Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 Hei! Jeg bor i et kollektiv med to andre. To venninner. Vi leier av en venninne av dem. Det er noe som irriterer meg grundig..... De fester, bråker og spiller høy musikk store deler av tiden, og ettersom jeg er en del hjemme, plager det meg veldig. Dessuten røyker de hasj her i helgene. Kunne såklart sagt i fra om dette til hun vi leier hos (som ikke bor her), men hun er av samme "type" selv, og kommer ikke til å forstå problemet mitt. Dessuten er disse to jeg leier med hennes venninner.... What to do? Har lyst å flytte ut, men er vanskelig å finne leiligheter her.
Gjest StockDama Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Eneste du kan gjøre er vel å flytte ut, med mindre du allerede har bedt de roe seg ned.
lille katt Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Jeg kunne vært sleip nok til å tipse politiet...
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Jeg kunne vært sleip nok til å tipse politiet... Jeg også. Først flytta, så tipset politiet.
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Jeg tror egentlig det ikke er så mye du kan gjøre, bortsett fra å se deg om etter et nytt sted å bo. Jeg hadde i hvert fall ikke tipset politiet. Narkotikamisbruk er selvsagt alvorlig, men å røyke hasj av og til er ganske vanlig, og jeg synes at å tipse politiet i en sånn sak er å overreagere. Da ville jeg heller ha snakket med husverten - sjansen er stor for at h*n ikke vil ha narkotika på sin eiendom, og vil foreta seg noe for å få slutt på det. Fordi det stort sett er unge folk som bor i kollektiv, er det en relativt stor risiko for mye festing, alkohol/hasj, høy musikk og så videre. Det vil være vanskelig for en som vil ha det rolig å bli hørt. Sånn er det rett og slett å bo i kollektiv.
Gjest nobilian Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Tips snuten. Vanlig eller ikke vanlig, hasjaper er ikke noe å spare på.
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Tips snuten. Vanlig eller ikke vanlig, hasjaper er ikke noe å spare på. Jeg tipper "snuten" ikke har dette som førsteprioritet. Folk som røyker hasj av og til er ikke "hasjaper", de er som oftest unge og festeglade. De fleste vokser det av seg. Uansett, ta vekk hasjen, og du sitter fremdeles igjen med festing, støy og alkohol. Problemet er ikke borte. Velger man å flytte i kollektiv er festing noe man må regne med.
Rosalie Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 Festing må man regne med, ja, men ikke bruk og oppbevaring av ulovlige rusmidler. TS: Jeg bodde selv i et kollektiv som utviklet seg til ei jævla hasjbule. Og jeg likte svært dårlig at det ble røyka hasj på fellesområdet, da den emmene og grusomme hasjlukta satte seg i yttertøyet i gangen. Denne leiligheten ble eid av en hushai, og jeg truet de jeg bodde med å varsle han dersom de fortsatte med hasjrøykinga inne på fellesen. Hva de gjorde på soverommene sine brøy jeg meg ikke om. Og det ble heldigvis slutt på røykinga på fellesen etter det. Men det vil jo ikke fungere for deg, siden de to andre er venninner av leilighetseier. Så jeg ville nok sett meg etter et nytt sted å bo. Og det er mange kollektiv der ute som ikke er dopkollektiv.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 Varsling av politiet er en ekstremt dårlig idé, ettersom du risikerer å bli bøtelagt selv. Du bor i en bolig der det oppebevares/brukes hasj og politiet vil kunne bruke dette mot deg. Jeg har sett det skje mange ganger. Ta det opp med de du bor sammen med eller flytt hvis det plager deg så mye at du ikke kan leve der.
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #10 Skrevet 23. februar 2008 Festing må man regne med, ja, men ikke bruk og oppbevaring av ulovlige rusmidler. Det har du selvsagt rett i, men det virket for meg som det var festingen og støy som plaget TS mest, og det mener jeg det kan bli vanskelig å slippe unna. En ting som du, TS, kanskje kan gjøre, dersom du har mulighet, er å leie en leilighet sammen med folk du allerede kjenner, og som du vet ikke er festemennesker. Også lurt å lage noen regler på forhånd. Ikke noe koselig å ikke trives i det som skal være hjemmet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #11 Skrevet 23. februar 2008 Det beste er nok som tidligere nevnt her,å flytte så fort anledningen byr seg.Å bo på en sånn drittplass om man ikke selv er en av dem nytter ikke i lengden. Jeg snakker av erfaring.Å finne et nytt kollektiv hvor det ikke brukes narkotika skulle gå greit.Å finne et nytt kollektiv hvor det ikke festes,bråkes og spilles høy musikk blir litt verre,men man kan jo være heldig..
Hu i Svingen Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 Jeg kunne vært sleip nok til å tipse politiet... Jeg også. Først flytta, så tipset politiet. Tips snuten. Vanlig eller ikke vanlig, hasjaper er ikke noe å spare på. Hyggelig. Varsling av politiet er en ekstremt dårlig idé, ettersom du risikerer å bli bøtelagt selv. Du bor i en bolig der det oppebevares/brukes hasj og politiet vil kunne bruke dette mot deg. Jeg har sett det skje mange ganger. Ta det opp med de du bor sammen med eller flytt hvis det plager deg så mye at du ikke kan leve der. Enig. Si fra og / eller flytt ut. Å tipse politiet for "husfredens" skyld må jo være verdens dårligste idé...
