Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 jeg er ei jente på 18 år og har kjempelyst til å skaffe meg hest på for nå.. vet godt at det ikke bare er å skaffe seg en hest, det er masse som må tenkes gjennom først.. og jeg har tenkt nøye gjennom dette og vet at jeg kan klare det uten problemer. MEN.. jeg får ikke låv av mine kjære foreldre... så hvordan skal jeg klare å overbevise de om at dette er noe jeg virkelig vil? ..og at jeg faktisk klarer og ta vare på en hest? håpe dere har noen tips!
onyx Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Nei, det er ikke bare å skaffe seg hest. Man skal ha TID, har du det som 18-åring med skole, lekser og venner? Man skal ha PENGER, har du det? Det er dyrt med hest, og hvis du må jobbe ved siden av for å ha råd så har du også mindre TID. Og hva slags perspektiv har du på dette? Hva skal du gjøre om noen måneder, når du er ferdig med skolen? For hesten sin skyld er det ikke bare bare å ha en hest på for og så levere den tilbake når man er lei etter 3 måneder eller så....
rangi Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Du er jo myndig og kan gjøre osm du selv vil. Foreldrene dine kan ikke nekte deg å få en hest på for, med mindre det er meningen at de skal betale for hesten da, selvsagt. Hest er dyrt, det vet jeg alt om da jeg har flere hester selv. Dessuten er det tidkrevende, og man kan ikke bare drite i å fore dem en morgen man er fyllesyk etter å ha vært ute på byen, feks. En gjennomsnittshest koster omkring 25000 i året, pluss evt veterinærutgifter og oppstalling hvis du ikke har stall selv.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Tid og penger er ikke noe problem.. har et friår fra skole og lekser, så jeg jobber og tjener mine egene penger. så dette blir jo heller ikke no utgift for mor og far.. Oppstalling har jeg selv, så slipper å betale for stallplass.. problemet er jo egentlig å få overbevist mor og far om dette :0
lolita90 Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 siden du er 18, så trenger du egentlig ikke dems samtykke, hvis det ikke kommer til å påvirke dem direkte at du har hest på for... jeg ville sagt til dem: jeg skal ha en hest på for...
Frey Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 Tid og penger er ikke noe problem.. har et friår fra skole og lekser, så jeg jobber og tjener mine egene penger. så dette blir jo heller ikke no utgift for mor og far.. Oppstalling har jeg selv, så slipper å betale for stallplass.. problemet er jo egentlig å få overbevist mor og far om dette :0 Hva gjør du når året er over?
rangi Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Tid og penger er ikke noe problem.. har et friår fra skole og lekser, så jeg jobber og tjener mine egene penger. så dette blir jo heller ikke no utgift for mor og far.. Oppstalling har jeg selv, så slipper å betale for stallplass.. problemet er jo egentlig å få overbevist mor og far om dette :0 Har du tenkt på hvordan du skal ordne grovfor til hesten? Hva med noen til å stelle den hvis du er vekk en dag? Det er mye man skal tenke på før man anskaffer seg en hest, men foreldrene dine kan jo ikke nekte siden du er myndig.
Frey Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Dette blir jo litt på siden men foreldrene kan jo nekte henne ting sålenge hun bor hjemme. Mitt hus - mine regler, for å si det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 Du er myndig. Du jobber og tjener penger selv. Men, betaler du får å bo hjemme. Eller betaler dine foreldre allt. Hva med å spare til skolegang eller bolig.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Dette blir jo litt på siden men foreldrene kan jo nekte henne ting sålenge hun bor hjemme. Mitt hus - mine regler, for å si det sånn. Egentlig ikke, så lenge hesten ikke skal være på deres eiendom. Greit nok at man bestemmer visse husregler hvis noen bor hos en, men man bestemmer ikke over hva de gjør utenfor huset.
aline Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Tid og penger er ikke noe problem.. har et friår fra skole og lekser, så jeg jobber og tjener mine egene penger. så dette blir jo heller ikke no utgift for mor og far.. Oppstalling har jeg selv, så slipper å betale for stallplass.. problemet er jo egentlig å få overbevist mor og far om dette :0 Og den oppstallingen du har selv, er din og ikke dine foreldres regner jeg med, så de kommer uansett ikke til å ha noe som helst med verken hesten, stallplassen eller noe annet å gjøre? Betaler du for deg hjemme? Du kommer til å betale studier og slikt selv, slik at det uansett ikke er de som skullle hjelpe deg videre med penger fremover? Og stallplassen vil være tilgjengelig for deg også om du ikke bor hjemme og kanskje må flytte litt unna pga skole el? Dersom du faktisk både har tid, penger, betaler for deg hjemme og selv har fullt ansvar for fremtiden din, både med tanke på studier, bolig, lapp/bil etc etc, så skjønner jeg ikke helt hvorfor dine foreldre nekter deg dette (så lenge ikke stallen er deres og du ikke har den tilgjengelig pga dem, men pga deg selv). Har du hatt dyr før?
la Flaca Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Hvorfor skal du spørre foreldrene dine om lov dersom du er økonomisk uanvhengig og ikke skal ha hesten på deres eiendom?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #13 Skrevet 25. februar 2008 Ja, de er nok litt slik, mitt hus - mine regler! så føler liksom at jeg må ha deres tilatelse for å skaffe meg hest.. Jeg vet det er mye å tenke på, men det er mange rundt meg som godt kunne tenke seg å stelle den hvis jeg er borte en dag.. Nei, jeg betaler ikke for å bo hjemme. Jeg betaler selvsagt for alle ativitetene og sånt jeg er med på, men mat og en plass å sove betaler jeg ikke for
Frey Skrevet 25. februar 2008 #14 Skrevet 25. februar 2008 Jeg lurer fremdeles på hvordan du ser for det skal være etter at friåret ditt er over jeg da...
rangi Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Jeg lurer fremdeles på hvordan du ser for det skal være etter at friåret ditt er over jeg da... Hun skal jo bare ha en hest på for da, ikke kjøpe den. Hun tenker sikkert å ha hesten på for i et år.
Frey Skrevet 25. februar 2008 #16 Skrevet 25. februar 2008 Hun skal jo bare ha en hest på for da, ikke kjøpe den. Hun tenker sikkert å ha hesten på for i et år. Da er det kanskje en fordel å bruke det argumentet for mor og far? Det er for et år, stallplass er ok, jobb osv dekker alle utgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #17 Skrevet 27. februar 2008 det er jo heller ikke noe problem å bor her mens jeg går på skole, så det blir nok ikke noe problem med tanke på hesten..
Frey Skrevet 27. februar 2008 #18 Skrevet 27. februar 2008 det er jo heller ikke noe problem å bor her mens jeg går på skole, så det blir nok ikke noe problem med tanke på hesten.. Du vil vel ikke ha like god tid til hesten, ei heller like god råd når du begynenr på skole igjen?..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. februar 2008 #19 Skrevet 27. februar 2008 Lurer på hvor mye du tjener jeg da, uten skolegang o.s.v., siden du vet at pengene kommer til å dekke ALLE utgifter... Jeg og min kjære tjener 600.000 til sammen i året, og jeg tør ikke ha hest, for jeg har hatt det før og vet hvordan det går hvis ulykken er ute. Hva hvis hesten skader seg alvorlig, eller blir alvorlig syk, har du spart opp penger slik at du har til det? Hvis ikke vil jo dine foreldre "måtte" hjelpe til, og et par uker på vetrinærhøyskolen er ikke billig (ikke et par dager heller for den saks skyld). Har du tatt med alt i regnestykket? Stallplass er jo greit nok, men hva med grovfor? kraftfor? smed (skal du ha en som faktisk kan jobben sin så koster det gjerne litt)? flis? transport av hesten fram og tilbake? transport av deg til og fra stallen? vaksinering? sjekk av hesten før du henter den, og før den skal tilbake til eier? ormekur? Enn hvis utstyret du har fått låne av eier blir ødelagt? Har du råd til å kjøpe sal til ti-tolv tusen? mangfoldige dekkener fordi leken er litt voldsom i luftegården? Hest er veldig morsomt, og det er utrolig lærerikt og ha "egen" hest en stund, men det kan fort bli altfor, altfor dyrt, og det er viktig å ta med alt i beregningen. Selv om du har utrolig lyst til å ha en hest som din egen, er det vikitg å først tenke på dyret, og om du fortsatt har råd hvis det går alvorlig galt. At foreldrene dine ikke liker tanken sier mye mer enn 20 stykker her inne (som ikke kjenner deg). De har helt sikkert en grunn til å mene som de gjør...
aline Skrevet 27. februar 2008 #20 Skrevet 27. februar 2008 At foreldrene dine ikke liker tanken sier mye mer enn 20 stykker her inne (som ikke kjenner deg). De har helt sikkert en grunn til å mene som de gjør... synes du kommer med mange viktige ting her ja, ting som man må tenke på før man går til anskaffelse av noe så stort og viktig, hva dersom det skjer noe? Og, spør foreldrene dine om HVORFOR de ikke vil at du skal gjøre det, be dem forklare deg hvorfor de sier klart nei. Kanskje er det en spesiell grunn som gjør at de ikke vil, en grunn som kan være grei å vite om? Skader vel ihvertfall ikke å spørre, dersom de da bare svarer nei fordi de har sine regler, så må de tenke grundig igjennom og komme med en grunn til deg, og om de har en klar og gjennomtenkt grunn til sitt klare nei, så kan de fortelle deg det og du kan ta det med deg for å lære noe av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå