. Hun har hatt en nydelig grå katt gående hos seg siden august/september ifjor og etter å ha sett bilde av katten vår på nettsiden "Redd en katt" så ble hun overbevist om at dette er vår katt. Etter noen mail så er vi blitt enige om å komme ned dit i ettermiddag for å sjekke.

Først og fremst...hvor lenge tilbake klarer enn katt å huske mennesker? Det er nå gått 7 mnd siden hun forsvant.

Vi har nå 2 andre katter i huset og jeg tror neppe de vil gå sammen med en fremmed katt. Så hva i all verden skal vi gjøre? Vi kan jo ikke ha 3 katter, men vi klarer ikke tanken på å snu ryggen til vår savnede katt heller hvis det er henne. Får meg liksom ikke til å bare kjøre ned dit, se at det er vår katt og snu uten å ta henne med oss....., men tror neppe hun blir her heller siden der er to hannkatter her som hun ikke kjenner...

Noen som har forslag her? Vi er fullstendig rådløse. Vi er selvsagt klar over at vi kanskje bekymrer oss unødvendig med at det kanskje ikke er vår katt, men som sagt jeg kan ikke reise dit, finne ut om det er vår katt og ikke ha noen løsning på hva vi skal gjøre. Kanskje hun kjenner igjen min sønn.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke de to kattene du har gå sammen med gamlepusen? Det er vel kattunger og i såfall er det neppe noe problem for de. Gamlepusen derimot, vil kanskje ikke akseptere de. Men i allefall bør du ihvertfall prøve, du kan jo håpe på at de kan bo i samme hus uten nødvendigvis bli perlevenner?

Skrevet

De er født 30 juli så de begynner å bli halvvoksne og ikke direkte kattunger lengre, men selvsagt skal vi prøve. Er bare redd hun vil stikke av igjen da hun mest sannsynlig vil føle at hennes "territorie" er overtatt av andre :cry: Så vi trenger vel også noen konkrete tips om hvordan vi best kan legge forholdene til rette for henne så hun føler seg velkommen og ønsker å bli.

Skrevet

Jeg tror ikke at kattungene er problemet nei, de er tross alt ikke fullvoksne og vant til å bo med andre katter allerede. Jeg er enig i at det største problemet blir gamlemor som er vant til å bestemme i eget hjem. ;) Og katter har god hukommelse, men de er også veldig tilpassningsdyktige hvis de får litt tid på seg. Gi henne kos og oppmerksomhet, og håp at hun har lyst til å bli hos dere. Og gi det tid, det kommer kanskje til å ta noen måneder før hun slår seg til ro med nye katter i huset.

Skrevet

Du må gi det tid, så går de nok overens etterhvert. Så abs ikke sikkert de blir perlevenenr, men at de aksepterer hverandre.

og så må du kastrere alle kattene hvis du ikke allerede har gjort det, det gjør at de lettere kommer overens.

Du kan også prøve Feliway, kjøpes å apotek/veterinær.

Gjest Gjest_Spent_*
Skrevet

Hei! Jeg er veldig spent på hvordan det går, har havnet i en lignende situasjon. Kan du komme med noen oppdateringer? :)

Skrevet

Det var dessverre ikke vår katt, dette viste seg i etterkant å være en hannkatt noe vi så med en gang. Men, hun som bodde der var ikke helt overbevist og fikk ei venninne av seg som driver ett kattehotell til å sjekke. Katten var svært lik vår Blue Russian så det kan jo godt være en avkommet hennes, hun hadde 5 kull tilsammen og totalt 12 kattunger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...