Bobeline Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 (endret) I kveld var jeg innom en butikk i Drammen, og parkerer ved siden av en sølvgrå merzedes. Når jeg er i ferd med å parkere på min plass, blir jeg oppmerksom på noe som rører på seg. Bundet til et skilt midt ute på parkeingsplassen står det en svart hund, i et område hvor det er lite belysning. Hunden oppfører seg som om den er engslig, og det er ikke så rart siden jeg holdt på å kjøre på den. Når eieren kommer, en voksen kvinne med barn, sier jeg i fra til henne at det kan være lurt å binde hunden et annet sted enn midt på parkeringsplassen. Jeg får til svar at det stod en hund bundet ved inngangen, så hun kunne ikke binde sin hund der. Det er forståelig, men jeg påpekte at siden hunden hennes er så mørk i pelsen og det er dårlig lys der, så klarte ikke jeg å se hunden hennes og holdt på å kjøre på den. Til dette får jeg ikke noe svar, og kvinnen kjører raskt avgårde i den sølvgrå bilen som stod ved siden av min. Er ikke hundeeire i nevnte by klar over Hundelovens paragraf 5 som omtaler forbudet mot å gå fra en bundet hund? § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. Dette måtte vel vært bedre å forlate hunden i fem til ti minutter i bilen, fremfor å binde den fast til et skilt midt på parkeringsplassen hvor den kunne blitt påkjørt og skadet. Kilde lovtekst: http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html#5 Endret 23. februar 2008 av Bobeline
Frey Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Dette er første gangen jeg har hørt om noen som tar hunden ut av bilen for å binde den fast utenfor mens de er på butikken..
Bobeline Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Dette er første gangen jeg har hørt om noen som tar hunden ut av bilen for å binde den fast utenfor mens de er på butikken.. Det er første gangen jeg har opplevd det også. Jeg fikk virkelig en overraskelse når jeg forstod hva jeg nesten hadde gjort. Jeg ønsker jo ikke å kjøre på og skade dyr. Jeg kan forstå at hunder blir bundet utenfor en butikk, mens eier handler i butikken. Men i dette tilfellet reagerte jeg på at den ikke var bundet til neon av stolpene utenfor butikken, men til et skilt midt på parkeringsplassen der det er biler. Hunden hadde ikke refleks, og var ikke godt synlig i mørket. Som sagt, jeg sa ifra til eieren. Men om hun forstod hva jeg mente er en annen sak. Jeg syntes i hvertfall det er var korttenkt og dumt gjort av henne, og jeg håper hun har lært slik at hun nå vet bedre og ikke binder hunden fast midt på en parkeringsplass der det ferdes biler. Endret 26. februar 2008 av Bobeline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå