Gå til innhold

Tofu

Gjest Mea Culpa

Anbefalte innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Da har jeg prøvd tofu for første gang, og det smakte fint lite! Og så satt det bare fast i stekepannen. Mulig jeg skulle ha tilberedt den på annen måte ...

En oppskrift hadde vært kjekt ja!

På forhånd takk. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

*dytte*

Har aldri laget noe med tofu selv - syns det virker litt skummelt ;) - men har lyst til å prøve! Forslag og ideer mottas med takk....!

Skrevet

Spiser dere egg? I så fall har jeg et par oppskrifter jeg kan legge ut senere. Egg er bindemiddel i de oppskriftene.

Ellers vil jeg anbefale å begynne med røyk tofu, tofu med basilikum eller tofu rosso. Røkt tofu kan man f.eks. bruke til grillspyd sammen med tomater, squash og papirika. Disse tre typene passer også godt til pizza eller retter med ris eller pasta.

Skrevet

Jeg spiser melkeprodukter og egg, ja. :)

Røkt tofu, akkurat ja - *notere* - til grillspyd for eksempel, kan man bare kutte den i biter og ha rett på grillspydet da, eller må man gjøre et eller annet med den først? (Jeg er helt grønn når det gjelder tofu... leste noe om å legge den i press?)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg spiser også egg så kom med oppskrifter! :)

Skrevet
Jeg spiser melkeprodukter og egg, ja. :)

Røkt tofu, akkurat ja - *notere* - til grillspyd for eksempel, kan man bare kutte den i biter og ha rett på grillspydet da, eller må man gjøre et eller annet med den først? (Jeg er helt grønn når det gjelder tofu... leste noe om å legge den i press?)

Ja, den kuttet jeg bare i biter og stakk dem på grillspydene sammen med grønnsaksbitene. Vi penslet spydene med en chilimarinade, men da kan nok alt brukes.

Jeg er heller ikke så glad i vanlig tofu og har ikke pleid å bruke det så ofte. Jeg har aldri lagt tofuen i press, men hvis vanlig tofu skal marineres, kan det kanskje være lurt?

Her er et par oppskrifter:

Tofuboller med pesto rosso

250 g tofu

3 ss pesto rosso

1 egg

4 ss smuler (har pleid å finknuse et knekkebrød)

2 ss parmesan

salt og pepper

Mos tofuen og bland inn de andre ingrediensene. Lag små boller på størrelse med valnøtter. I oppskriften jeg brukte som utgangspunkt, skulle bollene legges forsiktig på toppen av en ratatouille og kokes på den måten i ti minutter. Jeg har pleid å legge dem på et stekebrett og steke dem i ovnen.

Tofuburgere

300 g tofu

2 små løk, finhakket

2 gulrøtter, revet

2 egg

8 ss (spelt)mel

1 ss olivenolje

krydderblanding som curry eller garam masala

cayennepepper

malt ingefær

salt

Mos tofuen, bland inn de andre ingrediensene og form til burgere. La de hvile 10 minutter før de stekes i en stekepanne.

Disse har jeg ikke rukket å prøve ennå:

Maiskaker med tofu

70 g spelt- eller hvetemel

1,5 dl melk

1 egg

250 g tofu

ca. 300 g mais

gressløk

salt og pepper

Bland mel, melk og egg. Mos tofuen og bland den inn i deigen sammen med mais og hakket gressløk. Tilsett salt og pepper og la røren hvile en halvtime. Stek deretter små kaker i litt olivenolje. Serveres med f.eks. tomatsaus.

Skrevet

Kjøp tofu med smak. Selv liker jeg den med basilikum i wok og den med tomat på brød. Tror det er tofuline som har dem. Du trenger ikke steke tofu, men ha den i på slutten av steketiden. Tofu uten smak kan du marinere selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...