Gjest nobilian Skrevet 23. februar 2008 #13 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Jeg tipper "snuten" ikke har dette som førsteprioritet. Folk som røyker hasj av og til er ikke "hasjaper", de er som oftest unge og festeglade. De fleste vokser det av seg. Uansett, ta vekk hasjen, og du sitter fremdeles igjen med festing, støy og alkohol. Problemet er ikke borte. Velger man å flytte i kollektiv er festing noe man må regne med. *** At de er unge og festglade gjør dem vel ikke i mindre grad til hasjaper? Ta vekk hasjen, som du sier, og du sitter igjen med festing, støy og alkohol - lovlig alt sammen. Forøvrig har jeg selv bodd i flere kollektiv opp gjennom åra, og i de aller, aller fleste av tilfellene ble vi enige om når festene skulle kjøres så alle hadde anledning til å skaffe sprit til festen eller kinobillett om man ikke var sugen på fyll. Å flytte er definitivt noe TS burde vurdere, men anmeldelse av hasjaper er uansett obligatorisk for oppegående mennesker. Endret 23. februar 2008 av nobilian
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #14 Skrevet 23. februar 2008 *** At de er unge og festglade gjør dem vel ikke i mindre grad til hasjaper? Ta vekk hasjen, som du sier, og du sitter igjen med festing, støy og alkohol - lovlig alt sammen. Forøvrig har jeg selv bodd i flere kollektiv opp gjennom åra, og i de aller, aller fleste av tilfellene ble vi enige om når festene skulle kjøres så alle hadde anledning til å skaffe sprit til festen eller kinobillett om man ikke var sugen på fyll. Å flytte er definitivt noe TS burde vurdere, men anmeldelse av hasjaper er uansett obligatorisk for oppegående mennesker. Kloke ord! "
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #15 Skrevet 23. februar 2008 (endret) *** At de er unge og festglade gjør dem vel ikke i mindre grad til hasjaper? Ta vekk hasjen, som du sier, og du sitter igjen med festing, støy og alkohol - lovlig alt sammen. ..... Å flytte er definitivt noe TS burde vurdere, men anmeldelse av hasjaper er uansett obligatorisk for oppegående mennesker. Her virket det som om det var mest festingen som plaget TS (dvs. støy og skrål), og derfor synes jeg ikke hasjen var det viktigste her. Selvfølgelig kan det hende at det var hasjen som var "dråpen". Kaller du virkelig en person som av og til tar et drag av en joint for en hasjape (for et uttrykk)? Jeg synes virkelig finnes andre ting å bruke energi på enn å anmelde sånt, så lenge det ikke dreier seg om organisert virksomhet. Endret 23. februar 2008 av Harlekin
Gjest nobilian Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Her virket det som om det var mest festingen som plaget TS (dvs. støy og skrål), og derfor synes jeg ikke hasjen var det viktigste her. Selvfølgelig kan det hende at det var hasjen som var "dråpen". Kaller du virkelig en person som av og til tar et drag av en joint for en hasjape (for et uttrykk)? Jeg synes virkelig finnes andre ting å bruke energi på enn å anmelde sånt, så lenge det ikke dreier seg om organisert virksomhet. *** En person som tar noen drag i ny og ne? Nei. En som kjøper og har liggende i frykt for ikke å få tak i når trangen melder seg? Ja. En som MÅ røyke for å føle seg vel, og som er synlig sløva av hasj i det daglige? Har sterkere ord. Har lettere for å forstå herionmisbrukere, faktisk.
Harlekin Skrevet 23. februar 2008 #17 Skrevet 23. februar 2008 *** En person som tar noen drag i ny og ne? Nei. En som kjøper og har liggende i frykt for ikke å få tak i når trangen melder seg? Ja. En som MÅ røyke for å føle seg vel, og som er synlig sløva av hasj i det daglige? Har sterkere ord. Har lettere for å forstå herionmisbrukere, faktisk. Da er vi enige, da (med unntak av ordet hasjape, som jeg ikke ville ha brukt om noen uansett hvor mye de røykte). De to siste tilfellene du nevner er jo avhengighet, men jeg oppfattet ikke situasjonen som TS beskrev sånn. Kan selvfølgelig hende jeg tar feil. Hvorfor har du lettere for å forstå heroinmisbrukere?
Gjest nobilian Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 Da er vi enige, da (med unntak av ordet hasjape, som jeg ikke ville ha brukt om noen uansett hvor mye de røykte). De to siste tilfellene du nevner er jo avhengighet, men jeg oppfattet ikke situasjonen som TS beskrev sånn. Kan selvfølgelig hende jeg tar feil. Hvorfor har du lettere for å forstå heroinmisbrukere? *** Jeg har aldri hørt om mennesker som selger sex for å få råd til hasj, ikke har jeg hørt om hasjoverdoser og så vidt jeg vet legger ikke hasjrøkere flest opp dagen etter hvordan de skal få råd til neste joint. Poenget er at herionmisbrukere er avhengige, mens hasjrøykere flest ikke er det. Jeg forsvarer ikke heroinmisbruk, men jeg kan saktens forstå at det for en sprøytenarkis kan virke sinnsykt viktig å fikse neste dose. Noe lignende forsvar finnes ikke for hasj. Man setter seg altså ned og røyker et stoff man VET sløver hjernen på sikt, og man koker sammen alskens tøvete unnskyldninger for å gjøre det. Ikke rømmer man fra en tung hverdag og ikke MÅ man ha et trekk for å overleve abstinensen. Nei, for hasj finnes ingen argumenter.
Gjest *Mim* Skrevet 23. februar 2008 #19 Skrevet 23. februar 2008 Ts: Har du prøvd å prate med dem om dette? Kaller du virkelig en person som av og til tar et drag av en joint for en hasjape? Ja, gjerne det.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #20 Skrevet 24. februar 2008 En som kjøper og har liggende i frykt for ikke å få tak i når trangen melder seg? Ja. Du mener sånn som folk flest har liggende alkohol?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå